Click here for Myspace Layouts

BETAPA KUAT JODOH ANDA DAN SIDIA?

Views

Sebelum ini di artikel artikel lain banyak menyentuh tentang tips tips jodoh. Secara umum yang kita tahu, tanda tanda jodoh adalah, keserasian, saling memahami, masing masing pandai bertanggungjawab dan saling bertolak ansur. Itu yang secara asasnya.

Tapi dalam artikel ini, kita akan membincangkan perkara yang berbeza. Masih tentang tanda tanda jodoh kita kuat bersama seseorang tetapi dalam konteks yang sedikit berbeza. Bukan senang untuk membicarakan soal jodoh kerana ia milik Allah.

Macam mana pun manusia boleh merancang dan berusaha, selebihnya hati kita harus kuat menyerahkan soal jodoh kepada Allah. Orang kata cinta tidak selalu bersama jodoh, tetapi jodoh selalu bersama cinta? Tidak semestinya! Kisah cinta nyata bukan macam kisah cinta dalam novel.

Tidak semestinya sesuatu perkahwinan itu membahagiakan. Mereka ada jodoh, tetapi mereka masih tiada cinta. Jadi jangan terlalu menekan atau mempercayai sesuatu mitos. Jadi apa yang penting sebenarnya adalah cinta dan jodoh. Ia harus datang bersama. Jika sesebuah cinta itu tidak ada dalam hati seseorang, sampai bila bila lah dia tidak akan ada.

Cinta boleh dipupuk? Adakah ia benar? Bagi saya, jika cinta itu dipupuk bermakna ia bukan semula jadi. Dipupuk bermaksud kita berusaha menekan diri kita melakukan sesuatu yang bukan asalnya kita mahu. Boleh kalau korang nak cuba. Tapi seeloknya cinta itu datang dari hati secara semula jadi.

Barulah sesuatu cinta itu akan kekal. Berbalik kepada persoalan cinta dan jodoh. Memang kita tak tahu apa akan jadi pada masa akan datang, tapi Allah sebenarnya dah tunjuk pada kita secara halus siapa jodoh kita. Tak percaya? Pernah tak korang dengar atau berdepan dengan situasi macam ni:-

“Hisyh, asyik asyik terserempak dengan dia je, hari hari pandang muka dia je”,
“Dulu saya cari jodoh di tempat yang jauh, rupa rupanya dia selama ini dekat dengan saya!”

Ha, tu tandanya apa tu? Hehe, memang lah tidak semuanya betul mereka yang selalu terserempak bersama tu memang berjodoh, tapi kebanyakkannya macam tu kan? Cuba perhatikan mereka yang berpasangan, kebanyakkannya dari bidang yang sama atau dekat dekat.

Paling tidak pun mempunyai minat yang sama secara kebetulan. Contohnya macam seseorang di bidang perniagaan akan mendapat jodoh dengan orang yang minat meniaga dan seseorang doktor akan bertemu jodoh dengan seorang peguam mungkin. Ini hanya kemungkinan, tidak semua, tetapi banyak yang berlaku.

Antara beberapa persoalan dan tanda berkaitan soal jodoh adalah:-

Orang yang kita cari sebenarnya berada dekat dengan kita

Percaya tak, sebenarnya jodoh yang korang cari berada berdekatan dengan korang. Korang mungkin tak nampak sekarang, tapi mana tahu suatu hari korang akan bertemu dengan seseorang yang sangat dekat dengan korang.

Bahkan korang akan jatuh cinta dengan seseorang yang korang kenal suatu masa dulu. Tak sangka kan? Kuasa Allah ini besar. Kita cari jodoh jauh jauh, rupanya dia berada dekat dengan kita. Entah entah jodoh kita adalah seseorang yang telah lama cintakan kita dalam diam.

Atau jodoh korang adalah daripada kenalan korang di suatu masa dahulu. Jadi jangan menekan sangat soal jodoh. Mungkin ada diantara korang yang sudah bersedia untuk menikah tetapi masih belum bertemu jodoh. Usah risau, pedulikan apa orang kata, yang penting jodoh untuk korang akan tetap juga sampai nanti.

Sebenarnya, jika kita perhatikan betul betul, Allah telah mengurniakan sesuatu yang sangat baik untuk kita dalam soal jodoh ni.

Jika dulu kita pernah bercinta, mengangankan suatu perkahwinan yang indah tetapi kita kecewa sehingga pintu hati tertutup, tapi sekarang Allah beri seseorang yang lebih daripada yang dulu untuk menemani hidup kita. Usah khuatir soal jodoh itu, kerana bila seseorang itu sudah ditakdirkan menjadi jodoh dan pasangan korang, ia tetap akan jadi milik korang. Datanglah beribu halangan sekalipun, takkan ada yang boleh mengubah kuasa Allah.
  
Apa pun dugaan, semuanya dapat diatasi

Ok, sekarang adalah situasi di mana korang sedang bercinta dan merancang untuk menikah. Korang sedang berusaha kumpul duit dan menghadapi susah dan senang bersama sama.

Tidak dinafikan, pasti wujud konflik di saat ini kan? Tak kira lah masalah apa pun, pasti ada yang datang untuk menguji cinta korang kan? Di saat itu mungkin ada yang merasakan bahawa pasangan dia sekarang bukan jodohnya.

Lalu mulalah tanggapan negatif tersebar dan mengeruhkan hubungan. Ketidakpercayaan mula timbul dan mengugat hubungan korang. Di sinilah sebenarnya korang kena main peranan yang sangat penting. Walau apa pun dugaan jangan sesekali cepat putus asa.

