Click here for Myspace Layouts

KENA TIPU DENGAN SINDIKET BUKA & MENANG???!!

Views



Buat semua yang akan membaca entry ini, diharap berhati2 dengan sindiket ini. Perkara ini adalah benar kerana terjadi sendiri pada kawan aku, HASNITA. Harap orang lain tidak akan tertipu dengan sindiket ini lagi~

lokasi : Ipoh, Perak
tarikh kejadian : 25/02/2012 (sabtu)
masa : dalam lingkungan 4.30 petang


Pada mulanya, ITA, xx dan xxx telah pergi ke Tesco, di Pengkalan Ipoh. Mereka disapa oleh seorang lelaki cina, JIMMY berumur lingkungan 18 -25 tahun ditempat meletak kereta tesco tersebut. Jimmy menarik perhatian mereka dengan mengatakan ada jualan murah di Jaya Jusco Ipoh iaitu barangan elektrik dengan diskaun 50-70%. Lantas, ITA dan xx telah diberikan kad kupon berwarna hijau untuk dibuka dan dalam kad itu mengandungi satu lagi kad kecil. Jimmy menerangkan kepada mereka kad kecil itu mengandungi hadiah lumayan toyota camry, toyota vios, motor virago, tilam 913 jade gold, hadiah pelancongan dan wang tunai beribu ringgit. 




xx dia buka dan tertulis perkataan “thank you”. ITA pula buka dan menang hadiah yang ditawarkan. Mula memang sumpah tak percaya. Tapi JIMMY membuat muka terkejut, dengan nafas tercungap2, mata terbeliak dan berlakon seolah2 ITA memang bertuah kerana dalam Malaysia, hanya 100 kad hadiah sahaja yang diedarkan. Yang lain, thank you aje. JIMMY menyakinkan mereka untuk membawanya ke pejabat yang terletak di sekitar Jaya Jusco dimana dia menghubungi bos dan memberi ITA bercakap dengan bosnya.
Dipejabat, bos dan JIMMY telah mendorong ITA dengan membuat pelbagai lakonan. Mereka memberitahu mereka sedang mengadakan promosi jualan gudang barangan Shinwa dan lain2 barangan elektrik. Untuk menang hadiah tersebut, ITA kena bayar cukai barangan bernilai rm6000 lebih. ITA pun fikir mungkin betul kena bayar cukai barangan sebab ITA baru aje habis exam Spa jawatan Penguasa Kastam..

Tapi, ITA cakap terus terang kat deorang ITA memang tak ada duit. JIMMY sendiri telah menawarkan dirinya membantu ITA bayar rm1000 untuk cukai tersebut. ITA pula bagi mereka wang tunai rm1000 sebagai bayaran hadiah yang akan dimenangi dan bakinya mereka menyuruh ITA membayar dalam masa 1 minggu. 


Kesemua nombor siri wang tunai tersebut ditulis ke atas sehelai kertas dan menurut bos Jimmy, dia akan faks kertas tersebut kepada kilang. Bos Jimmy cakap kalau tak menang kereta, dapat tilam Jade 913 Gold @ Motor Virago, deorang boleh tolong jualkan dan duit tu akan beri pada ITA. Tu yang membuatkan ITA yakin buat cabutan.

ITA pun buat cabutan dan menang hadiah tilam Jade 913 Gold. ITA tengok rupa tilam memang macam tilam murah..padahal deorang cakap kat ITA harganya rm23,000. Pas tu kat belakang ada tanda koyak2 (macam dah lama digunakan, diseret2) . satu resit pembayaran telah diberi kepada ITA. ITA tidak mahu tilam tersebut dan mereka berjanji akan menjual dalam masa 2 minggu dan menyerahkan duit jualan kepada ITA. Bosnya menangkap gambar mereka bersama hadiah tersebut.Deorang yakinkan ITA yang gambar itu akan masuk dalam surat khabar. ITA memang nasib baik jugak sebab bos bagi resit pembayaran.

Bosnya tunjukkan sikap baik hati dengan memberi ITA hadiah saguhati. Dia suruh ITA pilih nak pengurut kaki atau penapis air. ITA pilih penapis air sebab tengok saiz lebih besar dari pengurut kaki.

Sebaik sahaja ITA keluar dari premis tersebut. ITA tersedar yang dia telah ditipu. Syak timbul apabila ITA mengingatkan kembali segala taktik mereka dari awal hingga akhir (lakonan) , keadaan pejabat yang seperti baru pindah padahal mereka telah berniaga selama setahun, tiada telefon talian tetap (alasan mereka baru sahaja dipotong). 

ITA pun terus sahaja menuju ke ibu pejabat polis ipoh untuk membuat laporan.



mereka bersembunyi di sebalik perniagaan :

  • nama : LORENZO WESCOURT MARKETING (002101220-X) 
  • TERKINI NAMA PERNIAGAAN INI TELAH DITUKAR KEPADA : EKEA MICO MARKETING (002123387-P)
  • alamat dahulu : NO. 41A, 1ST FLOOR, MEDAN IPOH 1A, MEDAN IPOH BISTARI, 34000 IPOH PERAK.
  • ALAMAT TERKINI : NO 9A TINGKAT TAMAN IPOH 12,TAMAN IPOH SELATAN
  • nama pengurus (seperti dalam kad yang diberi) VIJAY : 010-5625203 / 011-1642470. 
  • TERKINI : NAMA VICKY DAN BEBERAPA LAGI NAMA SAMARAN PENIPU!
  • nama pekerja : jimmy 016-9455574
Yang paling ITA sakit hati, lepas aje selesai buat laporan dibalai polis, ITA kol bos dan JIMMY untuk berjumpa tapi cara percakapan mereka memang lain dengan percakapan ketika mereka memujuk ITA menyerahkan duit.

Hari isnin 27/02/2012, ITA terus buat laporan di KPDNKK cawangan Ipoh (Tribunal Tuntutan Pengguna) dan mereka berjanji akan menyiasat kes ni. 



Bos dan JIMMY pula tak habis2 mengganggu ITA dengan menelefon menyuruh ITA menjelaskan bayaran. ITA memang tak layan.Ada sekali aje angkat sebab ITA nak dengar kalau ada unsur ugutan, memang terus gi laporan. Tapi tak da pulak unsur2 tu..ayat deorang baik punya!! Yang penting, korang jangan takut, sebab mereka hanya sengaja menakut2 kan mangsa supaya menyerahkan baki wang.

Tips-tips Elak kamu di tipu :- 

1) Tiada barang beratus dan beribu ringgit yang diberi secara percuma ; 
2) Tawarkan hadiah yang tak masuk akal macam kereta, duit beribu2, barangan yang harganya mencecah ratusan ringgit 
3) Mereka hantar email, telefon ,sms, buka booth dimana2 pasaraya, berkeliaran disekitar tempat tumpuan orang awam (contoh :-stesen bas, pasaraya, hospital, tempat letak kereta) ; 
4) Menyuruh anda gores & Menang, buka dan Menang, beli dan menang dan lain2 kupon2, sampul surat 
5) Kena bayar dahulu duit pendahuluan barang, cukai barangan, deposit barang 
6) Kononnya sanggup membantu anda membayar sedikit duit

Perkara yang perlu dilakukan bila terkena TIPU dengan sindiket ini :- 
1) Bila buat bayaran, dapatkan resit bayaran daripada mereka (bukti di mahkamah pengguna/mahkamah sivil)
2) Terus buat laporan polis dibalai polis (kalau boleh, biar balai polis berhampiran dengan pejabat sindiket tu) 
3) Buat laporan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) untuk mendapatkan duit semula dari sindiket (Pegawai akan cuba berbincang dengan Sindiket untuk pulangkan duit. Jika mereka berkeras tak nak bagi, tindakan mahkamah akan diambil) dan untuk pegawai menyiasat sindiket ini. Ini telefon TTPM tu :- 05-2414611 (cawangan Ipoh). Bagi yang lain, korang boleh aje google no. telefon TTPM cawangan masing2. Atau Klik SINI untuk lihat semua alamat TTPM di seluruh negeri.

 

4) Bila mereka telefon untuk tujuan mendapatkan baki bayaran tu, jawab sekali sahaja. Tapi jangan cakap lebih2..sebab nanti mereka akan hilangkan diri (dengan cara pindah tempat lain. perniagaan penipuan ini tetap berjalan seperti biasa). Kalau ada unsur2 ugutan, terus buat laporan polis.
  
5) Cerita pada orang lain yang anda turut menjadi mangsa sindiket. Jika malu, ceritakan seolah-olah kawan anda yang kena tipu..supaya orang lain tidak terkena menjadi mangsa sindiket ini.

Ini adalah antara bidang kuasa TTPM untuk mendapatkan kembali duit anda :-

Tribunal mempunyai bidang kuasa mendengar :

a) apa-apa tuntutan mengenai apa-apa perkara yang ia mempunyai bidang kuasa untuk mendengar seperti diperuntukkan di bawah Akta;

b) di mana jumlah amaun yang dituntut tidak melebihi RM25,000.00;

c) apa-apa tuntutan mengenai apa-apa barang atau perkhidmatan yang baginya tidak ada mekanisme tebus rugi diperuntukkan di bawah mana-mana undang-undang lain.

Bidang kuasa Tribunal hendaklah terhad kepada suatu tuntutan yang berasaskan pada suatu kuasa tindakan yang terakru dalam masa tiga tahun dari tuntutan itu.
*******Mana-mana pengguna boleh memfailkan tuntutan di Tribunal menuntut gantirugi bagi kerugian yang ditanggung berhubung apa-apa perkara yang melibatkan kepentingan beliau sebagai pengguna di bawah akta yang berbangkit daripada :-
a. Perlakuan mengelirukan dan memperdaya, representasi palsu dan amalan tak saksama, iaitu :-
i. perlakuan mengelirukan dan memperdaya berkaitan dengan jenis, proses pengilangan, kesesuaian, kualiti dan kuantiti;
ii. gambaran yang mengelirukan mengenai harga;
iii. tawaran pemberian, hadiah atau benda percuma lain dengan niat untuk tidak mengadakannya;
iv. tuntutan-tuntutan lain yang mengelirukan seperti -  
1) selagi stok masih ada;
2) barang-barang adalah terhad; dan sebagainya.
v. menerima bayaran tanpa niat untuk membekalkan barang atau perkhidmatan;
vi. kontrak perkhidmatan hadapan bagi perkhidmatan yang akan diadakan atas dasar berterusan.

Yang aku highlight dan gariskan kat bawah tu, mungkin berkaitan dengan sindiket ini. Mereka tidak berniat menyediakan barangan hadiah yang akan dimenangi seperti Kereta, Hadiah Wang Tunai pelancongan dan sebagainya. Sebaliknya hanya berniat memperdayakan/menipu anda seolah2 anda akan menang kereta itu padahal hadiah yang akan diberi kepada anda hanyalah tilam.

info : Walaupun anda menandatangani perjanjian dengan rela, namun kerelaan itu tidak sah kerana wujud unsur penipuan / fraud / perdayaan dari mula lagi dari pihak sindiket (tiada kereta n barang mewah lain kecuali tilam sahaja hadiahnya). 

TIPUAN/ FRAUD
bermaksud satu pihak telah dengan niat menipu fakta kontrak kepada pihak yang satu lagi supaya pihak itu memasuki kontrak dengannya. kontrak menjadi boleh batal atas pilihan (option) pihak yang mendakwa dirinya ditipu.

Lihat Seksyen 10 Akta Kontrak 1950 : "semua perjanjian adalah kontrak jika dibuat atas kerelaan bebas pihak-pihak yang layak".

 Seksyen 14 : " kerelaan adalah dikatakan bebas apabila tidak disebabkan oleh pengaruh negatif seperti :-
  1. paksaan 
  2. Pengaruh tidak berpatutan
  3. tipuan
  4. salahnyata
  5. khilaf

Seksyen 17 Akta KOntrak " tipuan atau fraud termasuklah yang dilakukan oleh sesuatu pihak yang membuat kontrak (atau ejennya) dengan niat untuk memperdayakan orang lain untuk membuat kontrak.
-selain itu, seksyen 17 menghuraikan lima jenis perbuatan yang boleh tergolong dalam tipuan.
a) menyarankan kepada seseorang itu sesuatu fakta yang tidak benar
b) bersungguh-sungguh menyembunyikan sesuatu fakta
c) berjanji tanpa sebarang niat menepatinya
d) perbuatan yang bertujuan untuk memperdayakan seseorang
e) mana-mana perbuatan yang dianggap oleh undang-undang sebagai tipuan.

Jika memang benar pihak TTPM tiada bidang kuasa seperti dalam gambar2 dibawah, PIhak polis seharusnya mengambil tindakan dan tidak menyerahkan bulat2 kepada TTPM untuk diselesaikan kerana ianya adalah "commercial crime". (Gambar merupakan perbualan antara individu X dengan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob- Menteri KDPNKK Malaysia). Kerjasama membawa berkat!






  
Dibawah Seksyen 420 Kanun keseksaan, pihak polis boleh mengambil tindakan menangkap penipu ini :-

"Barangsiapa menipu dan dengan jalan demikian itu mendorong dengan curangnya  orang yang terpedaya itu sama ada atau tidak penipuan yang dipraktikkan adalah satu-satunya dorongan atau dorongan utama supaya menyerahkan apa2 harta kepada mana-mana orang, atau supaya membuat, mengubah, atau membinasakan kesemua atau apa-apa bahagian sesuatu cagaran berharga, atau apa-apa yang bertandatangan atau bermeterai, dan yang boleh dijadikan suatu cagaran berharga, hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh tidak kurang dari satu tahun dan tidak lebih dari sepuluh tahun dan dengan sebatan, dan boleh dikenakan denda"


Berikut merupakan beberapa keratan akhbar mengenai bidangkuasa polis :-




 kesimpulannya :-

Berhati2 lah sebelum anda kena tipu. Lepas TTPM bincang dengan sindiket tu dan sindiket tu nak pulangkan 100% atau 50% duit memang nasib baik la..kalau tak, kes ini akan dibawa ke Mahkamah. Pada mula, jika ragu2, terus sahaja pergi dari tempat itu tanpa berfikir panjang. Insyallah ITA mungkin selepas ini dapat mengenalpasti penipuan ini sekaligus mengelakkan kerugian beribu2 ringgit. Walaubagaimanapun, ITA akan bersungguh2 sehingga mendapat kembali wang yang ditipu!!  

Pohon kerjasama kedua-dua pihak berkuasa KPDNKK dan polis untuk membanteras jenayah yang berleluasa di Ipoh ini.

Info : selepas beberapa minggu artikel ini disiarkan, terdapat beberapa pihak menghubungi admin kerana mereka juga telah ditipu oleh sindiket yang sama dengan kerugian bernilai sekitar RM2000 sehingga RM8000. 


Disclaimer : Artikel ini ditulis hanya bertujuan memberikan langkah berjaga2 kepada semua pengguna agar tidak menjadi mangsa sindiket ini.

terima kasih. 

TERKINI : SINDIKET INI TELAH MENUKAR TAKTIK PENIPUAN MEREKA. BACA KOMEN INI UNTUK MAKLUMAT LANJUT :-




Comments
314 Comments

314 KOMEN TERHEBAT:

  1. jahatnye deorang ni..ade yg saya dengar kena keluarkan duit dahulu, nombor siri ditulis dalam sehelai kertas dan duit blh ambil balik sehingga dapat barang..tapi lepas aje tulis nombor siri, terus deorg ambil duit tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurmmmm...tipah pon tertipu gak...lesap 2700...x tau kenapa bodo sgt mas tu...dah tau tp tetipu gak...kejadian hari ini 26 mac 2012..ada idea tak...da blurr ni

      Delete
    2. Da report polis?report then report kat tribunal tuntutan pengguna
      Sy pun terkena gak..mmg bodo betul la time tu.hari yg sama 26mac2012

      Delete
    3. Actually bende nie mmg selalu ade..Terutama masa terminal bas sementara kat bukit jalil dulu..Saya mmg x layan tapi ade jugak org yg tekene pujuk rayu diorg tu.Siap buat muke terkejut mcm yg awak cerita tu..Kebetulan saya duduk kejap kat area2 diorg operasi memujuk2 org2 lalu lalang, saya tgk kan je setiap org yg wat cabutan tu semuanye bertuah, konon dapat kereta, kalo nak tebus hadiah diorg bole bawak kat company diorg utk wat urusan tersebut..Errr nmpk sgt penipu kate susah nak dpt peluang hadiah tp semua org yg buat cabutan semua bertuah..hehe mase tu mcm nk jer rakam ngan talifon aksi2 muke terkejut gile b*bi si penipu tu, reaksi excited mengalahkan org yg dpt cabutan tu, pastu upload kat youtube hehehe..Apekahh???..huhuhu..

      Delete
    4. mereka ni mungkin sindiket yang sama kot..sebab sindiket ni bila dah dapat tahu lubang pecah, cepat2 hilangkan diri ke tempat lain pulak

      Delete
    5. Saya pun sama.. Tp saya dpt juga fotostat ic dia.. Memg geram je rase... Nnt dia tuduh kita ugut dia lak..

      Delete
  2. Admin :- betul tu..buat repot polis dahulu dan kemudian repot di TTPM..Kalau semua orang diam aje, jenayah ni akan berleluasa...tapi kan,sehingga sekarang xda lagi apa-apa tindakan yang diambil terhadap mereka. walaupun dah berpuluh2 orang kena tipu dengan sindiket yang sama. TTPM sedang kumpulkan bukti. cuma, kita semua kena lebih berhati2 dan jangan tertipu lagi dengan sindiket ini di kemudian hari. Biar rugi sedikit sekarang dari rugi berpuluh2 ribu.. Kita pesan pada kawan2 jangan jadi mangsa.

    Terkini, Admin dapat tahu bahawa ada yang sanggup keluarkan duit simpanan ASB = rm2000 dan Tabung Haji = rm8000. Masya Allah.! Jangan lah sekali2 memberitahu orang lain yang tak dikenali bahawa anda ada simpanan di ASB, tabung haji, dan lain2...kerana mereka akan pujuk kita keluarkan duit tersebut.

    ReplyDelete
  3. harap takde yg tertipu lagi, kesian & cam takleh caya je ada org percaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr. IX, betul tu..selalunya, ramai orang tak percaya adanya hadiah lumayan macam tu,,tapi yang menyebabkan orang ramai yakin, adalah kerana lakonan bersungguh2 mereka. Adui..saya pun tertipu walau dah ambil bermacam2 langkah sahkan kewujudan mereka.

      Delete
    2. kwn aku baru je kena tipu pagi td...ksian die..

      Delete
  4. Camne ek...sya pun dh tekena nih.nsb baik 500 jer tp miss jgk la kete blan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. u cepat2 buat report polis dan laporkan ke TTPM ipoh..Kat Bangunan Persekutuan Greentown.Depan Dataran IPoh

      Delete
  5. salam,saye baru je kena approached tadi..naseb baek bank sume tak bukak weekends klu x free2 rm6000 lesap..huhu..diorg x leh kena tangkap ke..dhlh saya berani gi sorg2 gi pejabat diorg..adoii..cmner ekh nk bagi diorg tertangkap

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawan saya pun masih tunggu hasil siasatan dari TTPM Ipoh.Ada yang telefon saya, deorang kena approach hari ahad. Disebabkan kaunter bank tak buka, mereka bayar dahulu deposit rm200. Isnin tu deorang keluarkan duit dan beri lagi rm2000 pada sindiket tu. Sindiket tu akan umpan dengan mengatakan promosi cabutan tu hanya laku pada hari ini sahaja.

      Delete
  6. sume ni area ipoh ke kena..nk meet up x pastu attack office die ke..XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat sementara ini, ia berlaku dikawasan ipoh. Bila2 masa kegiatan mereka dihidu, mereka akan melarikan diri kekawasan / negeri lain. Pejabat mereka dilengkapi sistem keselamatan means sebelum masuk kena masukkan password.

      Delete
  7. Sume kt sini dpt adiah yg sama ke?mcm sya dpt 913 tilam jade

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawan saya pun dapat tilam yang sama. dan saya juga dapat tahu majoriti memang dapat tilam..u perasan x, tilam tu macam dah lama dan ada kesan koyak. sebab dah lama diguna ie diseret2 byk kali..

      Delete
  8. tak sangka plak bende ni dh lama kt ipoh....sy baru kene approach ptg td... & nasib baik sy x bayar pape sebab tgk office diorg mcm x well maintain jer...< tapi terasa bodoh gak sebab terikut diorg pergi office diorg huhuhuhu....> blk2 umah sy terus google nama company diorg n then terus jumpa artikel ni...sgt2 bersyukur sebab bernasib baik x tertipu ngan org2 jahat ni....diorg mmg btul2 pandai berlakon...diorg tgk sy mcm was2 ngan diorg so, byk kali diorg ckp bende ni bukan tipu...n sanggup nk bg sy pegang ic diorg....sy hampir2 percaya...yg buat sy x berapa percaya bile sy tgk nama company diorg LORENZO WESTCORT MAKETING...and saya dpt rasa something wrong dgn nama company diaorg...diorg amek 2 nama company jual furniture n gabungkan...dan keratan akhbar yg diorg tunjukkan mcm diorg buat sendiri...xde nama akhbar di muka surat atas...so, sy mmg keras kan hati supaya x termakan dengan lakonan hebat diorg...alhamdullillah sy terlepas dari tertipu.... sy mmg harap sindiket ni dpt dihapuskan secepat yg mungkin...kalo dikira dr tarikh artikel ni...dh lebih 1 bulan diorg beroperasi di ipoh ni....hope jgn ade sesape yg kene lagi lepas ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdullilah awak mengambil langkah berwaspada dan duit selamat..saya masih tidak mendapat apa2 info terkini dari KPDNKK. insyaallah dh dpt info sy akan komen kat artikel ini. Kalau nak harap terhapus tak tahu lah..makin menjadi2 kegiatan mereka ni kat ipoh.

      Delete
  9. ada perkembangan terbaru ttg diorg?

    ReplyDelete
  10. urmm entahla..aku pown kena tipu jugak. tapi nasib baik aku masa yang sama kena balik awal naik bas esoknya nak keja..dia owang suruh datang minggu depan..cuma suruh tulis nama dan kad sahaja..ada juga owang macam ni..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi macam mana diaowang gunakan nama syarikat itu...pada mulanya aku tidak percaya tapi ada nama cina tu aku pown x ingat namanya padamulanya nak ikut kami dalam kereta dia owang cakap dia owg pown ada dapat bonus RM18000...saya terkejut.. kes ini baru semalam ja...pas tu dia owang cakap x per dia sanggup berjalan kaki dan kami mengikutnyerr....sebelom ni kami g tesco tu x la jadi cam tu...bahaya laa...kena wat laporan polis ni...

      Delete
  11. adoiii baru je terkena semalam.....3ooo.....sakit kepala memikirkan...sebelum ni tak penah percaya benda gini....tapi semalam ntah apa la nasib badan...baru nak buat report...kalau la sy terbaca entry ni terlebih awl mst lbh beringat....dah lame tak pegi tesco, ntah nape la semalam nak ke tesco....=(

    ReplyDelete
    Replies
    1. rm3000??banyak tu..cepat2 buat laporan polis dan kt KPDNKK.cadangan saya, buat tajuk lorenzo wescourt marketing penipu!! dan tampal di area pejabat mereka! baru org sekeliling tahu mereka menjalankan kegiatan jenayah!

      Delete
    2. jadi ape yg awak buat sekarang..sya pun baru je terkena...diorg jnji kan ape pd awak??sya pun kena rm 3000...

      Delete
    3. sy dah report pada tribunal...dan tunggu siasatan kes ni...dia janji tilam tu akan ada buyer....dan kemudian akan berikan wang tu pada sy....mmg hampeh btul la...sy dah tak pikir pasal buyer ke apa pun....sy cuma nak duit tu kembali je....keesokan harinya slps sy terkena tu (17/4) dia ada call2 saya, tapi masa tu sdg dlm rundingan tribunal so sy tak angkat la....pastu dia xcall da...

      Delete
  12. sya pun sama rm 3000 bru melayang....turut dtipu dengan dgn tilam jade tue....menyesal x sudah..kalau buat aduan, ape yg dpt kmi tuntut semula ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun tak tahu nak cakap bagaimana. kamu semua mesti sentiasa buat follow up dgn pihak KDNKK. dan berwaspada dgn sindiket ini kemudian hari. sila share post blog ini di facebook/twitter utk pengetahuan bersama

      Delete
  13. by the way perasan atau tidak,cukai kerajaan sebenar hnya lah 6% drpd harga barangan...namun, hrga yg dia minta kita bayar smpai cecah rm10k...sungguh x logik..mereka memaksa kita untuk byar cukai mereka...semua nya tercmpak pd kta...sama2 la kta laporkan..

    ReplyDelete
  14. eee...geramnye kat org2 yg jahat ni...mcm rase nk langgar je diorg kalo nmpk diorg dok berkeliaran kat parking tesco lg...huhuhuhu....nnt diorg xkene tangkap kite plak yg kene tangkap sebab langgar diorg....huhuhuhu...melampau sgt la diorg ni....mintak2 satu hari nnt kene tangkap la diorg ni....mcm mane kite nk warning kat penduduk2 ipoh ni supaya x tertipu ngan diorg ni ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. if ada facebook,twitter atau lain2, boleh share blog ini utk memberi warning kpd penduduk ipoh.

      Delete
  15. Ini kes benar perkara Lorenzo cina babi ni, kawan saya bayar lebih 20,000 tapi dia bayar baru separuh. Kesian. Habis semua kredit card dia amik cash advance dan withdrawal limit kt maybank pun abis tu.

    Dia lapor polis, polis kata ini bukan bidang kuasa mereka.

    Dia pergi lapor tribunal pengguna. Dia isi borang dan pos pada alamat syarikat. Laporan ini perlu mendapat jawapan dari syarikat lorenzo sial ni. Ini prosidur kata pihak tribunal. Apa punya prosidur tak tau lah.

    Surat berdaftar Pej.Pos ini dihantar balik kpd kawan saya dengan jawapan pejabat pos sebagai "Alamat tidak diketahui"

    Kwan sya makin buntu kerana borang iitu tak dapat diserah balik kpd Tribunal dengan jawapan syarikat itu.

    Menurut slip Tribunal salah satu bahan penting untuk hadir ke mahkamah ialah borang yg di isi oleh syarikat sial ni.

    Tidak mungkin dia boleh dapat syarikat itu isi borang itu.

    Dia ajak kawan kawan untuk pergi ke pejabat itu tapi semua tak berani kerana takut mereka ni gngster. Pihak kakitangan tribunal pun ada cakap mereka ni mungkin gangster.

    Saya pun tetfikir nak ajak orang ramai ramai pergi pecah masuk pejabat kt Ipoh dan paksa mereka pulang balik wang yg mereka tipu ni.
    Kalau harap prosidur ni macam payah nak berjaya.

    Tetapi kita masih ada undang undang yg kena hurmati. makin buntu kerana proses ini membuatkan sindiket ini makin berani dsn ramsi orang tertipu. Yg anihnyasemus yg diketshui ni orang orang Melayu.

    Kalau tengok satu u tube mengenai kes gores dan menang ni saya lihat satu Pakcik tu pegi belasah je sampai bos dia terduduk berfarah mukanys. Itu je nsk bgsjar samsebg taik kucing ni.

    Tapi apa kesudahannya jika tindakan ini diambil secara bersendirian ala koboi ni. Sedangkan authority yg ada dipihak penguatkuasa tidak berjaya menyekat aktibiti sial ni. Tak kan nak biar saja......

    Harap dapat masyarakat bantu banteras ibi hal. Mungjin pihak yg dahh terkena ni berkumpul dan buat satu permuafakatan untuk ambil tindakan sesuai. Buat sorang sorang tak jadi.

    Sebagai permulaan lets gunakan blog ini sebagai medan berbincang

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..saya bersimpati dengan nasib kawan awak..amaun yg amat banyak. kawan saya pun ada buat laporan balai polis dan jawapannya sama. mereka tiada bidang kuasa dan serahkan pada KPDKK utk siasat,..tetapi bila pergi ke KPDNkk mereka pula tiada bidangkuasa menangkap tanpa waran sebab tu bidang kuasa polis! macam2 la..

      saya dah buat research dan mendapati polis yg ada bidangkuasa menangkap walaupun tanpa waran sebab kesalahan ini merupakan kesalah tidak boleh tangkap..tetapi undang2 membolehkan pihak polis tangkap mereka bila2 masa dengan syarat di bawa ke hadapan majistret dalam masa 24 jam lepas tangkapan.

      saya pasti mereka tahu kegiatan mereka telah disiarkan dalam blog ini. jadi, mereka pun sebenarnya takut! tetapi disebabkan tiada apa2 tindakan yang dikenakan ke atas mereka, sehingga sekarang mereka masih aktif melakukan penipuan ini.

      jawapan dari KPDNKK sama sahaja iaitu mereka berusaha BERBINCANG dengan sindiket ini utk memulangkan semua atau separuh duit tersebut..tetapi dari perkataan BINCANG tu kamu semua pun dah tahu apa kesannya kan??? sama ada berjaya atau tidak terpulang lah..harapan saya agar KPDKK dan polis lebih berusaha untuk menangani masalah ini.

      Delete
  16. mereka ada memberi SMS kpd kwn saya mengatakan "hello akka, jada mate akka punya sudah ada buyer. cuma nak pasti akka dapat datang tak, nak bayar balance dan hantar bada buyer" dan lagi satu "akka bila u boleh datang sebab buyer dah tanya banyak kali. nak pesan kilang utk hantar sijil dan warranty" ....

    ayat mereka pada kawan saya seolah2 sudah ada pembeli tilam tu..padahal lagi seorang mangsa mengatakn pihak Lorenzo masih belum dapat jual tilam tu..tgh tgu pembeli" - tahu kenapa-??? sebab mangsa ini membayar rm3000..jadi, mereka buat2 alsan tiada pembeli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejabat di Ipoh telah ditutup dengan nota makluman sudah pindah. Ibu pejabat seperti dalam resit yg juga seperti alamat berdaftar dengan SSM iaitu no.5, Jlan Bukit Nanas,Kuala Lumpur adalah alamat palsu. Alamat ini ialah alamat Pusat Komuniti didalam kompleks gereja Bukit Nanas.