Ok, jika korang berdua berjaya mengharungi apa saja dugaan bermakna dia memang dijodohkan untuk korang. Contohnya, berlaku konflik yang sangat besar dalam sesuatu hubungan yang menyebabkan pergaduhan. Suasana jadi begitu tegang dan masing masing berfikiran seolah seolah hubungan itu tidak dapat diselamatkan lagi.

Korang pulak dah mula rasa kecewa, pasrah dan redha atas apa saja yang bakal terjadi. Tiba tiba, dengan kuasa Allah, konflik itu dapat diselesaikan, hubungan korang berdua kembali seperti dulu lagi. Malah mungkin semakin memahami dan bahagia.

Setiap kali berlaku konflik yang menyebabkan korang rasa putus asa, Allah tunjukkan jalan korang untuk berbaik semula. Itu adalah salah satu tanda jodoh korang kuat bersama si dia InsyaAllah. Banyakkan berdoa dan sabar dengan setiap dugaan yang diberikan. Jangan sesekali mudah mengalah. Apa apa pun ia sebenarnya bergantung pada sikap kita sendiri juga. Jika korang jenis yang cepat putus asa dan kuat mengalah, macam mana nak kekalkan jodoh?

Berpisahlah macam mana pun, jika jodoh itu milik kita ia pasti milik kita!

Pernah juga terjadi, pasangan kekasih yang telah berpisah suatu masa dahulu berjumpa balik dan berkahwin! Itu juga namanya jodoh. Berpisahlah macam mana pun, jika Allah tetapkan jodoh itu milik korang, maka ia milik korang.

Mungkin Allah mahu korang berpisah untuk memperbaiki diri masing masing dan menguji rasa cinta antara korang. Hakikat ayat ini, “kalau jodoh, ia tetap jodoh” sentiasa menguatkan hati manusia tentang persoalan jodoh. Memang sangat menyakitkan jika jodoh korang bukan bersama seseorang yang korang cintai.

Tapi bersangka baiklah kepada Allah. Dia akan mengurniakan seseorang yang baik untuk korang. Tidak mudah, korang perlu menjadi seseorang yang sangat kuat dan tabah. Tapi ingatlah, jika si dia memang jodoh korang, tiada satu manusia pun dapat halang dia menikah secara sah dengan korang.

Tapi jika bukan, buatlah macam mana pun, dia tetap bukan milik korang. Jalan penyelesaian yang baik untuk menghindar kita dari berasa sedih dan was was mengenai persoalan jodoh adalah kembali kepada Allah. Dia yang mencipta segala jenis perasaan yang ada di  muka bumi ini.

Dia yang memberikan kebahagiaan kepada semua hamba hambaNya. Minta lah kepada Nya sedikit kebahagiaan, InsyaAllah jika kita ikhlas dan redha menerima segala ketentuan Allah, kita akan tenang dan hidup bahagia. Buatlah solat istikharah dengan cara yang betul.

Ia dapat membantu korang dalam membuat keputusan. Jika korang dah cukup berusaha, dan takdir menentukan sesuatu yang berbeza untuk korang, terimalah dengan sabar dan ikhlas. Memang sukar tetapi kan Allah itu Maha Mengetahui. Sakit yang korang rasa sekarang adalah bayaran untuk kebahagiaan untuk korang di masa akan datang nanti InsyaAllah.

Jangan serahkan pada takdir semata mata

Soal jodoh memang lah milik Allah, tapi kita tidak boleh duduk diam tanpa berbuat apa apa dan tunggu bulan jatuh ke riba. Allah benci orang yang suka berputus asa dan tidak mahu berusaha . Ada yang kata jodoh tak perlu di cari, tetapi ia datang sendiri.

Benar, tapi tetap juga kita perlu berusaha. Bagaimana? Persiapkan diri kita menjadi seseorang yang lebih baik dari hari ke hari. Berkawan dengan ramai orang tidak kira lelaki dan perempuan, asalkan korang tahu batas batasnya dan luaskan lah pandangan terhadap kehidupan. Jangan kurung diri korang daripada cinta kerana beranggapan jodoh korang sudah ditentukan.

Hiduplah dengan normal dan bersosiallah seperti orang lain. Asalkan korang tahu jaga batas, itu sudah mencukupi. Tidak mustahil korang akan berkenalan dengan seseorang dan bertemu jodoh dari situ. Elakkan mengamalkan sikap duduk diam dan tunggu tanpa berusaha apa apa. Mungkin korang adalah seorang lelaki yang sedang meminati seorang gadis dalam diam.

Korang mahu memperisterikan dia. Jadi apa yang korang perlu lakukan? Duduk diam? Salah tu. Sekurang kurangnya korang harus mencuba. Tak cuba tak tahu kan? Allah tidak menghadirkan seseorang dalam hidup kita tanpa sebarang sebab. Ia adalah sama ada Allah mahu kita belajar sesuatu dari orang orang yang kita jumpa dalam hidup kita ataupun Allah menghadirkan seseorang itu sebagai tanda kita akan hidup bersama nya selama lamanya!

Jadi jangan lepaskan setiap peluang yang ada. Tidak salah untuk kita berusaha dalam soal jodoh ni. InsyaAllah jika kita berusaha keras, ia akan jadi milik kita. Yang penting cubalah dulu. Jangan awal awal dah putus asa.

Jodoh itu milik Allah, tapi ia dicipta khas untuk manusia agar kita dapat menikmati nikmat bahagia hidup di dunia ini bertemankan seseorang yang sangat kita sayangi. Ada orang yang dapat jodoh dengan orang yang dicintai, ada yang tidak. Semua itu kuasa Allah, kita tak layak mempersoalkannya.

Tetapi kita boleh belajar daripada pengalaman yang kita dapat. Bila dah dapat jodoh dengan seseorang yang kita cinta tu, jagalah elok elok. Jangan lancang sangat untuk bercerai jika ada konflik berlaku. Walau apa berlaku sekalipun, belajarlah cara untuk mempertahankan rumah tangga korang. Allah telah mengurniakan satu jodoh untuk korang. Orang lain yang terlalu berharap tak dapat, tapi korang dah dapat.