      Pihak Tribunal di Ipoh memberitahu mereka hanya dapat membuat serbuan setelah keputusan Mahkamah tidak diendahkan. Borang dari Tribunal yg sepatut diisi oleh syarikat sial ini perlu ditinggalkan sahaja di Alamat itu dan buat pengakuan bersumpah bahawa borang borang itu telah dihantar.

      Delete
  17. salam. saya juga salah seorang mangsa yang hampir2 menyerahkan rm1000 kepada pihak tersebut. sy nak berkongsi pengalaman saya. harap jd pengajaran buat semua. pd 18 hb mac 2012 sy telah di sapa oleh 2 org- seorang lelaki dan seorang perempuan umur dlm 18-25 thn di tesco berdekatan dgn jusco kinta city, ipoh selepas shopping di tesco. mcm yg di ketahui umum, mereka menggunakan taktik yg sama. dan membawa saya ke pejabat mereka di alamat yg sama seperti yg admin tulis di blog ini. mereka kata kemungkinan besar jika saya buka kad kecil berwarna hijau yg terdapat di dlm kad yg sebelumnya, saya akan dpt kereta camry,atau wang rm30,000 atau hadiah lumayan yg lain. tetapi sebelum itu mereka cakap berapa saya mampu bayar utk cukai kerajaan (dlm rm6000++) jika sekiranya saya bertuah dpt hadiah kereta camry itu. saya pun kata saya xmampu sebab saya masih study lg. mereka pun pujuk sy dgn kata2 manis. yelah siapa yg xnak kereta atau duit kan, mcm rezeki jatuh dr langit. so bila saya fikir2 saya pun kata saya mampu byr rm1000 tetapi dlm masa beberapa bulan kerana nak kumpul duit dulu. diorg pun kata boleh dan saya di kehendaki buat booking (maksudnya, kad kecil td tidak akan di buka selagi saya x sediakan rm 1000 utk cukai kerajaan jika sy dpt kereta camry) tp saya kena byr rm200 pd masa 2 utk booking. kiranya mcm deposit la. kalau sekiranya dah ada rm 1000 2 sy akan dpt balik rm200. tp masa 2 kan saya baru je lepas shopping brg dpur dkt tesco. so xadalah duit. ada pun dlm rm100++. so, saya ckp saya ada rm100 je. diorg pun kata ok je lepas diorg bincg dgn bos diorg. lepas byr rm 100 bos dia bg resit pembayaran dan ckp jika dah cukup duit dtglah utk buka kad bertuah 2. rm1000 2 sy kena byr jika dpt hadiah kereta camry shaja utk byr cukai. kalau dpt hadiah lain xperlu pun.

    ReplyDelete
  18. sambungan....
    dan nak di jadikan cerita, baru2 ini saya ada pergi tesco yg sama utk beli brg dapur sikit. n masa saya nak parking kereta dkt tesco 2 tiba2 sekumpulan remaja lelaki cina dtg utk bg kad tersebut. mulanya sy malas nak layan. tp xtau kenapa saya percaya saya akan dpt tulisan 'Thank you' n saya pulak gatal tgn pergi buka kad tersebut. punyalah terkejut, ingt dpt 'thank you' tp dpt sama mcm yg sebelum nie dpt. saya ckp dlm hati xkanlah saya nie bertuah sgt. haha..nak tergelak pun ada. diorg paksa saya pergi pejabat diorg n saya ckp saya dah dpt kad nie sblum nie n dah buat booking pun cuma xcukup duit je nak byr cukai kerajaan 2 kalau sy dpt hadiah kereta. diorg pun buat2 terkejutlah n ckp saya ada ONG la konon2nya. diorg xputus asa lg pujuk saya dan bila ada antara mereka masuk kereta saya, apa lagi saya pun cemas dan takut sgt masa tu. tak tau dr mana dtgnya kekuatan saya, tiba2 sy mcm naik angin dan jerit halau diorg. diorg pun terkejut dgn tindakan saya dan cepat2 pergi dari kereta saya. lepas tu sekuriti kt situ pun dtg n nak tnya saya ok ke x. ada jugak antara pengunjung tesco tgk kejadian tu. tp saya dah xfikir apa. yg penting saya selamat. dr situ saya rasa saya mcm dah kena tipu. tp saya xpercaya lg. n bila masuk dlm tesco sy g amik duit kt mesin atm n ada akak 2 tegur sy ckp "jgnlah percaya dik dgn org2 2. diorg 2 penipu. akak pernah pergi pejabat diorg n bila akak n suami x nak join gores n menang 2 diorg halau akak n marah2."
    time 2 saya rasa mcm nak cekik2 je org 2. tp sebenarnya saya masih sukar nak percaya dan masih berharap kata2 itu xbenar walaupun dah ada org bg nasihat.
    dan pada hari ini saya dah cukup rm1000 dan saya nak ajak kwn teman pg tebus hadiah dr syarikat lorenzo wescourt marketing 2. tp hati saya xsedap. nak pergi tp asyik tangguh2 je. xtau tbe2 Allah gerakkan hati sy utk google alamat yg ada dlm name card pejabat 2 dan sy jumpa artikel ini. memang sebijik alamat yg di beri cuma lain sahaja supervisornya ialah en nick (016-5937612). tp skrg nie sy xtau nak buat apa. saya takut diorg akan ugut saya yelah saya dah buat booking kan. takut diorg cari saya kt umah utk byr rm 1000 yg saya dah setuju nak byr 2 sebab hari tu diorg ada mintak ic sy n photostat. sy pun dgn rela hati bagi je. dah macam kena pukau. bodohnya saya!!!! tp terima kasih kpd admin sebab dah sedarkan saya sebelum saya bayar rm1000. bg seorg pelajar mcm saya nie rm1000 2 sgt besar nilainya. atau saya kena buat report polis???tolonglah saya. kalau x dpt rm100 2 saya redha tp saya xnak ada org lain yg terima nasib mcm saya nie. tp betul ke pejabat mereka di ipoh dah di tutup? kalau betul mmg xguna punya org!!! =( kalau mereka terlepas di dunia tp kat akhirat nanti harap mereka masuk neraka! ini doa org2 yg teraniaya akan termakbul. tengok jelah nanti. apapun, terima kasih. saya harap pembaca dapat mengambil pengajaran. dan saya berjanji xkan percaya dan terpedaya lagi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikap sangat pemaaf orang2 kita menjadi faktor utama syarikat sial ini berterusan menipu. Yang menjadi mangsa tidak bertindakbalas kerana takut akan mereka sebagai gangster hanya mengharap pihak berkuasa mengambil tindakan.

      Kadang-kadang terfikir saya untuk menggunakan saikologi kekerasan keatas mereka hatta bertindak agresif secara kumpulan untuk serbu premis mereka.
      Saya percaya pekerja2 mereka ini terdiri dari pemuda pemuda yg dididik untuk memeras ugut. Mereka pilih cara mudah untuk cari wang.Tapi mereka bukan ramai. Masyarakat tidak terima budaya seperti ini. Tapi malangnya ahli masarakat tidak ambil berat kerana perkara ini hanya menimpa beberapa orang sahaja. Walhal telah diwarwarkan secara meluas aktibiti meipu secara tersusun begini sering berlaku dinegara kita. Yang diketahui hanya apabila perkara telah berlaku. Pemberita hanya buat liputan di muka hadapan menceritakan laporan yg telah berlaku. Motif akhbar2 ini pun untuk cari publisiti supaya laris jualan. Para anggota masyarakat yg baca pula akan ambil sikap... "la bodohnya orang tu kena tipu hidup hidup..." bukan membantu memandang rendah.

      Amat malang bagi mangsa terkena. Mereka tidak ada kekuatan dan BERHARAP UNTUK MENDAPATSOKONGAN. Tapi siapakah yg mampu lindungi mereka?

      Delete
    2. AnonymousMay 1, 2012 06:06 PM : Mangsa-mangsa yang terkena tipu biasanya terdiri daripada pelbagai latar belakang dan tidak tertipu secara berkumpulan. Berbeza dengan mangsa yang ditipu secara persendirian , tindakan tidak boleh diambil sewenangnya kerana khuatir akan keselamatan diri. Lagi pula, jika mereka mengambil tindakan sendiri seperti memukul atau gunakan kekerasan, undang-undang pula akan mempersalahkan mereka kerana kita terikat dengan istilah “Negara kita ada undang-undang”. Itu sebabnya perlunya tindakan pihak berkuasa untuk membanteras hal ini. Bukan mengharapkan satu pihak shj tetapi gabungan kerjasama KPDNKK dan polis.

      Melainkan mangsa mempunyai pelan teliti bagaimana hendak mengajar sindiket ini menggunakan pihak ketiga misalnya mungkin tidak membahayakan mangsa.

      Cuma, kepada mana-mana bakal mangsa yang rasa amat was2, tolonglah jgn memberi duit sewenangnya kpd mereka. “Biar alah membeli…dari duit lebuh”

      Delete
  19. apakata siapa yg prnh trkna dgn sindiket nie kter jmpa brbincg mcmna kter nk atasi mslh nie dr brleluasa,skrgnyer xde lg mgsa diaorg pasni trutama org melayu

    ReplyDelete
  20. apakata siapa yang menjadi mangsa sindiket ini kter jmpa brbncg mcmna kter nk atasi masalah ini supaya tiada lg org melayu mnjdi mgsa sindiket sialan ini

    ReplyDelete
  21. salam. saya baru terkena pada 4mei 2012 :( saya baru berusia 20 tahun tahun ini. taktau kenape jadi mcm ni ? sampai habis duit mara saya. saya baru dpt tahu kne tpu pon sbb tjumpe blog ni, lgpun india tu asik2 bg alasan, die takde pon kol sy, sy je y kol die, sy bole nmpak die cbe nak larikan dri, skrg tatau nak buat mcm mneee ??? sedihnyeeeee !!!! taknak pergi tesco dah

    ReplyDelete
  22. kter xperlu rasa menyesal,kecewa,memangla bnda da jd tp kter kna da inisiatif tuk ajar blk diarg nie,duit bole cri blk yg pnting maruah kiter kna tebus balik trutama org melayu

    ReplyDelete
  23. Saya ingin tahu dr kawan2 yg jadi mangsa sindiket ini samada tlh buat laporN Polis dan KPDNKK? Kita kena berjumpa dlm masa terdekat untuk bincang tindakan selanjutnya.

    ReplyDelete
  24. kter setkn tarikh nk jmpa bla dan dimana

    ReplyDelete
  25. salam kpd yg terkena,sbb saya pun terkena gak.tak tau ler camna blh terkena sbb sblm ni dpt mengelak.cuma nk tanya,ada tak diorang ganggu/call suruh bayar baki duit.dan adakah ia berterusan atau tak.risau gak sbb kita dah bg detail kat si celaka tu.taktik & hadiah pun sama jer.

    ReplyDelete
  26. ad x sespe yg dah pergi SSM amek maklumat syarikat ni...nak boleh x??? scan n email kat saye ke...boleh???

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda boleh terus ke SSM buat carian...dpt result dalam masa sehari shj..lagipun, walaupun ada yang telah buat carian SSM, mungkin ia tidak berguna kerana sindiket telah tukar nama perniagaannya.

      Delete
  27. Salam...akak pun terkena...abis RM8000 duit simpanan camtu jer...lepas sebulan baru tersedar kena tipu...esok nk pergi buat laporan polis n tribunal pengguna..
    Tapi, semua kes yg dilaporkan xde kesan ape2 jer...dh byk kes jadi..xkan xde ambik tindakan lagi kot...undang2 ape nama nye tu?

    ReplyDelete
  28. Akak ade call Jabatan Pengguna, diorg suh buat polis report..then pergi ke jabatan pengguna...ade gak tnye, kes sblm ni cane? dpt ke ambik tindakan? dia ckp..trpulang pada kes..ade yg dpt blk..ade yg xdpt...kire cam redha je la sape yg x dpt blk...tp mmg sgt x puas ati...kalo nk gi serang sndri opis diorg, sgt x brani & bahaye..sbb ms kluar opis tu aritu, trnampak beberapa org laki...cam gangster jer kat opis tu...kang x pasal2...dh serbu, kena bunuh ke ape...camtu jer...better jgn bertindak sndri..

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. bagi yang bertanya sama ada orang haram tu ade kol dan ganggu atau tidak.. jawapan nya tidak. itu pada saya, tapi tak tau pada orang lain yang da terkena. dengan saya india tu tkde kol pon, msg apetah lg. saya teras gila ditipu sebab die langsung takde kol atau pon msg. saya sahaja y kol die. sampaikans atu masa die pun dah rimas dengan saya. saya dapat dengar suara die yang tak suke saya asik kol, dan die teru terusan bg alasan, ade je otak die nak bg alasan parya. tau larh india ! memang pandai watakare larh citer die ! tipu no satu. cina tu pulak macam haram, cakap tau dosa la ape, nak msok islam bagai macam HURHHHH !!! untuk info, sy berumur 20tahun. baru berada di semester empat disalah sebuah kolej swasta di ipoh. tindakan harus diambil ! ayuh kita bergabung.

    ReplyDelete
  31. itu la..mmg kita boleh bgabung..tapi, kemungkinan rancangan kita akan gagal..sbb pengomen yang menggunakan nama : Anonymous mungkin merupakan salah seorang anggota sindiket. saya mendapat maklumat, mereka tahu dan sedar kewujudan blog ini. tapi mmg kawan saya xpuas hati sebab xde lagi tindakan diambil walau dah berlambak org kena tipu

    ReplyDelete
  32. Tolong bagitau alamat pejabat baru mereka di Ipoh (sekiranya sudah pindah.

    ReplyDelete
  33. admin..sila bg private msg utk set time jumpa dan sbg nyer...akak nk gi wat repot polis n tribunal pengguna...geram sgt2...rasa nk suh geng pekida gi bunuhhh geng2 diorg!!huh!!

    ReplyDelete
  34. dik...balai polis mane yg nk wat rush tu? akak baru nk gi balai...kalo dpt balai polis yg same...sng diorg follow up

    ReplyDelete
  35. Balai polis sungai senam sebab alamat yg diberi berada dlm bidang kuasa mereka.tapi tak tahu lah balai mane yg nak buat serbuan.

    ReplyDelete
  36. dah pergi balai polis tu..siap jmpe inspektor...tp, same gak..kena gi tribunal pengguna..yg pegawai tu pun dh x brape nk layan sbb byk kes same...sakit btol ati!!
    Didie...boleh tlg emel akak x nmbr fon diddy? akak nk tnye ttg kes tu...td kiter ade jmpe..

    ReplyDelete
  37. ouh. susah la akk nak bg no hanpon kat sini bahaya. yerlah sindiket tu dah tau pulak blog ni. email akk ape ?

    ReplyDelete
  38. tula..silap x mintak td..bila diddy akan dpt blk duit? nnti akak bg emel...kena set emel yg slamat dlu...

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. admin ADD reply pm akak di email ini;
    misspacedoo@yahoo.com

    ReplyDelete
  41. Didie..akak dh emel..cek k..

    ReplyDelete
  42. dulu pernah kena kat giant..dia bising suh gores..paksa2..aku gores la..skli menang dia buat muka terkejut..dia kata kena dtg opis..tp malas nak layan..yg xtahan tu ayat dia "xpela bang,abg bawak saya pg kedai mamak ke blanja saya minum teh" pergh dia boleh nak ajak minum pastu yg kuar duit kita..aku kata xpela..byk hal ni..blah je la..