Kenapa kena sia siakan? Jaga hubungan elok elok. Hargai apa yang ada sekarang. penceraian adalah sesuatu yang paling dibenci Allah walaupun ianya tidak salah. Takdir takdir memang takdir tapi usaha usaha tetap usaha. Persoalan jodoh itu sangat sulit, tetapi manusia boleh mencuba dan terus mencuba.

Allah tidak kejam. Dia Maha Menyayangi. Pasti Dia akan mendengar setiap doa dan rintihan kita sekaligus menghadiahkan jodoh yang terbaik untuk kita semua.

Akhir sekali, Jom baca Ayat Pendekat Jodoh..semoga doa kita diperkenankan Allah yang Maha Esa, Insyallah. 



Kredit Kat : XXX

Comments
124 Comments

124 KOMEN TERHEBAT:

  1. Replies
    1. Saya nk tnya bila kita suka die dah lama kita pendam dlam 3tahun jugak tapi die benci kita kadang2 nmpk jugk die usya kita... saya cuba nk move on tak boleh saya tak paham la..tapi bila saya nmpk die jantung saya berdebar tangan berpeluh kepala berpeluh tulang rusuk saya macam dah xde bila tgok die ...saya tak faham perasaan saya....

      Delete
    2. lebih kurang jugak la dgn saya.. since zaman sekolah menengah saya pun masih suka dgn bekas kekasih saya. masa zaman sekolah, saya selalu tengok dari jauh.. sbb kalau nak jumpe depan2 pun memang rasa susah sgt nak hadap dye, ade rase nervous, segan, rendah diri semua laa.. laa nie sekarang saya dah umur 21 pun masih perasaan sama dgn si dia.. tapi dia sudah block saya pd awal thun nie, dan saya perasan dia unblock pada bulan lepas..

      Delete
    3. assalammualaikum..memang benar apa yg diperkatakan oleh saudara or saudari...hmmmmm...susah untuk melepaskan seseorang yg telah membahagiakan kita bertahun tahun..but end up hancur smua nya...hingga satu tahap saya tidak mahu merasakan cinta lagi..sakit yang teramat sakit..saya akui..setelah membaca blog ini trus hati saya luluh dan menginginkan sesuatu yang lebih indh akan hadir selepas ini..boyfriend saya tinggalkan saya disebabkan banyak konflik yang berlaku..dan kami pun bercadang untuk mendirikan rumah tangga...tapi semua itu musnah sekelip mata..disebabkan salah faham...kami still berbaik selepas itu...n now jadi kawan biasa...its hurt to me..sebab saya masih sayang..mana mungkin saya dapat menjadi kawan dia seperti biasa like another girl...everyday saya berfikir macam mana nak berhadapan situasi ini..kami dah mengenali dan sudah bertemu keluarga..hmmmmm...i hope you sudi reply my luahan ni...because i need more support n more motivation to be okey...tq

      Delete
    4. Sbr ye cik bunga sypn dtgl kekasih kwn dh 4thn hbis smua sy serahkn harta cnta last jmpa jntan lain sy dtgl mcm2 je. .sakit hnya Allah tw.dh 3bln sy merana dsebabkn khilangan dy.seriusly sy sngup brhutang semata2 jg dy dr dy ngaji kt u smpi dpt Kja krjaan. Smpi skg sy jd mngis n mlm xbleh tdo.wsup ig fb smua dh blok.nk move on Allah ssh sgt.

      Delete
    5. 21 may tu mtarikh lahir aku.. wah kebetulan btol. serius aku simpati sgt dgn nasib kau. first Allah menguji kau sbb kau beri 100% cinta kau pada manusia.

      Delete
    6. Assalamualaikum tumpang tanya Saya Ada minat seorg ni tapi dalam Masa sama dia selalu Dan terlalu banyak chat dia hantar DN Tanya kahbar Saya tapi bila Saya Tak balas dia ckp Saya dah berubah dengan dia bila Saya baca chat balik Saya nampak dia typing tapi x hntr pun apa yg dia tulis tu dah banyak Kali saya tngk dia typing tapi x bls . Boleh jelas kan x .

      Delete
    7. Assalamualaikum, saya pn baru putus tunang...semuanya bermula dari sikap saya layan dia acuh tak acuh sdgkan dia baik dgn saya..saya buta terlalu ikut emosi dlm tempoh bertunang smpai satu thp saya meronta dilepaskan..2 minggu kemudian saya kembali kepada dia kerana janji saya akan setia pada dia...at the end awal bulan ni, dia lepaskan saya dan suh cari lelaki yg soleh lebih baik dari dia...that time saya cinta mula berputik knbali...and now he said he just anggap saya kawan 100%...luluh jgak tpi nk buat mcm mna...silap saya jgak...skrg hmpir setiap malam saya merintih dgn Allah swt agar dia dan keluarganya sihat sejahtera...andai ada jodoh antara kami , dekatkan lah kami...

      Delete
    8. Maygod bless you..im same too

      Delete
    9. Bila dia kata dah taknak teruskan hubungan sebab kiteorg gaduh kecik je . Kalau betul dia tawar hati , cara dia layan tak pernah berubah . Sekarang dia block saya dekat tele dan ws . Dulu kawan , jadi crush , jadi partner and now stranger . Saya jadi sakit bila sebelum ni dia selalu kata "aku yakin kau jodoh aku" its kill me a lot . Saya hanya mampu berdoa . Dan betul jugak kata admin mungkin Allah pisahkan untuk kiteorg ubah diri masing masing . Harap jodoh kiteorg masih kuat

      Delete
  2. Camane klu dy tu sepupu kita xpernah ckp pon ngn dy.. n tiba2 dy ckp ngn kita, dan dr tu rsa mcm dh lma knal n tng ja ngn dy.. mmg la spupu mst la rsa rapat, tp ngn dy lain.. cemana tu?

    ReplyDelete
  3. Berserah pd Allah...jgn letakkn 100% harapan pd manusia.... sy 8thn mjalinkan cinta dgn spupu sndri... mcm2 dugaan lalui bsama... tp tiba2 dek krna konflik kluarga,hubungan inimdpt halangan... tp kami tekad nak teruskan jugak...nak bjuang jugak utk hubungan ni... tp ntah knp xsampai 2bulan sy pindah tempat kerja...dia bertunang dgn yg lain... tanpa belas dia gantung sy tanpa keputusan yg pasti.. sy tekad utk pergi wlu hati ni berat...tp dia masih mcari seolah2 langsung xde masalah yg jadi...malah lebih sakit dia mintak sy tunggu... tunggu utk jd yg kedua... sy kecewa sgt dgn dia...tp xpe sy percaya Allah dh aturkn yg terbaik utk sy... walaupun derita tp putaran hidup tu pasti...xselamanya sy kt bawah... sy cuma mdoakan yg tbaik utk smua....

    ReplyDelete
  4. sekdar nak tanya pendapat....situasi saya ni pun saya sendir keliru...

    saya mengenali si A ni dari kawan dan mula berbual melalui whatsapp....si dia yang meminta nombor saya untuk berkenalan...ok kami berchat dengan baik sekali..tetapi tiba2 dia mendiamkan diri tanpa sebarang sebab dan block saya di whatsapp...which saya pun tak tau kenapa? 2 bln kemudian kami berjumpa untuk pertama kali...yang menarik kami boleh berbual mcm biasa dan selesa menjadi diri sendiri...we both rasa selesa berbual dan berkongsi pendapat.....namun dia kembali beku. sehingga satu ketika saya ke satu tempat ini....saya tak sangka saya terserempak dengan beliau setelah beberapa bulan tidak berjumpa dan berbual....kerana terkejut dan tak sangka (sb tempat tersebut besar luas..how can I bump into him so easily) saya melarikan diri ini kerana saya merasakan beliau tidak menyukai saya kerana telah block saya dari wassap dan mendiamkan diri untuk jangka masa lama...tetapi apa yg menghairan kan saya...beliau masih mengenali saya...dan sempat memanggil saya tetapi saya melarikan diri....selepas kejadian tersebut saya lebih berhati2 untuk tidak terserempak dengan beliau....namun baru2 ini...saya ternampak beliau sekali lagi...saya cuba elakkan diri sb berasa rendah diri dan masih berkecil hati dengan sikap beliau....alhamdullilah beliau tidak Nampak saya...

    apa yg sedang berlaku? hati kecil saya kecewa dengan sikap nya...semakin dielak semakin ada jer dia muncul

    hurmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak gayanya situasi kita lebih kuranglah . tetapi , sy punya lbh parah . sy seakan2 tahu dia akan muncul dpn mata , automatik hati & kepala ni menyeru nama dia tu . kalau x terjumpa secara 'live' , confirm dlm mimpi dia ada :(

      Delete
    2. Saya sarankan korang move on la..jika dia mahukan korang sebagai calon isteri mesti si dia akan merisik korang depan mak ayah Dan abah.ITU semua dugaan perasaan lawan la perasaan tu and dekat Diri dengan Allah bykan BC AL quran Dan ingat pada allah

      Delete
    3. Setuju.. Move on.. Kalau betul2 dia nak dia jmpa mak ayah

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Mcm kita dh lma xcontek psangan kita sbb no fon tiada...tiap2 mlm sbnyak 3hari kita mimpikan dye brjumpe dngn dye...??ape tanda nye plak mcm tu..??

    ReplyDelete
  7. Mcm kita dh lma xcontek psangan kita sbb no fon tiada...tiap2 mlm sbnyak 3hari kita mimpikan dye brjumpe dngn dye...??ape tanda nye plak mcm tu..??

    ReplyDelete
  8. Mcm kita dh lma xcontek psangan kita sbb no fon tiada...tiap2 mlm sbnyak 3hari kita mimpikan dye brjumpe dngn dye...??ape tanda nye plak mcm tu..??

    ReplyDelete
  9. ya-Allah, mudah-mudahan dia la yg terbaik utk diriku... semoga dia sentiasa berada di bawah lindungan Allah swt... aminnn ya-Rabb...^_^

    ReplyDelete
  10. mcm mn klw llki yg ptuskan hbgan tapi masih mhu brkwan ngn prmpuan tuu....lgpun cinta mrka jrak jauh....dan llki tu byk mslh dan susah untk luahkn mslh ngn pmpuan tu ....sbb llki tu jniss llkii yg suka bsendrian...merek x prnh jmpa pun ....kluarr sekali pun x pernh....tp mreka bcinta dsbabkn pjumpann yg x merka rncg...mksudnya scra kbetulan

    ReplyDelete
  11. Org laki ni kalau dia nak bagi jawapan kat kita....dia ambik masa berapa lama ye?? Brp lama pompuan kena tunggu?

    ReplyDelete
  12. Org laki ni kalau dia nak bagi jawapan kat kita....dia ambik masa berapa lama ye?? Brp lama pompuan kena tunggu?

    ReplyDelete
  13. mcm mana pulak kalau situasi mcm ini.

    A = lelaki B = perempuan

    A kenal dgn B masa training sebulan, A ni berkenan dgn B dan teruskan contact untuk lebih mengenali B. B memberikan respons yg baik dari masa training sampai beberapa ketika selepas daripada training. A & B selalu share apa yg terbuku di hati masing2 dan boleh dikatakan sangat mesra.