    ReplyDelete
  43. alhamdulilah. wang saya telah dikembalikan :) cuak jugak la, sebab saya pergi dengan orang2 ttpn kitorang pergi epjabat lorenzo tu. india tu tunduk jela, serah balik duit, yang cine tu lagi takot nak pandang muke aku. haha. alhamdulilah. tapi still tak puas hati jugak la. sebab orang2 ni tak boleh nak tangkap pon. sebab menurut ttpn diorang tak menipu pun, dorang suruh bukak, kalau menang memang dorang bg hadiah, cume kene bayar, seolah2 kite beri barang lah. lepas ni sebarkan lah cerite ni, supaya takde orang terpedaya. dorang masih active je kat tesco tu, smlm tengok ade je cine2 tu. tp nak wt cmne dh tak salah kan, yang salah sbnarnye kite, kite yang tamak, mne ade orang nak bg duit dan barng mahal2 dengan mudah ? nak2 lagi dekat parking kereta ? haishh. kini aku mula sedar. belajar dari pengalaman :) pengalaman mendewasakan :D alhamdulilah. korang jugak boleh dapatkan duit korang balik, korang kene buat muka sedih la dkt ttpn, cakap banyak2 merayu bagai, nangis ke, nnti pasti die tolong :) macam saya , saya pujuk nak cepat sbb saya mmg dah tkde duit, nak balik kl. cuti sem kan.. dan mungkin juga sebab nilai wang yang ditipu sedikit. tapi korang kene usaha cepat kalau nak cepat. 15hb saya pergi ttpn mengadu buat surat fail kan ke mahkamah semua, 16 hb saya dah dpt duit saya, dan skrg proses tarik balik tuntutan. ingin meminta pendapat dan selanjutnya boleh la email saya di- dillydiddy@yahoo.com mekasih ^^

    ReplyDelete
  44. Syabas dan Tahniah. YG LAIN2 apa lagi. Pegi mengadap depan TTPN tu. Minta tolong yg sama. Kelmarin saya sendiri telah adukan pekara ini pada Dato Ismail Sabri Menteri KPDNKK. Dia berjanji untuk ambil tindakan dengan segera.kalau TTPN tak tolong harap maklumkan dlm blog ini.

    ReplyDelete
  45. ttpn membantu :) mekasihh.

    ReplyDelete
  46. Akak dah wat muka kesian, tp pegawai tu...layan camtu jer...dia ckp, hnye leh wat tuntutan melalui surat mahkamah jer..tau ler dia tension sbb byk kes..tp, kite cuma boleh harap dia jer utk wat tuntutan blk...xkan nk suh nangis...rayu2 dpn dia? lg nmpak bodoh nyer..dh ler bodoh sndri kena tipu kan..huhu...

    Maybe gak kos diddy x byk...dia tlg...tp, cam x adik la..kos yg tggi ribu riban..xleh nk tlg..sgt hampa la..

    ReplyDelete
  47. Admin...cane kes Ita tu? dah dpt blk duit lom? ikutkan dh sebulan lbh kan? akak pnyer baru pos surat berdaftar smlm...dh file kan kes kat TTPN...kalo xde respon gak...kire nye diorg mmg x mmbantu la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm biasa la..masih belum dpt apa2 lagi mklumat..kena follow up ramai2 la kita

      Delete
  48. Tolong bersatu semua, bersatu. Harap pergi serentak ke TTPN dan desak mereka. KENAPA ADA DOUBLE STANDARD YB Menteri kata tak perlu court order untuk TTPN ambil tindakan atau serbu premis tu. Akta hak perlindungan pengguna telah menetapkan begitu.

    ReplyDelete
  49. So...cane nk setel hal ni...kalo pihak TTPM bg alasan camtu? sgt x adil...dan x puas hati..if lambat ambik tindakan...sah2 syarikat tu tutup kedai....last2..langsung xleh tuntut duit blk...

    ReplyDelete
  50. Suami akak akan pergi blk TTPN pagi ni...kalo diorg xleh bantu gak..xleh nk ckp ape la..xkan nk tggu serang ramai2 kat pejabat kot...kite hanye harapkan diorg je yg leh tlg wat tuntutan...kalo nk tggu surat mahkamah..mkn ms 40 hari..syarikat tu dh ttp..msg2 berputih mata jela nk dpt tuntutan blk...

    ReplyDelete
  51. Tolong bersatu. Pergi dalam kumpulan kpd TtPN tu. Pleasseee jgn buat kerja sorang2

    ReplyDelete
  52. AdA yg tahu mcm mana i nak paste my chat dgn YB DS Ismail Sabri dlm blog ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dear, u boleh email admin di : diarisedetiklebih@gmail.com ... print screen dan attach dlm email. nanti admin letak dlm blog ni

      Delete
  53. bper org da dpt duit blk,xkn diddy sorg...

    ReplyDelete
  54. Yang nak copy n paste chat tu,,,leh emel akak...
    misspacedoo@yahoo.com..
    Akak leh tlg...then paste sni..

    Kiter leh pergi dlm group n bincang cane nk gi...

    ReplyDelete
  55. Adik2...ape2 hal plan...jgn tulis kat blog...kot ade spy...better send kat emel ke...

    ReplyDelete
  56. terima kasih. blog ini memang membantu. saye da send email kepada admin, diddy, n akak untuk minta bantuan. kerjasama membawa berkat. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  57. hye...sy pon kene tipu..rm2400..dah gi report ttpn n polis bagai..same la mcm yg kat atas2 ni...ade 2 org cine laki2 chuan n lg sorg x tau sape name die approach mase kat tesco extra ipoh..lps tu di suh buka kad hijau tu..dpt hadiah muka x boleh blah terlebih excited ras mcm nak sepak kuat2..ermm..pastu die x malu naik kete sy ajak gi ofis jumpe pompuan gemuk pendek name die esther.pastu die terang2 sume pasal ape nak buat pastu die kate suh bayar rm6600 untuk salin number siri je..lps tu duit dpt balik..sy ckp la sy xde wet..pastu die kol bos die..dpt la diskaun rm3300..so mase tu die ikot sy gi bank la pusing2 satu ipoh cr bank..pastu dpt kuar rm900 je.dah byr rm900 br boleh bukak hadiah kat kad kecik tu..so..sy dapat la jade matreess tu..sy x nak la,..sape nak jade matress tu..xde gune kot untuk sy..so die janji nak tolong jual kan ngan buyer singapore..dgn harge yg tinggi...n die suh sy bayar rm1500 ari isnin n lg 900 die kate chuan janji nak tolong bayarkan..so..dgn bodohnye sy pon dtg balik ari isnin kat ofiz die yg kat medan ipoh tu byar rm1500..dgn harapan dpt die jualkan jade matress tu..jade matress tu die x bg bawak balik...so..dah dekat sebulan aku follow up ngan chuan tu..tanye2 berulang kali kat chuan n esther pasal buyer tu yg xdtg2 dgn alasan keje la..x de mase nak dtg la..xde cutilah..busy sbb raye nak dkt lah..byk giler alasan..buyer tu name die steve.. so..smapai la satu hari sy kol chuan tu die buat2 x knal..kate slah num la..ni num company la...haishhh..lain mcm la...terus gi wat report polis n wat report kat ttpn..erm..skang tgh tunggu reply dr company tu..baru antar surat kat die..awal jun ni naik court sume...ermm..harap sgt dpt wet tu balik..dah la pinjam wet mak..sampai hati dorg wat mcm ni...kuarng ajar betul rasenyer...hope boleh bantu sy..

    ReplyDelete
  58. Apepun..sape yg terkena...korang kena bertindak...pergi la pujuk rayu TTPN...saya pun siap pujuk rayu..baru diorg rujuk blk kes tu...
    YG kena naik mahkamah..x sure la akan memang kes x...fight abis2 k...same2 la kiter bersatu utk hapuskan kes sindiket ni dari terus berleluasa...

    ReplyDelete
  59. Dah ade akta tindakan utk tangkapan jenayah komersial...kenapa pihak polis xmo bertindak? aii..xkan takot ngn gangster kot...jom same2 pakat jumpe YB KPDNKK...beramai2...hapuskan sindiket haram ni!!!

    ReplyDelete
  60. Salam semua. maaf kan saya kerana tidak reply komen2 anda. kes saya ni berlaku waktu saya final exam. alhamdulilah dapat setle cepat dan alhamdulilah jugak tak de nak mengangu saya. selepas sahaja final exam saya terus pulang ke KL. di KL saya start kerja sambilan jadi saya tidak selalu online dan membuka e-mail. maaf kan saya diatas kelewatan membalas e-mail bg sesiapa yang meng e-mail. boleh saya tahu group yang kak lya buat tu dimana ea ? di facebook ke ? kalau ada boleh bg saya ? saya dah pun meng-reply beberapa e-mail, tp, saya harapkan kita semua boleh berjumpa supaya senang lah nak becerita sekali arung je. dan disitu juga kita boleh meluahkan rasa dan sebagainya. mana tahu , dr perjumpaan kita boleh merapatkan ukhuah sesama kita. terima kasih juga pada siapa yang memberi no telepon, saya ada msg kalian. pada y meminta no tel tu, anda berilah dahula ya, maaf saya kurang percaya.

    ReplyDelete
  61. err. erm lg satu, minggu hadapan dalam 24/25 hb Jun saya akan berada di Ipoh. Jadi pada sesiapa yang ada menyatakan hasrat ingin face to face boleh la e-mail saya. kita boleh berjumpa berbincang dan sebagainya. dan insyllah kalau diizin kan, saya akan cuba membawa orang y membantu saya tu, kalau dia nak la...

    KAK LYA : haritu sya kol tak angkat ?? haritu kata nak kol saya balik ?? merajok la macam ni.. haha.

    ReplyDelete
  62. baru balik dari Tingkat Taman Ipoh untuk dapat chop Lorenzo marketing. Tak dapat pun. Company tu dia orang pakai nama Ekea Mico Marketing. Pekerja yang nama Daniel kami paksa untuk Chop surat dari Tribunal. Bertengkar lama. Ada tiga mangsa termasuk seorang keluarga polis. 10 orang dari kami. peluang dapat balik tipis.

    ReplyDelete
  63. Tribunal pun xleh nak tolong! Dengar2 ada yang cakap gangster haram jadah ni ada orang "dalam" kat tribunal & polis, tu pasal lah sampai sekarang apa pun x jalan. Takkan nak sampai pergi jumpa PM Najib Razak baru leh nak settle kes ni! Orang yang tak kena memang akan kata kita tamak nak hadiah besar tapi kalau kena kat batang hidung sendiri baru tau macam mana terkena "mandrem" dengan gangster2 taik kucing ni!
    Saya yang selalu berhati2 ni pun akhirnya terkena rm6300!!! Takda harapan rasanya nak dapat balik duit tu...

    ReplyDelete
  64. Aku sokong!! Ada mangsa dapatkan separuh duit die bersaksikan beberapa polis.sindiket tu siap ugut nk separuh @ die xnk byr??then, polis tu ckp "ambil je separuh. Kami pun xblh wt ape2." Apekah???Takot ke??? or ade org dalam???

    ReplyDelete
  65. ALAMAT BARU MEREKA NO 9A TINKAT TAMAN IPOH 12,TAMAN IPOH SELATAN.EKEA MARKETING

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahaya ni! semua org take note!

      Delete
  66. sya dh terkena kt terminal brsepadu selatan pd 28 jun 2012 ari tuh~sya dh mmbyr rm4200 aduh!bodohnye sya...sya x amik brg tuh tp sya suruh dia jual blik...sya kol dia pd 29 jun 2012,2 julai 2012...n dia ckp sudah ada buyer...sya tye lg bila sya buleh trun kl dia ckp mungkin hari neh 3 julai atau 4 julai...arghh ape sya nak buat???no org neh 016 3547322 candy...opis dia dia guna alamat
    taylor marketing
    28-1 jalan 1/22B subang jaya
    47620 selangor darul ehsan
    tp opis yg dia bw saya ari tuh bdkatan dgn old town permaisuri cheras...

    nak nnges air mata drh pn x guna...saya mmg x pernah amik port klu org panggil2x sya kt tepi2 pasarraya utk tujuan ttentu tp ntah mcmmana sya leh tpedaya plak kali neh...sedihhh cmner neh???

    ReplyDelete
  67. barang ape yang awk dpt???

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua mangsa dpt tilam jade tu

      Delete
  68. salam.saya baru aje kena pd 6.7.2012..dgn sindiket ni dgn modus operandi yg sama.saya sama jg spt anda yg lain,slalunya x layan dgn benda2 mcm ni..tapi dah nak kena..hari selasa ni diorg minta saya byr baki...saya dah byr rm2300....kena kat tesco.dgn nama ekea marketing..blm buat laporan polis n TTP lagi..insyaallah hari Isnin ni..

    ReplyDelete
  69. sial betul r..knp smpai skrg kes aku xsettle2 lagi.yang pling sakit hari,xde siapa ke nk tangkap penjenayah setan ni!!! woi!! deorang dah untung beratus ribu!

    ReplyDelete
  70. Salam. Apa alamat TTP di Ipoh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jumpa TTP tapi tak ada apa hasil. Buat tribunal tak ada kuasa....bodoh punya kementerian.

      Delete
    2. PERAK
      Ketua Seksyen,
      Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
      d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
      Koperasi dan Kepenggunaan Perak,
      Tingkat 1, Blok A,
      Bangunan Persekutuan Greentown,
      Jalan Dato' Seri Ahmad Said,
      30450 IPOH,
      PERAK.
      TEL: 05-241 4621 / 241 4611
      FAX: 05-249 3409

      Delete
  71. Kawan2 tak guna pakai deplomasi dgn dia org ni. Jumpa belasah je. Bila tau je ada lagi kat situ terus panggil polis atau kwn2 pukul terus sampai dekat2 mati baru tinggalkan nota untuk boss dia supaya dia kuar. Orang2 kita dah tunggu time je nk lanyak ni.