    Tiba2 satu hari, B terus menyepi tanpa sebarang sebab sehingga block di whatsapp. A merasa hilang arah kerana tidak tahu dimanakah silapnya A kepada B sampai diperlaku sebegitu. A benar2 mencintai B dan menyimpan hasrat untuk menjadikan B sebagai pasangan hidup A.

    Kesenyapan ini berlarutan sampai sebulan juga. Satu hari, B tiba2 menghantar whatsapp kepada A menyampaikan ucapan "goodluck" kepada A atas aktiviti yg A ingin lakukan. A merasa sgt terharu sebab B sudi contact A semula setelah sekian lama A menunggu respons dari B.

    A sama sekali tidak menyalahkan B atas tindakan B untuk tiba2 menyepikan diri kerana A percaya B pasti ada sebab munasabah kenapa tiba2 menyepikan diri. A cuma bersyukur yg B telah contact A semula dan A mengharapkan dapat menyatakan hasrat A untuk menjadikan B sebagai pasangan hidup A.

    A menjadi lebih berhati2 untuk berbalas whatsapp dgn B kerana A risau tiba2 kejadian seperti sebelum ini akan berlaku lagi. Jadi A hanya memberikan ucapan selamat pagi kepada B setiap hari. B pun membalas ucapan selamat pagi tersebut. Tidak lama selepas itu, kejadian sama terjadi lagi. A sekali lagi diblock oleh B selepas A mengucapkan selamat pagi pada satu hari. Kali ini A pasrah dan mengharapkan agar tiada apa2 yg serius berlaku kepada B cuma A merasa bingung. "Kenapa aku perlu diblock begini oleh si B?"

    B sebenarnya mempunyai kisah lampau di mana bekas teman lelaki B telah meninggal dunia sebelum B berkenalan dengan A. A merasakan B masih lagi mempunyai ingatan lampau yg menyebabkan B masih belum boleh move on. A benar2 mahu menjadi seseorang yg dapat memulihkan hati B dan menggembirakan B.

    Apa yang patut A lakukan sekarang? A benar2 bingung kerana A benar2 cintakan B walaupun banyak teman memberitahu untuk melupakan sahaja B dan cari wanita lain.

    A sebelum ini pernah ditinggalkan oleh bekas teman wanita walaupun A tidak pernah curang. A ditinggalkan 2 minggu sebelum final exam untuk semester akhir. Kejadian ini telah meninggalkan impak yg besar kepada A menyebabkan A menutup hati dari menerima kehadiran wanita lain.

    A tidak mahu menyerah kalah kerana setelah sekian lama hati A tertutup, B telah berjaya membuka semula hati A untuk menerima cinta. Disebabkan itu A benar2 mahu menjadikan B sebagai pasangan hidup A kerana A benar2 telah jatuh hati dengan B.

    Apa yang patut A lakukan sekarang? Harap soalan ini boleh dijawab oleh DR Cinta....

    ReplyDelete
    Replies
    1. A tak perlu bimbang sebab A lelaki, dan keputusan masuk meminang ada pada pihak lelaki.. kalau A betul² sukakan B, cepat² lah melamar sebab saya yakin B juga mengharapkan hal yang sama.. GudLuck

      Delete
  14. salam, sy ade soalan utk Dr Cinta

    sy gadis berusia awal 20-an yang tidak pernah bercinta. mungkin sikap sy yang pendiam dan malu apabila berdepan dengan lelaki. sy sekarang sedang meminati seorang lelaki dan kami tidak pernah bertemu. pada mulanya sy hanya mengenalinya di laman sosial dan lama-kelamaan timbul rasa sayang padanya. dia adalah seorang insan yg sedang mencipta nama di dunia seni dan sy keliru adakah perasaan sy ini hanya sekadar meminatinya atau sungguh sayang padanya. jujur, kadang sy sering selitkan nama dia setiap kali sy berdoa utk kesejahteraan dia. kini sy rasa seperti susah utk mengenali atau menerima lelaki lain sbb bagi sy, hanya dia yang ada dlm hati sy. keluarga sy pernah melihatnya melalui video2 di laman sosial dan pernah ibu sy katakan dia sayang lelaki yg sy minat ini. walaupun tidak mengenalinya, namun ibu sy suka dan anggap lelaki ini baik budinya. sy keliru dgn perasaan sy sekarang ni adakah sekadar minat suka2 atau benar2 sayang terhadapnya.
    boleh anda beri jawapan yg dt membantu sy?

    ReplyDelete
  15. Sya nk bertanya.. apabila kita teringat seseorg itu tpi kita dh xdpt hubgni nya selama 2tahun.. lps 2tahu kita bertemu dan masing2 luah persaan yg sma,adakah itu jodoh kita??

    ReplyDelete
  16. Sya nk bertanya.. apabila kita teringat seseorg itu tpi kita dh xdpt hubgni nya selama 2tahun.. lps 2tahu kita bertemu dan masing2 luah persaan yg sma,adakah itu jodoh kita??

    ReplyDelete
  17. sy nk tanya... kdng2 sy sembang2 dgn kwn2 sy...tetiba hatibsy rasa berdeba tp dlm keadaab gembira...bukn berdebar yg buat sy rasa takut dan resah...tp ianya gembira... tetiba sy terserempak dgn dye... bagi sg ianya kebetulan...tpi dh banyak kali sy mengalami keaddan mcm nie... sy xpaham nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tandanya sudah terjatuh cinta, hohoho. hati-hati dengan cinta, kerana cinta itu buta.