    ReplyDelete
  72. Email yang diterima Admin pada 23/07/2012 Jam 3.40 PM. Jangan hairan sebab sindiket ni memang menggunakan taktik yang sama di lokasi yang berlainan.Be Aware!! ----------->>

    salam admin. saya xxxx, ini berkenaan kes tipu seperti gores dan menang.

    sabtu baru ni 21/7 saye disapa seorang wanita islam dan seorang lelaki cina mengaku mualaf bernama harun. cara nya mereke bagi saya sampul dan bile saya buka klu warna kelabu saye menang hadiah, hu3 pada mula nya saya tak layan tapi wanita tu tetap bagi klu bewarna putih takde menang ape2. tapi bile saye buka ianya bulatan warna kelabu, menandakan saye menang mmg betol mereka pura2 tekejut saye menang beberapa kali saye tolak, tapi last2 mereka masuk kereta saye dan pujuk saye pegi office mereka utk claim hadiah. kejadian berlaku di giant taman permata hulu klang KL on 21/7/2012. mereka bawa saye ke office mereka di taman melawati kL. memang mase masuk dah sangsi. tapi sye tak boleh nak buat ape, sbb time tu sorang2 n bile saye masuk ade beberape lelaki cina menunggu. bile masuk ke bilik pejabat mereka mula la tunjuk semua gambar2 orang yang menang hadiah. so saye mmg tak percaye tapi sbb takut sgt, ok la saye setuju tapi saye kate takde duit betol2.then they say they willing to help kurangkan kos, jadi saya cume kate ok sye bayar rm500 nant saye amik n datang balik. mule nye tu taktik saye nak lari. tapi pekerja wanita tu nak ikut saye sekali. sye ckap tak payah pun die terus masuk dlm kreta. jadi dari ape2 sye pegi jugak bank n bayar duit rm500 yg mane deme kate akan tulis semua number siri wang tu pada kertas untuk bukti tunjuk pada lhdn bagi bayaran cukai gst kate nye. lepas saye buat pembayaran balik tu saye terus search klua ada kes macam nie. so betol la sye tertipu,,, cume sekarang saye dah berjanji nak bayar rm2500 esok 25/6/2012 tapi by the time mereka call hari nie, saye kate kan sye tak nak hadiah tu sbb sye nak guna duit untuk hal perubatan. jadi mereka ajak bebincang esok. so sye pun tak tahu nak buat ape sekarang admin ade ape2 nasihat?

    btween sebelum mereka buat call saye dah cek name company CANDONA MARKETING di SSM jadi bile saye analyz balik cmpany nie baru buka bulan 6 2012 and the owner is a beggar, saye search name owner di web,mmg kite tak blh percaye sgt kemungkinan nama org nie byak yg sama. tapi sye rase betol sbb pengemis tu mmg duduk disekitar daerah saye tinggal, umur pun same sbb pengemis tu ade keluar dalam newspaper. hu2

    so tomorrow saye akan kesane try tuntut balik rm550 tu. saye dah buat aduan di e-aduan KPDN, untuk buat aduan ke Tribunal pengguna saye call, then deme suh saye ke pejabat, tapi sbb saye bekerja mmg tak sempat nak pergi.

    admin rase klu saye pergi bincang dengan mereka selamat ke? bcoz, mase isi borang saye dah letakkan alamat rumah sekali jadi saye risau sgt2 dgn keadaan famly.
    TQ admin

    ReplyDelete
    Replies
    1. admin telahpun membalas email beliau. Hope Tips2 yang diberikan dapat membantu. TQ

      Delete
  73. Email yang diterima Admin pada 28/06/2012. Maaf x update dalam blog tapi admin dah reply email ni 29/06/2012!! ----------->>

    Salam.Akak bernama xxxxxxx .Tinggal kat Taman xxxxx.ingin berkongsi dengan adik2,bahawa akak juga telah menjadi mangsa sindiket buka dan menang.Akak telah kena pada 6.7,2012 lebih kurang pada pukul 3.00 di Tesco.Akak didatang seorg perempuan Cina bernama Kitty meminta akak membuka kad .Selalunya akak tak layan benda2 mcm ni.Tapi entah mengapa kali nak kenakan.....akak pun pi ke pejbt kat Tingkat Taman Ipoh 12,Taman Ipoh Selatan.akak diperkenalkan dgn seorg india...entah ape namanya..lupa pula...macm dia bgitau...dan akak pun syak dia mcm menipu..tapi entahle...dgn mudah aje boleh termakan pujukan.(akak pi sorang2 pjbt 2).Akak pun balik rumah ambil buku Tabung Haji,,tapi ALLAH nak selamatkan akak ,kaunter tabung haji tutup pd pukul 4.30..tapi akak keluarkan duit rm2300 kat mesin...tu yg melayang duit..Akak menang pun benda yg sama iaitu menang 913 gold jade mattres dan minta tukar dgn wang dan dia janji nak tlg jual benda tu (nama cina tu CK siap tjk IC dan bg akak salin nama,alamat dan ic dia).Hari ini 7.7.12 dia telefon dah ada buyers tapi dia kata buyer nak suarat beranak jade tu..sah2 diorg nak akak bayar baki rm4000 lagi..

    Akak blm buat laporan polis n TTP lagi...insyaaallh hari isnin ni..tapi akak takut jg sb alamat dan no fon ada pd diorg..manalah taukan inikan sindiket..takut dia ugut n telegon supaya byr..
    Tapi akak akan ttp buat laporn supaya org lain tidka tertipu...tapi lemah semnagt jg bila baca komen yg polis sg senam bt layan tak layan je...
    adik2 bantulah akak ye...(boleh hubungi akak di no xxxxxx)....mcmmana prosedurnya.

    email beliau yang kedua pula ------>> salam..saya ada terbaca cerita anda,..berkaitan dengan sebuah syarikat yg menawarkan hadiah lumayan. kepada pemenang.saaya juga merasakan bahawa saya juga sudah kena tipu dengan sindiket ekea mico marketing yang bralamat diTaman Ipoh Selatan.modus operandi mrk juga sama.Saya merasakan ditipu sb apabila diperhatikan bilik pejabatnya seakan tidak sempurna..tapi ada CCTV.Saya telah diberi kad dan diminta membuka kad tersebut dan saya telah didapati menang 4 barangan hadiah dan ada sekeping kad kecil didlmnya dan meminta saya pergi ke pejabat tsbt berhampiran dgn pizza hut taman ipoh.Kejadian ini berlaku pada 6.7.2012...Tiba di pejabat tersebut sy telah ditragkan peraturan sama seperti yg anda ceritakan dlm blog anda..saya diminta membuat byran rm6300 sbg cukai...n yg paling menyedihkan dlm ragu2 takut kena tipu saya menyerahkan rm2300 dan akan mbyr selebihnya pada hariselasa ini...saya belum lagi membuat laporan polis atau membuat laporan di tribunal tuntutan pengguna..
    Apa yg harus saya lakukan ya sekarang...

    ReplyDelete
  74. Email yang diterima Admin pada 07/07/2012. Maaf x update dalam blog tapi admin dah reply email ni 08/07/2012!! Be Aware. Mangsa juga tersiri daripada pelajar! ----------->>

    nama : xxxxxx
    no kp :xxxxx

    salam akak.. saya baru lepas terkena dengan sindiket ni jumaat lepas.. saya juga dapat hadiah tilam jade dan dia janjikan untuk jualkan.. saya call & call dia cakap buyer dah sampai malam semalam then terus off hp.. saya dah buat bayaran rm1000.. tapi dalam kes saya, dia nak kembalikan rm1000 saya & jual beli barang jadi hak dia.. setiap kali saya desak dia mesty dia akan buat macam tu.. sebabnya diaa sakit kepala layan saya.. no fon dye yang akak bagi sama cuma namanya lain.. vicky bukan vijay.. saya belum buat apa2 laporan lagi.. saya dapat resit pembayaran .. EKEA MICO MARKETING
    camna saya nak buat laporan pasal sindiket ni ?
    ni no phone saya .. xxxx .. kalau akak buleh membantu saya..

    ReplyDelete
  75. salam. sebijik ar yg terjadi pd sy dan tunang. jln cerita mmg serupa 100% dgn kes Ita tu. mcmaner nk buat ek. tp kes sy dier tak bagi apa2 resit pun. bl minta mcm2 alasan, katanyer nk htr melalui pos jer. bodohnyer ar masa 2,dah serah duit baru tau kena tipu. masa 2 cara cina lahanat tu cakap pun dh mcm puaka. aku doakan tak selamat dunia akhirat saper yg aniaya org mcm ni.kejadian saya ni berlaku di parking metro berhadapan dengan Kuantan Parade, diaorg siap jual nama Pasaraya The Store dgn LHDN lagi. Mmg manusia puaka betul diaorg ni. Company tu nama BUMI NILAM MARKETING, office area Semambu lps trafik light Kem Galing.Kepada sesiapa yg dah terkena ni rasanyer tak payah ar nk diamkan diri, mari kiter sama2 bersatu melumpuhkan kegiatan penipuan ni. lau diamkan diri nnti mkin ramai org lain yg terkena, silap2 sedara mara kiter pun kena gak. So ader cadangan nk buat camner tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita senasib =( agak2 ade lg x company tu?? rase mcm nk g serang je..
      pakat2 g sekolah kn cina xguna tu..arghhhh bikin tension sungguh..

      Delete
    2. saya pun tkena kt prking kereta kuantan parade,cra tkna sma ja mcm y kt ats,sya rugi rm1300sapa2 erea kuantan jm g wt lp0ran

      Delete
  76. sindiket tu bijak dowh...wajib la dptkan resit utk tunjuk kt KPDNKK. kalau tak,macam mana nak claim dptkan balik duit tuh?? nak buat cm ner??dh pihak2 tertentu pun cm xbfungsi jew

    ReplyDelete
  77. sy da terkena jgk =( name company BUMI NILAM MARKETING kat kuantan..
    sy dgn tunang mase tu kat parking dpn kuantan parade..nyesal gilerr.. da la mase tu tgh bercuti..mmg damnn la mende2 nie.. dpt jed mattress.. cmne nk dpt duet sy tu blk??? anyone plez help me!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la.... bumi nilam marketing...

      Delete
    2. klu korang nk tahu,BUMI NILAM tu dah tutup. office dier dah takde kt tmpt lama.tp dgr2 pastu diorg buka lak kt air putih.sial jer kan. bl refer kt member yg polis bl kitaorg tkena,kitorg pakat g office cina lahanat tu sehari pastu.desak2 gak dier bg byk alasan xnak pulangkan duit secara fully tp suku jer. cina tu siap jual nama slh sorg bos pdrm kt kuantan,konon dh kenal lama ar.cina 2 ingat kitaorg takut sbb kitaorg tahu cina 2 main petik jer nama bos pdrm tu.bila member tunang kenalkan diri sbg pgawai polis dgn tunjk kad kuasa,mula ar cina tu gelabah. trs sanggup byr suku dgn ganti tilam jed tu dgn brg lain (sekurang2nyer bl gak kitaorg guna dan harga pun setimpal). kes ni jd susah sbb kita buat ksilapan BESAR bl dah sain apa jua kertas yg pihak sial ni suh tanda tangan. lau bwk ke mahkamah pun peluang kita nk menang 2 sangat tipis sbb penipu tu dh ader kertas hitam putih yg kita dah sain. so sama2 la kita hati2

      Delete
  78. u kena buat laporan kt KPDNKK daerah u dear..

    ReplyDelete
  79. Salam,
    Maaf saya mencelah..saya bukan dari ipoh..tgk smua komen masing2 yang terkena di area Ipoh..actually sya bru kena bulan 6 lepas di Stesyen Bas TBS KL. Sindiket ni dah merebak ke serata negeri. orang yang approach saya ialah seorang buadak perempuan Cina bernama CANDY. Saya perasan ada orang yang terkena dengan orang yang sama ni. Dia xtukar no phone pun. Masih guna no. yang sama (016-3547322). Dia tunjuk IC pada saya untuk yakin kan saya ikut dia ke office. Sempat tgk ic dia memang orang ipoh duduk di Setiawan. Saya dah buat report tapi polis tu suruh saya call bank untuk tgk cctv. Malangnya, saya kol dan bank cakap akan kol blik tapi xkol2 smpi sekarang. Polis tu pun diam jek. Patut nya dia yg uruskan, sbb kalu org biasa mcm sy yg kol memg org xkan layan. Saya sangat tertekan lepas kena. habis duit saya sampai tinggal 10 ringgit saja dalam tangan pd waktu tu. Saya sgt berharap kita boleh plan sesuatu dan ambil tindakan bersama, sbb pada sy jika nk tggu pihak2 brkuasa memg lambat. Silap2 kita kena redha sj degn ap yg dah jadi. Kalu sy ada kuasa sy dh pergi contact centre untuk tnya maklumat pemilik nombor tu. tp smua tu kena ada waran. Memg ad kmungkinan itu no org lain, tp slgi xcuba kt xtahu. Sbb spndai2 penipu ni, mesti dorg akn buat kesilapan jugak..boleh sy tau sesiapa lagi yg pernah terkena dengan CANDY ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesiapa sahaj boleh menukar nama bagi mengelakkan dikesan.tak kisah la Mandy ataupun apa sahaja nama, ia tetap dibawah sindiket yang menjalankan aktiviti penipuan yang sama taktik.

      Delete
    2. saya p0n terkena jugak 2 ari lepas(21/9/2012)..time tu saya baru balek dri melaka then nak pergi h0spital ampang sebab ayah saya sakit kanser da sebulan terlantar dekat h0spital..saya kena dekat TBS,p0mpuan cine name candy dia bawa saya dekat 0pis dia dekat cheras,dekat ngan 0ldt0wn saya kena byar RM1800..sape2 t0l0ng lah saya,saya baru 19tahun..next week final exam..ayah sakit,mak tak keje..sape nak bagi adek2 saye makan..dah tak de duet dah..t0l0ng la saya..rasa nak mati jew..

      Delete
  80. Sy baru kna kt kuantan prade td...siap anta dia g office lg...seb baik sy ada hal nk buat kje lain...ckp kt dia esok g..ada peluang tgk tenet...syak mmg cm tipu je..tp sblm dtg sy ada ckp sy anak polis...bila smpy office dia trus ckp pegawai meeting kna tggu

    ReplyDelete
  81. 25th august pukul 1:15pm saya pun hampir tertipu di parking kuantan parade. they all ni attacked plate kereta org luar. mcm biasa we all terpedaya siap pergi ofis. Husband tanya memacam.. At the end penipu tu cakap sebelum scan kena bayar RM8900 sebab service tax 6% dan 5%. Dari segi calculation mmg tak logik sbb harga hadiah memang berbeza mana boleh fix rm8900. we all bagi tahu mana cash rm8900. masa tu dah risau sbb anakanak perempuan ada bersama.. mana tau kut diugut2. Bila kata tak mampu, they all offer discount. Kat sini mmg dah obvious menipu. Diorang pakai prinsip kalau tak dpt penuh, separuh pun jadik. At the end husband kata kalau you mau tu camry you bayor, we all pun blah.. tapi berdebar sebab ada anak dara we all 3 org masa tu..

    Kalau ikutkan memacam penipu ni cerita. Sebenarnya kalau ada kawan yg jawatan2 yg disebut penipu tu call kenkawan.. antaranya penipu tu ckp:
    1. nanti kereta pergi balai polis kuar satu surat, camry buleh kuar itu hari jugak.. - ada kawan polis telefon kawan polis tanya. sebenarnya nak keluar grant kereta nama kita mana boleh satu hari.
    2. penipu ni sebut nanti maybank masukkan duit dlm akaun.. ni mmg terasa penipu ni bodoh tahap gaban. and idaingat kita ni bodoh mcm dia....cari member keje maybank...

    Last tgk appearance penipu tu mcm along. cincin berderet gambar ular.. kuku jari manis panjang.. ishh ishh

    alhamdulillah we all tak terpedaya. Pergi Kuantan actually nak hantar anak ke UMP. Semuga allah lindungi umat muhammad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik awak tak terpedaya. Teruskan berhati2 lagi sebab sindiket ini akan mengubah taktik dengan bermacam2 cara bagi mendapatkan duit haram

      Delete
  82. Salam Cik Admin, memandangkan aktibiti ini terus berleluasa meskipun semua pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan telah dimaklumkan, harap boleh tolong buat satu rumusan seperti berikut:
    bilangan kes, nama tak perlu sebut, tempat berlaku, anggaran wang terlibat, masa dan tarikh. Pihak yg ingin membantu tak larat nak baca blog ini kerana panjang sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...

      Bilangan kes : dlaam entry ini lebih kurang 15kes - anggaran yang tepat ada dalam fail KPDNKK
      Tempat Berlaku : Seluruh Negeri. Tapi yang komen dalam blog ini - Ipoh Perak, Kuala Lumpur, Selangor dan Kuantan Pahang
      Anggaran Wang Terlibat : Lebih Kurang 10 ribu ke atas
      Masa dan tarikh : tidak diketahui kerana mangsa ditipu di mana2 sahaja.. Tetapi dalam blog ini, ia bermula dari bulan 2 di Ipoh Perak.

      Delete
  83. Salam..saya dan isteri pun kena jugak td..tp mcm boleh baca sumthing wrong..saya tangguhkan sampai esok..ingtkan nak panggil geng2 kt ipoh nih kasik tibai itu india vicky sama itu cina langsi dua org..kasik hentam lunyai2...supaya ade pengajaran..nak tgu polis takde apa tindakan...ada sapa2 nak join?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah tunggu bro! pegi je ajar babi tu semua. nk tunggu semua bkumpul mmg susah..xde lagi yg bertindak, tu yg mjadi2 babi tu semua

      Delete
  84. assalam..ok sy pon baru saje terkena...17/9/12.. sama sgt mcm teman2 yg lain.sy pon mintak tnguh 2 mingu tp da hbes jugak lah rm400...hmmm da nk kena kan...sy mmg xpenah pon terdedah dgn benda2 mcm nie...mkin ini ujian allah untuk jdikan sy lebih berhati2 dgn org sekeliling...jd yg menjadi kegelisahan kpd sy adakah sindiket ini akan terus mengngu n ugut2 sy sbb mreka ada nom tel n alamat rumah sy???ape yg hrus sy wat?

    ReplyDelete
  85. assalam...sy p0n terkena...3k melayang camtu je...xtaw knp mase 2 jadi bodoh sgt, hati curiga tapi percaya juga...alih2 dpt tilam jed yang kata mereka harganya mencecah 39k...salah sorg janji nk tlg jualkn, tapi dah hampir sebulan lebih xde berita..bila call dia cakap buyer masih sibuk...sedih sgt terkena beberapa hari sebelum raya...mereka gunakan nama candona marketing dan bergiat di sekitar giant taman permata, kL...ofis mereka di jalan negara taman melawati berdekatan dgn balai p0lis...saya xtaw nk bt ape...kl0 bt laporan di balai p0lis adakah dilayan? lagipun telah menandatangai borang2 yang boleh dijadikan bukti oleh mereka bahawa mmg kita bersetuju tanpa paksaan...saya ada no telefon salah seorg dari mereka...mungkin boleh trace identiti mereka menerusi syarikat telekomunikasi...saya buntu...mohon admin beri bantuan..jika terdapat sebarang maklumat yang boleh membantu mohon emailkan ke xiora_xx@yahoo.com..kerjasama dan bantuan anda amat sy hargai...terima kasih

    ReplyDelete
  86. Haha, baru je kena tadi ngan Ekea Mico ni..nasib²..3k melayang camtu je..

    ReplyDelete
  87. salam. mereka dah tukar modus operandi. akan ada sorang call kita ckp dia ni buyer tilam jed dr singapore. dia suruh kita byr lg 3500 utk kos kastam bg kuarkan tilam dr singapore n hantar ke kl. dia akan byr kita 15000 wang singapore. tipu jer. jgn percaya. jgn tertipu utk kali ke 2. berhati-hatilah kawan2.

    ReplyDelete
  88. sy terkena petang td. apa yg perlu sy buat :'(

    ReplyDelete
  89. Sy pun kena jgk. Penyangak haram jadah tu call sy nak beli tilam haprak tu rm36 ribu!!! Siap suruh bank in duit kt acc syarikat dorg konon...Rm1900 utk kos pengangkutan,warranty,etc...Kalu dah bank in siap suruh sy simpan slip bank sebagai bukti.Pas tu dia akan dtg umah ambik tilam & bg cash rm36 ribu!!!Tolonglah 36 sen pon blm tentu org nak bg free ha..ha..Apa penyangak bodoh nak mampus nih dah kureng idea nak tipu kita???Ingat2lah kengkawan jgn sampai ditipu 2x oleh penyangak bodoh nih!Apa yg memalukan yg call tu budak pompuan siap bg salam lg...Kesian kat mak bapak dia dpt anak xde sivik mcm nih!Sy dah reda & mula nk lupakan kes nie tp bila dpt call mcm nie rasa nk mendidih hati!!!Ikutkan nk aje bako tilam tu ambik abunya sumbatkan kt mulut penyangak2 nih.Tp biarlah ALLAH saje yg membalas atas perbuatan penyangak2 nih sbb balasan ALLAH lg dahsyat dr apa jua undang2 di dunia...ALLAHUAKHBAR!!!

    ReplyDelete
  90. Ya Allah... Knapa br jmpe blog ni skg? >__<

    Siang td kwn sy br je kne tipu. Dahla sy yg teman. Oh no,rs bsalah sgt cz x tegah dia. Rm4000 tu lesap cmtu je,dpt tilam jna tah apa2. Katanya ctnurhaiza yg jd duta die la.... Artis2 sume pakai la...


    Skg modus operandi dorg lt carrefour wgsa maju. Pejabat plak kt tmn melawati. So, beware ya! Jalan cerite lebih kurg sama dgn cerita diatas cume ada ubh2 skit. Mcm byr 6.8k utk tax n nk lpskn dr lhdn la, fees utk advertisement la... Choiii!!

    Plak tu tilam tu blh dorg simpankan sementara nk cr buyer dr spore nxweek since kitorg tanak... Pastu,pass kt kami pengurut kaki cz tanak kami pulang dgn tgn kosong la konon! Ni esok kne ambil tindakan ni!

    Arghhhh >__< loser betul rs skg ni......

    ReplyDelete
  91. salam semua....betul ler...penyangak haram jadah tu dah tukar modus operandi...skrg dia dah tukar tektik mengatakn tilam jed tu dah ada,dan dah ada buyer yg nk beli.tapi segala kos penghantarn ke rumah(kononnyer dr johor) kononnya utk pengesahan yg tilam tu milik kita ditanggung oleh kita....rm1k+++ tu.barua betul babi2 tu...dulu kata tak yah kluar 1sen pun sbb celaka2 tu akan uruskn.kita cuma tunggu duit jer.bila ditanya pasal syarikat agen kat ipoh...katanya syarikat tu menipu syarikat dia.anak syarikat menipu bapak syarikat,elok benor ler tu...yg menyakitkan hati tu plak...pompuan yg call tu kenalkn diri dia dgn nama melayu...

    ReplyDelete
  92. saya baru je kene tipu RM4400
    kul 5 petang tadi (08/11/2012)
    dia bg alat urut kaki 2 set konon 1set tuk saya n 1 set bg parents
    balik rumah google punyer google mmg sah kene tipu.
    boleh bg cadangan tak apa yang perlu saya buat.
    igt pagi2 esk nk g wak report polis

    ReplyDelete
  93. SYARIKAT NI DAH ADA KAT NEGERI TERENGGANU SEKARANG...NAMA SYARIKAT KT HARVEST MARKETING KLU X SILAP. KEPADA WARGA TERENGGANU HARAP BERHATI2...JGN JD MANGSA MCM SAYA. BARU DAPAT GAJI...TERBANG RM4400...KENE IKAT PERUT SEMENTARA TUNGGU GAJI BULAN DEPAN :)MCM ORG BODOH BG SEDEKAH CAMTU JER...RESIT PN X MINTAK.
    CARA DORANG APPROACH MEMBUATKAN KITE TERTIPU...CUKUP BAIK...CUKUP LEMAH LEMBUT...X KERING NGAN SENYUMAN TP SEBENARNYA HAMPEHHHHH.

    ReplyDelete
  94. mendapat panggilan dari seorang wanita bernama faridah.
    dia ialah seorang pekerja di Lorenzo Design Singapore yang berminat membeli tilam golden jade. dia mahu membeli 40 tilam dan kononnya tilam anda adalah salah satu daripada jumlah tersebut.

    target:
    mangsa penipuan tilam golden jade

    modus operandi:
    jika tilam golden jade ada pada anda, lori dari singapore akan datang ke rumah anda supaya anda boleh sign sijil kastam sebagai bukti jualan dan mereka akan serahkan wang RM36000 (tiga puluh enam ribu).
    jika tilam golden jade tiada pada anda, lori dari singapore akan datang ke syarikat penipu tu, ambil tilam dan datang ke rumah anda supaya anda boleh sign sijil kastam sebagai bukti jualan dan mereka akan serahkan wang RM36000 (tiga puluh enam ribu).
    SEBELUM INI SEMUA BOLEH BERLAKU, anda dikehendaki bank in sejumlah wang ke bank account untuk kos pengangkutan dan proses sijil kastam.

    *kebiasaannya, dia akan call pada hari minggu dan pukul 5pm dan ke atas kerana pada waktu ini semua pejabat kerajaan sudah tutup maka anda tidak boleh nak check dengan ttpn.
    *dia akan mendesak kononnya dia akan cari customer lain, supaya anda cepat decide.
    *untuk lebih meyakinkan, dia akan menunjukkan bukti dia tahu butiran peribadi anda seperti alamat, num hp, and etc.
    *kononnya dia tidak mahu menipu dan menerima komisen hasil jualan tilam golden jade

    ini adalah sindiket penipuan.

    number hp perempuan tersebut: 014 7427 669

    diharap kawal emosi jangan jadi tamak dan hilang lagi duit hasil titik peluh kita dan keluarga kita.
    RM36000 itu memang banyak, tapi ingatlah duit yang banyak itu hanya umpan untuk mereka mengambil RM1000-RM2000 duit mangsa.
    duit boleh dicari, penyesalan akibat ketamakan sukar diubati.

    kongsikan info ini dengan orang lain sebanyak mana yang anda mampu. jika malu sebagai mangsa, ceritakan sahaja anda mendengar sindiket ini daripada kawan anda.

    ReplyDelete
  95. kesinambungan dr cerita saya sblm ni.si lahanat ni akan call kita mengatakan tilam jed tu dah ada.jd dia tanya kita samada kita nk jual atau tak.jd apa yg saya jwb pada tu ialah...saya nk pikir dulu...sbb dah feedup dan dah tau tertipu...masa tu pkul 6pm lebih.jwb si lahanat pompuan melayu tu...kalau saya lmbt bg jwpn @ dia bg tempoh smpi pg esok...dia kata akan bg tilam tu kat org lain.semasa cabutan katanya hanya ada 1 hadiah jer kat malaysia.takkn dpt hadiah yg sama.betul2 celaka ler...smbgn lagi...saya xcall dia utk bg keputusan saya....pada mlm tu saya terus tgk blog ni dulu utk tgk perkembangan kes ni.last2 si calaka2 tu plak yg terhegeh2 call.smpi skrg saya xlayan.mmg celaka betul ler...

    ReplyDelete
  96. saya pon terkena smlm... clap plak d tgn xde internet..huhuhu.. d parking kuantan parade... selama ni beware.. siap kami geleng2 lg sblm kuar keta, las2 bleh plak termakan kate2 bdk cina b*b* tuh.... cam sedar x sedar je kuar duit cash mase tuh.. da wat report polis smlm, then polis tu mntak dtg selasa ni blik utk jumpa bos besar diorg utk cube slow talk. harap2 lau masih ade rezki nk dpt duit mase tuh ALLAH tolong la...tp apepun ttp usahakan jugak nk dptkan blik duit tu!!! GERAM TUL...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baru terkena semalam kat Kuantan Parade. So macam mana sekarang? dapat duit balik tak?

      Delete
  97. salam akak,saya Najwa..Ya Tuhan saya pun mangsa tipu.Saya kena pada 2.5.2012.Llaki Cina datang surh bukak kupon. kupon yg pertama xd apa2x Thank You je tpi kad lgi 1 sya dpat no 8.Dapat tilam jed juga.sAYA DAH LESAP RM1000 dan skarng ni saya ditelefon yg barang tu dh kena jual tpi dsuruh untuk msukkan duit lgi untk proses.Sya x layan,tpi mcmana nak buat laporan hnya berbekalkan no tel,no bank.Hritu surat prjanjian,ic,resit dia pon saya x minX..mcmana i?sya dh e0mailkan ke akk..harap akk boleh bantu

    ReplyDelete
  98. saya terkena bulan 5 hritu,kat tesco pengkalan ipoh
    skarng dia kata jed tu dh ad buyer dan smalam sya msukkn lgi rm400 utk proses trnsporttion dll,saya dpat akaun bank dan nama syarikat
    esok saya laporkan ke polis dan surh detct lahanat ni!

    ReplyDelete
  99. Slmt berkenalan..sy n suami hampir pernah tertipu di Jitra Mall dgn M/O yg sama jugak..kami diberi 2 keping kad..suami dpt kad tulis 'thank you' manakala sy dpt kad tulis 'mesin penapis air RM10,000'..penipu tu cakap kalau nak dpt hadiah tu kena bayar cukai sikit..RM2000..sy berkeras ckp bg sajala hadiah tu..buat apa kena bayar cukai pulak?..mcm2 helah penipu tu guna utk convince sy n suami..bila sy cakap tak ada duit..penipu tu dgn melampaunya mintak nak cek balance duit sy n suami..apalagi sy mmg maki dia pastu terus ajak suami blah saja..

    ReplyDelete
  100. Salam,saya baru terkena ptg td,melayang 2,600.00 tolong apa yang perlu saya lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya takut sebab saya perlu bayar lg rm5000....dia akan call saya

      Delete
    2. Alhamdulillah dengan bantuan polis, saya dah dapat kembali wang saya....terima kasih pdrm

      Delete
    3. Camana dpt blk duit dgn bantuan polis tu?bleh crite sket tak?

      Delete
  101. salam satu Malaysia....

    Benar seperti yang telah dilakukan dan diperkatakan....aku salah seorang mangsa yg terlibat...beberapa hari yang lepas...Ini kisahku....

    Hebat dan licik penyangak yang terlibat modus operandi mereka telah beralih arah...dari Gores & menang ke cabutan Super Bonanza....Still same location Kuantan Parade....Sial aku kerugian 5k..dalam 1jam..
    Aku didatangi seorang remaja perempuan...bila aku start masuk parking lot Awam...Remaja tersebut berusia lingkungan 20-an, berbangsa cina...dalam keadaan hujan...aku seakan terpukau dan apabila kad bonanza aku mempamerkan sejumlah hadiah yg lumayan...iaitu Special Gift...Mulanya aku seakan x percaya n x mengendahkan Pemangsa..Namun...akibat terpukau...Lalu Pemangsa mengajakku membawanya ke Jalan Air Putih..lokasi pej Mereka...Aku ditawarkan dengan hadiah seperti Toyota Camry,Toyota Altis dan yg lain2...But...sebelum aku hendak scan kad tersebt..aku dikehendaki menyediakan sejumlah wang RM10K..pemangsa...mengajakku mengeluarkan wang tersebut..aku seperti dipukau dan menurut kehendaknya...Allah itu mengetahui..aku hanya mampu mengeluarkan separuh daripada jumlah yg diminta...melalui Atm..dan aku Scan...resultnya.Hampeh...yg diberi tahu 28k...Sial sekali lg..aku terpaku...dan membayar tanpa mengambilsebarang resit...setelah balik ke rumah.AKu baru tersedar aku tertipu...
    KEPADA SEMUA ORANG AWAM..TOLONGLAH JANGAN SESEKALI...PERCAYA ATAU TERPEDAYA DENGAN JANJI MANIS MEREKA...ANDA MUNGKIN KERUGIAN BERIBU RINGGIT..JIKA DIHAMPIRI TERUSLAH BLAH..TIADA SIAPA YANG TERSELAMAT DARI MEREKA...POLIS PON TIDAK MEMBUAT APA2..JIKA PIHAK BERKUASA MEMBACA HAL INI..SILALAH BERTINDAK... JGN JADI MGSA...LG...