      Delete
  18. Mcm MNA kalau kita susah untuk lupakan seseorng tu SBB kita terlalu cintakan dia. Tapi dia ada orng lain. Tapi susah untuk kita lupakan sehinggakan menangis kerana merindui dia. Walaupun dah bnyk Kali berdoa agar dia menjadi jodoh kita. Dan berdoa kalau dia bukannya jodoh kita harap2 lah supaya dpt lupakan dia tapi X juga dpt lupakan dia. Sehingga solat hajat,Bertasbih Dan sentiasa berdoa. APA yng perlu saya lakukan lagi setelah membuat bnyk usaha?

    ReplyDelete
    Replies
    1. "andai kata , kita menunggu seseorang itu dalam tempoh yang agak lama . kemudian kita dapat tahu dia sudah punya kekasih hati . maka bersyukurlah . pertama , Allah swt tunjukkan bukti kebenaran sebuah cinta . kedua . bukan sia-sia tempoh kamu menunggu seseorang itu , bukan kah dalam tempoh itu membibitkan rasa sabar dalam hati kamu ? kan . nak menunggu seseorang itu bukan mudah menurut saya , apatah lagi dalam satu tempoh yang lama . sedar tak sedar , kamu ialah orang yang sabar . dan pabila kamu mengetahui tentang kebenarannya . kamu adalah orang yang redha dengan ketentuan Allah swt .macam ayat dalam ombak rindu "redha itu ikhlas , pasrah itu menyerah" tak apa nak menangis pun , bukan menangis di atas kesal dengan tempoh tersebut , tetapi bersyukur dengan tempoh tersebut."

      cinta ini perlu dua hati untuk bersatu, andai kata si dia sudah berpunya, cubalah cari yang lain kerana kita juga tidak suka andai kata cinta kita diganggu orang ke tiga. in sha allah di masa depan nanti ade jodoh yang baik untuk awak. Aku pun pernah merasa 7 tahun menununggu dan suka dalam diam, bila fikir balik lama betul tunggu, cuma kalau si dia x suka, aku sedia berundur diri, pedih memang pedih, tapi kalau sebelah pihak saja yang ade perasaan sedimikian, mana mungkin sesebuah keharmonian berpasangan itu terjadi. bila fikir balik rugi jugak aku menunggu, sedangkan dalam tempoh itu ada yang meminati aku, Tapi ada baiknya jugak, ape yang aku dapat nie merupakan pengalaman yang berharga buat aku. walaupun begitu aku sentiasa doakan kebahagiaan untuk dirinya dan kelurganya. Just be happy in your life, life is once in a lifetime..

      Delete
  19. Hi..terjumpa post ni..sbb mmg dlm keliru..
    Dlm hidup sy x penah bcinta,dan selalu terfikir camne cinta tu yelah sbb slalu tgk kawan2 bcinta mcm indah je..
    Sy ada satu masalah,iaitu paranoid dgn lelaki, sy anggap lelaki semua ssh dipercayai dan sy x bercinta pun sbb takut sy dikecewakan..memandangkan org sekeliling sy banyak yg jd mangsa dikecewakan dgn lelaki..so sy elakkan diri dr rapat dgn kwn2 lelaki..mungkin sy belum bersedia..
    Now, sy dah keje 3thn di company yg sama dan since Disember thun lps, hati sy bagaikan terbuka kpd seorang lelaki,iaitu kwn sepejabat sndri..
    Actually dia br masuk keje bln 6 thun lps, dan kwn sy yg jd trainer dia..tp bila dia nk tanya, dia akan cr tnya sy saja,even yg train die tu kwn sy..
    Boleh dikatakan terlalu kerap dia suka cr sy tnya dan mntk tlong, sy elak, slalu lari sorok masuk toilet bila nampak dia..sbb ketara,smue org tanya kenapa si R suka cr sy..sampai satu tahap tu sy menyampah teramat! Sy benci dia, sbb dia even weekend, after work pun akan call sy n whatsapp sy tnya psl kerja,tgh lunch sebok nk lunch sama, nak duk depan sy jgk..dia dpt no sy pun hasil die mntk dgn kakak ofis..sy nyampah, sy rsa annoying, muka sy ketat je tgk dia..
    Kemudian akk ofis nasihat, jgn terlalu benci, nnti tersuka..
    Yes,and sy tersuka akhirnya..sy ssh nk describe camna hati boleh tersangkut, rsa kelakar, tp sy akur dgn hati sy..
    Bila dia seharian tak cari sy, sy akan tertanya,tgk last seen whatsapp, bila tgk dia ade meeting dgn client perempuan muda, hati jd cemburu gila..
    Sy jd care gila kat dia, sampai ada sekali tu sy whatsapp dia bagi kata2 semangat sbb nampak dia kena marah dgn bos..tp dia cuma reply "lol,relax sudah"..kecewa jgk tgk msj dia..
    Then dia skrg pun dh jarang cr sy, even afterwork n weekend pun x cr,since kwn2 ofis lain semua marah dia sbb asik kacau sy time weekend and after work..yelah sbb dlu sy benci dia,so sy slalu ngadu kat akk2 ofis psl dia..
    Tp hati skrg berubah 360..
    Sy keliru, sy asik terfikir ini hanyalah permainan hati..sy anggap mustahil je yelah dia seorang chinese..bkn beragama islam..
    Sy hari2 doa, kalau dia jodoh sy, mohon Allah bagi petunjuk dan hidayah kpd dia, jika dia bukan jodoh sy, mohon dijauhkan..
    Ade hari tu, sy terdengar akk ofis usik dia, yelah sbb dia ni minat kat seorang chinese girl ofis sy, tp kena reject sbb girl tu ada boyfriend..sy kecewa, seharian rasa nak nangis,murung terus..
    Balik kerja, masa sujud terakhir solat maghrib, sy berdoa sbb sy rasa kecewa, sy doa jika dia jodoh sy, berikan petunjuk, sesungguhnya sy tak nak hati sy rasa kecewa dan dipermainkan dgn perasaan sendiri..slps solat,sy doa lg..sy rasa hati sy okay lps tu..
    Baru nak bukak telekung, tiba msj msuk, dia msj sy tnya soalan psl keje,sy reply,selang sejam tu dia call sy tanya psl keje juga..sepanjang malam tu sy dikacau je oleh dia,sy rasa happy gila even actually dia tnya psl keje je walaupun dia pergi tnya soalan basic je..sy tanya Allah, adakah ini petunjukMu?
    Tp sy still kawal hati sy, sy tau sy seorang je bertepuk sebelah tangan, yelah tak kan seorang chinese, iaitu non muslim nak suka kan sy yg muslim ni..sy asik tertanya adakah dia rasa apa yg sy rasa juga,sbb sy slalu ingat dia..
    Dia la lelaki pertama yg berjaya goyahkan tembok hati sy terhadap lelaki, dia jugak lelaki pertama sy ceritakan dkt mak sy, dia juga lelaki pertama yg berjaya buatkan sy doa tentang jodoh..sesungguhnya sy berharap dia utk sy..tp terasa mustahil..
    :(