    ReplyDelete
  102. Kepadakawan2 yang sama nasib dwngan saya....apa yg patut saya lakukan...saya kehilangan seperti yg diatas 5K...saya tiada mengambil resit2 pembayaran Cuma saya ada salinan IC salah seorang pemangsa,no telefon, dan surat/sijil declaration...apa yg saya patut lakukan...tolong bantu kawan2...sy amat memerlukan duit saya balik 5k...untuk smbung belajar...tolong!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la ngan saya...sekarang dah buntu tak tau nak buat apa?kena kat mana? saya kat melaka

      Delete
    2. kena dekat kuantan parade...5k...

      Delete
  103. nama syarikat mrk di kuantan skrg ialah WERAYA MARKETING...BERHATI-HATI SEMUA...TOLONG SEBARKAN KEPADA SEMUA RAKAN-RAKAN, KELUARGA DLL...JANGAN TERTIPU..

    ReplyDelete
  104. Aduhai..saya pun dah tertipu jugak ni..saya dah pi buat tuntutan kat tribunal & disuruh menghantar salinan borang tuntutan kpd pihak penentang.kalau pihak penentang tak bagi apa2 respon macamana?1 lagi nak tanya,kena buat polis report tak?saya tak buat polis report..just pegi terus ke ttpm buat tuntutan..agak2 boleh dpt blk tak duit kita?

    ReplyDelete
  105. Ada suami xleh dibawa berbincang, ckp ckit asyik nak marah..mcm la dia x penah buat salah..

    ReplyDelete
  106. KepadA saudara/ri Anonymous (27 dec 2012)-boleh x critakan sikit macam mana anda ditipu...adakah sama mcm saya...di Kuantan Parade dan berapa yg anda kerugian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. diorang dah amek duit saya melalui m2u kononnya sbg jaminan utk uruskan kad kredit & diorg janji duit tu saya akan dpt smula lps setel urusan k.kredit.bank akan call saya utk dtg amek k.kredit di samping serah cek yg diorg kata akan dpt blk tu.saya sebenarnya nak guna duit tu..maklumlah dah nak dkt bukak skolahkan..pas tu diorg janji conform akan setel paling cpt sminggu.bank akan proses cpt sbb saya k/tgn kjaan katanya..tp smpai arini ni bank xde call saya pun.saya dah rasa x sdp ati lalu tanya diorg submit kat bank mana.saya mntk no tpon & alamt bank tersebut utk conform samada nama saya ada dlm rekod ke tdk.Ejen suwey tu kata dia xde no tpon bank tu sbb dia kontek ngan staf bank yg incharge k.kredit saya tu pakai private number.mustahil la bank kat mesia ni xde talian tetap.saya tanya dia buat kat bank cwgn mana..mula2 dia kata k.bharu.saya call bank KB diorg kata nama saya xde dlm rekod.lps tu saya call lg ejen tu ckp bank KB kata nama saya xde..pas tu dia kata submit kat k.bharu tp proses kat penang...pulakkk..c2 pun dh nampak auta.saya pun call bank penang smlm..bank penang pun kata xde dlm rekod jugk.saya pun apa lagi meroyan la sbb ari tu kan main lagi janji leh setel dlm sminggu..sampai la ni pun hampeh.skrg diorg call saya tgh pujuk2 lagi suh saya pos fotostat ic & payslip utk proses menatang tulah..saya dah tawar hati.tunggu feedback dari tribunal je lah..barang mmg ada dgn saya..tp saya nk pulangkan blk..saya nak duit saya sbb saya mmg nak guna duit tu sblm bukak skolah ni.kalau tunggu proses menatang tu mmg makin lmbt la jwbnya sbb si hawau tu x submit borg pmohonan sbgaimana yg dijanjikan.tu yg saya naik hangin

      Delete
    2. Saya call TTPM semlm bertanya adakah saya perlu buat repot polis. pegawai TTPM kata kalau nak buat pun boleh..tapi borang tuntutan saya dah pos pd pihak penentang. dia kata takpe..repot tu nnt boleh bwk masa perbicaraan nnt. saya ni sakit hati sbb diorg dah main2 ngan saya. cakap x serupa bikin. dah tahu kita betul2 perlukan duit tu boleh dibuat acuh tak acuh. saya bkn x blh byr rm60 sebln..tp disbbkan sakit ati dgn tindakan diorg membuatkan hati saya tergerak utk buat repot.

      Delete
    3. Saya pun terkena pada 5/1/2013 di tempat yang sama (parking kat Kuantan Parade). Saya kerugian rm3k. Saya buat repot polis 6/1/2013 dan pegi repot kat tribunal 7/1/2013.. Saya kena hantar dokumen menentang syarikat itu by hand ke company weraya marketing tapi kena ada saksi. Itu arahan pihak tribunal. Then, 8/1/2013, saya kena buat surat akuan sumpah kat pesuruhjaya sumpah menyatakan saya dah antar dokumen kepada pihak syarikat tu untuk jmpe kat court. 30/1/2013 ni perbicaraan saya akan diadakan...Allah sentiasa mendengar rintihan hambanya yang lemah...

      Delete
    4. azry g mahkmah mana!sy nk twpg dgq,sb sy. pn tkna kt kuantn parade gak

      Delete
    5. Kat mahkamah tribunal kuantan di bangunan wisma persekutuan tingkat 4.. sori sbb lambat rep..dah dibicarakan pg kelmarin..pihak penentang tak datang pun..memang sah2 penipu...dari 30 orang datang, 20 daripadanya menentang weraya marketing..bangang punye company..hm..tp,lepas mahkamah keluarkan surat tuntutan semula duit tu, saya kene hantar lagi by hand dokumen tu ke premis mereka...takut gile..diorang kan ramai konco2..saya anta ke pekerja die je kebetulan die tengah tarik mangsa(pak cik dan mak cik). saya sempat btau yg diorg ni penipu..mujur pak cik tu sempat blah..diorg tak puas ati,diorg keep call saya cakap yang saya kacau customer mereka..pedulu hape aku..pastu, saya kene pi semula pesuruhjaya sumpah menyatakan yg saya dah anto dah surat tuntutan ke company tu...beranikan diri parking lagi kat KP tu..sbb ofis pesuruhjaya sumpah tu kat depan KP kan..tup2 jumpa pekerja yang saya anta borang td...mampos saya...geng2 die kepong kete saya tp,alhamdulillah,allah lindungi saya,saya terlepas dr diorg..hm..saya rase, if awak nak selamat,tak yah la berurususan dengan diorg lagi..ni pesanan saya sbb saya dah rase sendiri..takut saya Allah je yang tau...walaupun saya dah sampai ke tahap ni,saya rase saya nak stop sampai sini je...sbb once die dah mark muke kite,kete kite,ape2 pun diorg blh buat..awak hati2,k..

      Delete
    6. saya pun dah pegi hearing kat mahkamah tribunal 21/1 ari tu..diorg x dtg jugak..mungkin sbb jauh kot..saya tuntut kat tribunal melaka tp sykt diorg kat k.bharu..saya pos terus kat AT hari tu jugak..28/1 diorg terima kad AT tu..saya anta msg tanya psl award yg saya anta pd diorg..dia jwb cek akan hantar dlm minggu award yg diterima..x tau la betul ke tdk atau saja dia kencing saya lagi..saya nak tgk dlm masa 14 hari dari tarikh award yg dia terima tu..kalu takde apa2 respon dr diorg mahkamah suruh saya buat surat aduan mengatakan saya tak terima apa2 dari mereka attachkan copy kad AT tu skali..sakit hati betul la..apa ke hal lapaq sgt nk mkn duit haram yg org tak halal tuh.....!

      Delete
    7. kalau cheque diorg nak kasi,mesti diorg akan mtk no akaun bank kite jgk kan?saya rase mcm nak stop dah berharap..saya mcm dah tak nak berurusan lagi dah dengan mereka...anggaplah ni sebagai pengajaran buat saya utk lebih berhati2..saya takut nyawa saya dan keluarga saya terancam macam aritu,saya parking di kuantan parade,tempat kejadian..saya dikepung oleh india2 pekerja mereka..mereka cakap saya ganggu customer die...saya takut..hm...takpe la..yg berlalu biarkan je la..yg pntg,sy selamat.

      Delete
    8. buat masa skrg ni saya deal dgn diorg dgn cara baik..saya send msg tanya, diorg still jwb..bdk yg incharge kes saya tu janji akan setelkan byrn..x taulah sampai mana janji dia tu.saya nak tgk janji diorg smpai tarikh award tu expired..kalo x jalan susah jugak nak deal sbb saya di melaka diorg kat KB..tu yg jadi masalah..kalu dekat2 pegi serang je..aku pun ramai jugk sedara2 yg gangster set2 penarik keta..ikutkan hati mau kasi pecah je muka dia!

      Delete
  107. JUjur sy x halalkan satu sen pun duit saya pada penyangak2 tersebut...emoga mereka dilaknat...

    ReplyDelete
  108. Kpd sume kengkawan hati2 dgn syarikat win max living trading, tmpt operasi di tkt 1-10 kota sri mutiara(dlm billion shopping mall). Modus operandinya sama dgn kes2 yg saya dah baca sblm ni iaitu heret tgn mangsa utk hadiah percuma sebuah mug, kemudian dia suh kita buka beberapa keping kad yg dlm tu ada 2 twrn hadiah percuma dgn syarat kna taja bli 1 brg dia..hati2 ye kwn2..kalau jumpa org mcm ni jauhi mrk @ tunjuk je penumbuk atas muka....sbb aku pun dah terkena..tergoda & terkeciwa...huuu nk nangis rasa duit melayang rm3488..tp aku akn fight jugk & pastikn aku akn dpt blk hak aku..skrg tgh tggu feedback dr ttpm.

    ReplyDelete
  109. terbaru dkt mydin gopeng... ni syarikat lain pulak, nama kedai 'MX Power mkt' dkt dlm resit tulis EXC Homestyle@ Excellent Homestyle (2038030-V)... kaedah penipuan koyak dan menang tp kena pakai voucher RM50 untuk menang hadiah tuh... sy dah terkena dkt rm4k... lps tuh selang 2 hari dia call suruh ambil warranty card tp bila dtg jd lain pulak.. srh byr utk vip card utk dpt 50% discount belian brgn produk mrk... y tuh mmg dh prepared supaya x terperangkap... tp mrk mmg licik... kalau korang free, boleh la p terjah... tgk gelagat diorg! setakat smlm diorg masih giat beroperasi...

    ReplyDelete
  110. Latest kat Giant Sunway City (Tambun) Ipoh. Pakai nama Hitamichi Marketing. 'Bos' dia guna handle nama Nicholas. Tengok business card pun macam penipu. Print ala balai. Tunjuk surat perjanjian kononnya. Bahasa tunggang langgang. Tak payah tunggu tengok surat, ejen dia pun cakap tunggang langgang. Nak tengok je gelagat diorang. Rase nak lempang sekor-sekor pun ada.
    Yang bagi kad bukak & menang tu pulak minah 2 orang. Dari awal sampai sudah dok terpekik "Kalau akak menang belanja makan ye," (Dalam hati cakap pergi mamps, haha). Cakap putar belit. Belum apa-apa dah cakap macam kita akan menang benda besar. Mengarut gila. Mula-mula kata tuntut hadiah je (part ni memang nampak sangat tipu. Takde ribut tetiba menang benda, ape logik). Pastu cakap kena sertai peraduan plak. Aih, peraduan pulak? Nampak sangat nipunye. Last-last cakap "Saye taknak ape-ape. Saye nak balik je." pastu baliklah. Haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru semalam saya tertipu sebanyak 5k,dah tak tahu nak cakap apa. sindiket dia kat carefour wangsa maju.nama company naza nilam

      Delete
  111. Apabila saya beritahu Menteri hal ini dia kata akan ambil tindakan. Namun pengguna sentiasa lah berwaspada dengan tipu muslihat mereka.

    ReplyDelete
  112. Sebenarnya semua mangsa saling berharap untuk dapat menghentam sindiket ini sampai kaw kaw. Bila semua mereka ni dah berani berkumpul ramai2 kat pejabat mereka pergi belasah sampai dekat mati dua tiga ekor baru talut sikit. Tunggu masa jer. Samseng taik kucing tu blum kena buku ngan ruas betul2.

    ReplyDelete
  113. JOM LA KITER RAMAI2 PAKAT....PERGI SERANG DIER....DARI PEMBACAAN SY..YG MERUPAKAN SALAH SEORANG MANGSA....BYK KAWASAN LAKNAT TU BERADA....JOM..KITER BINCANG IKUT TEMPAT KITER BERADA..UNTUK KITER PECAHKAN MUKA DIER....AGAR X DER LAGI ORG TERTIPU...PLEASE....

    ReplyDelete
  114. Aku baru kene smalam. Skang diorng active kat tesco extra. Siap gi office dia lagi kat sebelah public bank bercham. Haty haty. Silap la nak tipu aku

    ReplyDelete
  115. Assalam..aku n suami mangsa terbaru kes ni..sekarang diorng beroperasi kt TESCO EXTRA IPOH..nama syarikat HITAMICHI MARKETING pejabat urusan die kt ALAMAT NIE 30A,PSN BERCHAM SELATAN 2,TAMAN DESA KENCANA,31400 IPOH,PERAK..nama bos die NICHOLAS 011-26422018..JANGAN TERPEDAYA N JANGAN TAMAK..mana ade org nk bg hadiah beribu2 harganya..toksah percaya..xgne pnye cina!! 2 ekor minah yang pndai buat ayt manis bg aku n suami terpedaya 2 bising je dok suruh2 kmi belanja mkn kalo menang..bulorrrr ke ape??aduhhh!!!lesap RM 200.00..dh la xkeje lg..duit 2 nk byar sewa rumah..kurang ajo betoiii la..streeesss!!!wlu pn 200 je tpi bg org yg xde duit nie sgt la bermakna:(sedih dan sgt ralat..bg yg terkena or ade org suh bkk kupon jgn layan..blah je..kalo yg dh bkk menang plak, 2 ekor minah nie akn ajak g pej dorg n naik kete sme2 ngn kite..halo je dorg..xpn terus bwk dpe nie g balai polis..tpi kne hati2 tkut dorg ade bwk senjata tajam dlm beg dorg..aku mohon moga mereka mendapat balasan yg setimpal dri Allah sbb menipu,amin!!..nie doa org2 yg teraniaya..ak n suami dh redha..

    p/s: PERINGATAN UNTUK SI ISTERI DI LUAR SANA..2 EKOR MINAH NIE SUKE PEGANG2 ORG LELAKI/SUAMI SESIAPA SAJA..BERHATI2 LAH..AKU DH KENE...STREEESSSS!!!!!!!
    THEN JGN SESEKALI PERGI KE PEJ DORG YG BERALAMAT DI ATAS..PEJ DORG ADE SECURITY..2 EKOR MINAH NIE JE YG BLEH BUKAK..BAHAYA KALO BERTINDAK BERSENDIRIAN..INGAT PESAN AK..AK DH KENE!!

    ReplyDelete
  116. Nk tanya pendapat...mak sy terkena last year...tp kami br dpt tau...dan sekarang org dari ekea mico nama gary duk call mak sy mintak suh masukkan duit rm750...kononnya utk cek yg dah diisi rm3000. Mak sy dh bayar rm750, so dia mintak lg rm750...dan lps bur baru dialeh bg rm3000 balik. Mak sy x penah wat report poloce neither report to tribunal pengguna tp mak sy suruh sy pegi ke ofis mereka yg beroperasi di mutiara damansara utk tgk kesahihan cek tersebut. Bahaya x kalau pegi? Ada suggestion?

    ReplyDelete
  117. Aku insan malang... Hujung bulan April 2013...Kejadian duit aku diambil begitu saje sebanyak RM3000. Kisahnya bermula seorang amoi datang jumpa aku depan UTC... yang baru bukak tu kat Negeri Pahang. Mula dia ketuk cermin kereta, kemudian aku pun terpaksa bukak lah. Amoi pun bagi kad buka dan menang. Bila dibuka gerenti warna yang dapat dalam tu ialah kelabu kerana kelabu bermaksud dapat kereta dan hadiah besar2 yang lain. Amoi pun buat muka terkejut "abang menang hadiah special lah". Lalu dibagitau kalau nak hadiah kene datang pejabat. Pejabatnya dekat Gold Hope tingkat 2 Jalan Air Putih Kuantan. Nama syarikatnya macam kaya dan mewah EAST COAST TRADING". Tapi bila masuk dalam ade tokong berhala besar dan office. Aku tak sedap hati dah tapi rasa macam kene pukau sebab disuruh keluarkan duit dari bank RHB yang berdekatan dan naik semula untuk tunjuk bahawa aku layak nak tahu ape hadiahnya. Staf busuk mereka cuba melengah2kan lagi dengan menulis nombor siri bagi setiap keping duit aku. Tapi bila diketahui apa hadiahnya DUIT aku terus lesap dari pandangan mata aku. Alangkah zalimnya manusia kerepot ini. Jangan takut tuan2 hadiahnya sudah pasti tilam jade yang macam cap ayam tu lah. Aku tak nak tilam jade tu sebab kete aku kecik tapi staf mereka berjanji nak tolong jual kat singapore dalam masa dua minggu. Tapi aku rasa semuanya tipu belaka. Aku macam tersedar dari kene pukau sebab duit aku dah lesap. MINTA TUAN PUAN SILA BERHATI2 JANGAN TERKENA MACAM AKU...INSAN DIZALIMI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun dah kena juga. Syarikat yang sama di Jalan Air Putih. Saya ada pendengaran tribunal pengguna pada 9hb Mei nanti di Kuantan. Sila add fb saya Salam Lestari.

      Delete
    2. dapat semula x duit?

      Delete
  118. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  119. Νice blοg heгe! Also yοur sіte loads up ѵerу
    fast! What web host are yоu using?
    Can I get your affіliate link tо уour host?
    I wіѕh mу site loaded uρ as quickly as yours lοl

    Αlso visit my sіte ... bmd-wiki.De

    ReplyDelete
  120. assalamualaikum..suami saya dah terkena tadi.melayang 5 ribu..dia ni mudah sikit terpedaya..dia balik rumah dia cerita dgn excitednya..terus kena bebel dgn saya berbakul2..saya xleh, sy mmg bleh "hidu" benDA2 x elok ni..kena kat parking lot kuantan parade, ofis penipu tu kat jln air putih.mggu dpn penipu tu ckp ada buyer dr sngapore nk beli tilam bodoh tu.suami ckp mcm kena pukau n sy mmg rs xsedap ati ms dia kuar rmh tu..blk rumah ckp "abg menang cabutan bertuah 30 ribu!" terus aku melenting.mana ada org nk bg free banyak tu bang oihh!!!hmmm.....nk bt mcmana xde rezeki

    ReplyDelete
  121. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  122. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  123. Saya baru saja kena 5k di Johor. Apa nak buat ni:(? pergi balai polis dan TTPN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  124. Hi there mates, how is all, and what you would like to say
    concerning this paragraph, in my view its truly awesome designed for me.


    Check out my website minecraft hack

    ReplyDelete
  125. Ahaa, its good dialogue concerning this article here at this
    website, I have read all that, so at this time me also commenting here.



    My web blog :: free rpg games

    ReplyDelete
  126. Sindekit ini sedang memulakan modus operandi di sekitar johor bahru... Sy br terkene di parking lot Tesco bukit indah johor... Kepada warga johor berhati2::::::

    ReplyDelete
  127. Astahfirullahalazim...saya baru saja terkena..21 mei 2013...dpt tilam jade n mesin urut kaki....dua agen melayu sial ni ckp konon ade buyer dr spore...la ni smpai skang xmuncul buyer taik tu pon...habis lesap duit rm3200 saya simpan,konon bayar cukai..saya mcm kene pukau je masa ikut diorg,berdua ngan anak je pg ofis dia kat kepong ni..ya Allah..da sebulan saya kene rupanya,esok suami ajak g balai polis n tribunal nak wat report...siapa2 tlg la saya..sya plukan duit smula..tilam tu harga xsampai pon rm1000...diorg leh lak ckp tilam tu rm35 000...ya Allah...remuk hati sya mcmni..da la sya nak besalin..stress sya semua....sape2 yg dah berjaya dpt smula,tlgla hbungi sya ..ni email sya.. al_nor_86@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  128. Astahfirullahalazim...saya baru saja terkena..21 mei 2013...kat tesxo extra selayang..dpt tilam jade n mesin urut kaki....dua agen melayu sial ni ckp konon ade buyer dr spore...la ni smpai skang xmuncul buyer taik tu pon...habis lesap duit rm3200 saya simpan,konon bayar cukai..saya mcm kene pukau je masa ikut diorg,berdua ngan anak je pg ofis dia kat kepong ni..ya Allah..da sebulan saya kene rupanya,esok suami ajak g balai polis n tribunal nak wat report...siapa2 tlg la saya..sya plukan duit smula..tilam tu harga xsampai pon rm1000...diorg leh lak ckp tilam tu rm35 000...ya Allah...remuk hati sya mcmni..da la sya nak besalin..stress sya semua....sape2 yg dah berjaya dpt smula,tlgla hbungi sya ..ni email sya.. al_nor_86@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  129. smbungan yg ats tu...sya xdpt ape2 dokumen /resit/salinan yg sya sign dlu...diorg ckp lepas sya abis byar full cukai bru dapat...mcm ba alif ba ya diorg ni...org melayu palk tu..mcmne ni?boleh ke dpt smula duit sya tu.. al_nor_86@yahoo.com.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan tertipunkali ke-2. Jangan bayar.. bawa tribunal pengguna. Resit mesin ATM boleh dijadikan bukti..

      Delete
  130. salam..ak baru je terkena 24/6/2013,6.30pm di tmpt parking kereta mydin mitc melaka.ak dgn kwn ak nk ke mydin beli brng.Bis mlyg 3k ak,wlpun dah syak mcm2 dah ak stay kena kelentong dgn dua cina nih pas di bawa ke opis. aduhai, in da end ak nk kuar ak sempat minta ambik gmbr ic cina sekor nih wat standby.pas ak kuar tu ht ak rs xpuas ht sgt..so ak intai diorang pnya movement kat opis, bersepah bdak2 diorg dlm opis tu tah dari mana dtg tah.rupanya ramai bdak2 recruit dia..cis, ak tgu pai bis meeting diorg & then ak follow 1 keta yg bawak bdak yg tipu ak tu..follow punya follow diorg lesap,tah ke mana.ak balik search pasal mende ni n then ak jmpa blog admin,aduhai mg ttipu la ak..cess!. ak trs grak ke balai polis wat report, report hnya ble buat report ja..last kali kena ke tribunal jgak utk di siasat.
    dekat balai polis ja, ak dimaklumkan sudah 6kes tmasuk ak.sehari ak xtido, pegi slesai mende nih..pegi tribunal diorg nak alamat cmpny n name cmpny,klau xdiorng xble sue pun..mlngnya ak xde butiran detail tu, last ak amik ic bdk cina yg ak tgkp tu utk dijdikan dia sbgai org yg prlu ak dakwa dibwh tribunal pengguna. tghri tu baru ak settle sume. ak ttp xpuas ati, ak p sekali lg mlm tu dekat opis dia dgn di tmn oleh dua orng anggota polis bhampiran utk brunding, nyta jelas 100% dia mnolak dan mngungkit pasal agreement ak dgn dia..cess!!..ak ttp bkeras,ak brani sbb ak dah bawa polis standby kat sblh ak ja..lau tak xde nya ak nk dtg sorg,sbnrnya polis xboleh cmpur tgn lngsng dgn rundingan ak dgn dia kerna diorg xbleh buat tindakan slg mana xde arahan dripada makamah yg mana mereka ni didapati bersalah,polis hanya bleh berada disitu ats dasar utk mgelak drpda blaku insiden gdh ja. diorng mg dah ada bonzer sbesar badak,tah dr mana angkat tah.cess, n then ak cuba auta dia ak tnya dia tidak tbatal ke contract nih klau dalam masa 15min (ak ada surat agreement dia~)0r dgn jumlah wang tidak mencukupi dbayr? dia bals u dah sign contrct so xbyr mana dpt hadiah..n then dia ckp lau i bg u duit i bukan tolong bisnes tp i bunuh bisnes i," moralnya diorg ni mg mcm C_L_K_!!!point dia sbnrnya ak nk duit ak balik dgn hrpn dia batalkn.tkanan ak, nak ak tumbuk je muka dia. finally..dah mcm xdpt settle, ak redha je la..sbb dia pun mcm jawab kerekk ja..kuat dgn hujah agreement tu ja..so ak pun dah mls, ak pun kuar ja..dgn polis tu.pas bis bcng tu, on time diorng ttp kedai tkut polis tu periksa. polis tu sempat la amik gmbr kereta cina tu..pengobat hati aku..haha.."org yg bersalah tidak dapt dibktikan bersalah walaupun terang2 ianya bersalah." Cuma fact je xde..so mcm xadil,polis bgtau ak terdapat 2 cara shja yg boleh dibuat samada mnunggu hsl siasatan tribunal trsbut or cara len dgn mengambil penguam utk fight dia.tp mlgnya penguam yg ada power ker kalau duit xde..fkir2kan lah..Law yg ada tbatas utk mendakwa org yg menipu..Ceesss!!

    ReplyDelete
  131. Salam, saya pun baru terkene 25/6 di mydin jugak. 26/6 (semalam) saya buat laporan KDNK dan tribunal dan seterusnya buat laporan polis (lepas baca blog ni). Saya terus berjumpa dengan pegawai polis yg amik kes. Petang smlm jugak dpt jumpa dgn cina2 yg penipu tu di balai polis. Sarjan call diorg suruh dtg bawak duit saya. Alhamdulillah saya dapat balik duit RM4500 tu. Saya x lena tido dan mkn bila tau kene tipu. Saya buat solat hajat mohon diberi petunjuk. Saya juga percaya pada rezeki, kalau Allah kata itu duit kita InsyaAllah akan dpt balik. Kalau x dpt mungkin ada sebab. Mungkin ada dari kita terlupa utk zakat, sedekah, hulur pada ibu bapa. Saya bernazar jika dpt balik saya RM1000 saya akan sedekah pd anak yatim dan yg memerlukan. InsyaAllah akan dilakukan dlm masa terdekat. Sesungguhnya Allah itu maha mendengar permintaan hambaNya. :)

    ReplyDelete
  132. salam..tq berkongsi..boleh saya tahu prosedur or dokumen pe nk bawak jmpa pihak kdnk..?

    ReplyDelete
  133. salam, kalau ada apa2 bukti esp. resit, atau apa2 yg boleh dpt. bawak dan buat je report. paling penting report polis, sebab yg akan amik tindakan adalah polis. moga yg lain dapat semula wang mereka.

    ReplyDelete
  134. Saya terkrna mitc melaka

    ReplyDelete
  135. Salam yg terkena di mydin mitc melaka buat report polis kat mana? Sy dah terkena ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat report kat balai polis ayer keroh. pastu tanya polis pegawai yg amik kes. jumpa inspektor yg amik kes kat ipd bandar hilir. mintak tlg dia call cina tu utk dtg ke balai polis. biasanya dia akan beri kerjasama kalau polis yg call. suruh dia dtg bwk duit tu sekali. mudah2an berjaya

      Delete
  136. Baru tadi saya dan ibu saya terkena . Mereka sekarang beroperasi di melaka . Masa saya jalan dengan ibu saya dekat mydin mitc tadi tiba2 ade dua org cina tegur kami dan kesnya sebijik macam kat atas nih . Sampai bawak kami pergi office dielahh ,pastu suruh kami bawak duit rm6500 dan salin semua no. siri . Mule2 percaye . Masa otw nak balik tuh , terfikir2 jugak mane ade org nak bagi kita duit puluh ribu tepi jalan . Kami pon buat bodoh je . Alhamdulillah terbace blog nih , Moga Allah jauhilah dari aniaya manusia nih . takutt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nie mangsa terbaru di bandaraya jusco melaka, 15/8/2013 jam 4.30pm.lesap rm6300. Sampai sekarang tak dpt tidur. Rasa mcm kena pukau masa berada disana. Baru terfikir semuanya adalah tipu dgn pemberian tilam.

      Delete
  137. smbg drpada atas:

    Saya beru saje call TTPM melaka. Saya terangkan situasi saya kepada pegawai di sana. Terus pegawai tu sebut SUGIWA MARKETING ke? mmg sudah ade byk report tentang syarikat ini. Mereka akan cuba dapatkan balik duit tersebut.Itu yang pegawai tersebut dapat janji. Harap2 dapat balik wang RM 6300 yang saya kena tertipu. Orang kat melaka, jaga2 di semua tempat letak kereta disemua pasaraya. Daripada pengalaman.

    ReplyDelete
  138. saya pun pernah di approach pada tahun 2008 oleh group sindiket ni.diorg siap nak kasi IC lagi untuk prove yg diorg ni bukan penipu.saya dah gores pun kad yg diorg kasi tu dan diorg ajak masuk kereta untuk claim 'hadiah' tu.bila dia mintak duit RM3000 masa tu memang minda saya terus response yg diorg ni scam.saya bagitau yg saya cuma ada rm100 je wakakak..secara waras dan logiknya,mana ada kena bayar kalau kita menang hadiah.lepas tu saya terus walk off.prinsip saya cuma satu;duit takkan datang bergolek melainkan dengan usaha sendiri.jikalau anda sukar untuk resist daripada perkara yang terlalu 'promising' mcm ni,JANGAN buat keputusan terburu2.beritahu mereka yang kita akan hubungi mereka kemudian.dalam masa yang sama,selidik betul2 melalui info kat internet dan tanya ahli keluarga dan rakan2.saya rasa,dah banyak berita pasal scam ni keluar.

    ReplyDelete

BLOG INI HAKMILIK SEPENUHNYA AKU DOKTOR CINTA SEJAK 2012