    ReplyDelete
  20. Cinta jarak jauh...
    Mula2 mmg semuanya manis, tp makin lama makin kurang manisnya...
    Mula2 kami brgaduh sebab sye tipu dye yg sye tgh mkn, sdgkn sye da abiskn mknn...
    Kmudian, kami ok...
    Tak lama kmudian, kami gaduh lgi. Tp sye buat pragai mcm tak de pape...
    Sye tak bertanya dia kenapa dan ap yg sye prlu buat mase tu...
    Dye kasi hit dye tak suka attitude sye, tp dye perlukn ciri2 positif sye sbagai pnemannye seumur hidup...
    Kmudian kami brbaik smula... smuanya berjln sperti biasa...
    Smpai 1 hri, sye buat prangai ni balik...
    Dye mula tawar hati dgn sye...
    Dye baik orgnye, dye slalu bgtau yg dye tak suka attitude sye... dye bnyk tunjuk effort dye kpd sye...
    dye hampa bila sye tak dpt berikn ap yg dia mahu masa dia down...
    Sye ni jenis susah tunjuk sesuatu mlalui tulisan, sye bnyk lebih ke action... tp, dsebbkn kami duduk brjauhn... smuanya susah bgi sye...
    Skrg ni, hubungan kami makin hambar...
    Kurang bermesra sperti sebelum...
    Tp kami brjnji takkn putuskn hubungn ni... sbb kami mmg sygkn antara 1 sama lain...
    Di sini sye nak minx pendapat dr sesiapa yg baca ni...
    Ap yg patut sye lakukan?
    Sye sntiasa brdoakn yg baik2 untuk dia...
    Stiap kli solat sye doakn dia...
    Tp bila sye nak berbaik semula dgn dia, semuanya tak menjadi... sampai sekarg sye buntu nak buat mcm mne...
    Jadi... pendapt n komen korg sye amt hrgai... trima kasih yg sudi membantu...
    :')

    ReplyDelete
  21. http://bacaberita007.blogspot.sg/2017/06/rizieq-shihab-menjadi-buronan-polisi.html
    http://bolatengahmalam8.blogspot.sg/2017/06/jelang-final-liga-champions-juventus-vs.html
    http://situscerita88.blogspot.sg/2017/06/larikan-siswa-sma-sampai-hamil.html

    Line : KapaLJudi
    pin bb : D8820AEF
    Ayo Mampir Baca Dan Gabung Bersama Kami Seru Lhoo...

    ReplyDelete
  22. Izzat Haziq �� selamat tinggal.

    ReplyDelete
  23. Kisah aku pulak, dulu aku bercinta dengan lelaki yg cukup sempurna, ada segala yg aku mahu..4 tahun. Lama kelamaan hati tawar dan hambar dgn hubungan kerana sidia jenis cepat bosan, dan memiliki ego yg sgttt tinggi. Tak pernah rasa bersalah atas perbuatan dia yg mengambil kesempatan atas poket akunyg sentiasa berduit.. Aku sabar shj.. Akhirnya sidia yg tekad mahu putis kerana tidak tahan dgn ku, aku terlalu mendesak mahu berkahwin.. Dia beri pelbagai alasan, lalu aku jugak yg dipersalahkan.... Mmg kecewa merana... Tanoa diduga, sidia mempunyai seorang pakcik yg sebaya dengannya, mahu berkawan dgn aku, akhirnya pakciknya melamar ku untuk menjadi isterinya, pada asalnya aku berat nk terima kenangkan dia pakcik ada bekas kekasihku.. Lalu aku bukakan hati aku utk dia perlahan lahan. 2 tahun aku bercinta dengan dia walaupun dia tidak sebagus bekas kekasih ku, tetapi dia seorang yg sgt bertanggungjawab dan boleh diharap..dia menjaga hatiku sebaik baiknya, keluarganya terima aku dengan tgn terbuka.. Aku telah melihat bekas kekasihku dalam masa yg sama bakal anak saudaraku bahagia didepan mataku, tapi aku tidak cemburu, malah aku lebih bahagia kerana aku tidak bersama dia, aku lebih bahagia bersama pakciknya yg lebih menghargai aku lebih drpd bekas kekasihku.. Aku bersyukur.. Kini kami sedang bertunang.. Sedang sibuk membuat persiapan perkahwinan, InshaAllah... Dalam beberapa bulan lagi kami akan bernikah.. Saja nak kongsi.. 😊😊😊

    ReplyDelete
  24. Mcm mne pula dgn lelaki yg tinggalkn ppuan?aku ade knl dgn seorang lelaki nie..pada mulanye dia mmng baik sgt2 dgn aku..caring sgt2..aku jatuh cinta dgn dia sbb dia sentiasa ade dgn aku masa aku ssh..masa aku sakit dia lah org pertama yg ambik aku pergi ke klinik..dia sht risau kalau aku sakit..dia mmng jaga aku dgn baik..semua bnde aku nk mmng dia akn buat..jadi kami bercinta selama 3 tahun..tapi bila nk masuk tahun ke 4 nie dia jadi laij sgt dia aku..dia dh berubah..dia dh xmcm dlu..dia dh xcall aku msj pun kdng2..iye aku phm dia busy dgn kje dn study dia tapi xkn lah sampai dh berubah dgn aku?bila tnye knpe dia ckp dia dh tawar hati dgn aku..kami xde bergaduh pun slme nie ok je..kalau dlu bergaduh pun kami akn settle baik2 dn akn ok lps tu..tpi kali nie mcm dia nk bncng mslh nie..dia suh aku lupakn dia dan dia lepaskn aku..dia ckp dia xde perasaan dgn aku dh dan xnk kwin dgn aku..mcm2 alsn dia bgi ade ppuan lain lah fmly xbgi kwin lah mcm2 lah alsn utk putus..bila aku suruh dia ckp dgn mak aku dia xnk..lps tu aku try la sedarkn dia msj dia pnjng lebar gak cte balik ssh snng kita masa dlu2 lps tu blh pulak dia maki aku jgn pkse2 dia xpyh nk sedar kn dia..ape semua nie??aku xde pun mslh dgn dia..ape mslh dia sampai mcm tu sekali dia berubah?kami mmng ddk jauh..sblm nie kami dekat selalu jumpa..byk dia share mslh dia dgn aku..tpi tu dlu lah..skrng dia byk diamkn diri xnk share pun mslh dia dgn aku..last2 dia putuskn hbngn nie..aku buntu..xthu nk buat ape..dia dh block whatapps dan fb aku..no aku pun dia block jdi mcm mne nk bncng mslh nie..aku pun nk thu ape mslh dia sbrnye..mesti ade sbb dia berubah hati dgn aku..tah lah kdng2 lelaki nie lagi misteri dari ppuan..sampai skrng aku tunggu dia..tunggu mcm org gila yg x blh nk usaha ape2..hnye doa je aku buat aku mampu bertahan..aku xthu nk buat ape..dia terlalu mudah utk hncurkn hbngn kami..3tahun bersama terlalu mudah buang aku mcm tu je...kalau ade mslh bkn dgn cara nie kau buat..semua bnde blh bincang..bkn lari mcm nie..aku kuat bertahan sbb aku sygkn dia..tpi knpe dia xkuat utk bertahan?tbe2 tawar hati dgn aku sbb ape?mudah betul mngalah..hati tu kau yg kawal bkn org lain..kalau aku slh bgi aku peluang utk tebus kslhn aku..bkn putuskn hbngn nie...😢😢😢 slme nie aku byk usaha utk kau..tpi time kau ckp hati kau dh tawar..knpe kau x usaha utk pulihkn hbngn nie?dlu oun aku pnh tawar hati dgn kau..tpi lps tu mudah je aku terima kau balik..tapi kau?terus buang aku dri hidup kau?mne usaha kau utk prthnkn hbngn kita??😢

    ReplyDelete
    Replies
    1. Should I copy paste. Exactly the same story as mine. . But I still love him..

      Delete
    2. Saya baru putus tunang seminggu sebelum hari pernikahan kami .. pihak lelaki tiba2 nak jmp ibu bapa saya dah tiada hati pada saya . Ibu bapa Saya merayu jgn putuskan hubungan ini sebab dugaan bertunang lebih setahun ..byk perselisihan faham . Sebelum ni if kami bergaduh cepatbaik . Tapi tiba2 dia ckp xbole terima saya seadanya . Die ungkit segala perselisihan faham yg perny terjadi , segala ape yang telah dia lakukan utk Sya. Dia hanya nmpk salah Sya..tp perangai dia yang Saya sabar dan pengorbanan Saya tidak diendahkan. Saya cuba memujuk nya selama tiga -empat hari agar tidak meninggalkan saya dan memutuskan hubungan memikirkan lagi seminggu kami akan bernikah..puas saya merayu melutut saya akan berubah seperti wanita yang dia inginkan . Saya x pernah curang . Die just ckp xbole terima saya walaupun dlm masa setahun ni dia tahu segalanya ttg saya .saya xpernah Fake tapi kenapa last minit baru ckp xbole terima saya .. saya merayu saya akan berubah jadi seperti yg dia inginkan tp akhirnya die buat keputusan berjumpa ibu bapa sy memberitahu tidak dapat terima saya walaupun ibu bapa saya dan saya merayu tp die tetap berkeras hati ckp die xbole terima saya. Walaupun berat hati .. saya dan keluarga terpaksa terima keputusan dia .. saya sgt syg Kan die .. xpernah buka pintu hati UTK lelaki MCM sy buka pintu hati UTK dia. Byk kali saya maafkan dia .tp senang bagi dia untuk give up . Janji dia takkan tinggalkan saya . Cakap jgn give up dgn dia . Tapi dia sangat senang give up dgn saya . Kerana kecewa , keesokan harinya ibu bapa saya terus memberitahu sedara mara dan sahabat terdekat majlis tidak akan berlangsung kerana takut pihak katering dan sedara jauh sudah book ticket Dan homestay selepas die putuskan pertunangan ..namun selang sehari dia call saya balik , kata dia bole terima saya semula. Tetapi , ibu bapa saya sudah Cancel semua persiapan majlis dan catering . Paling teruk menanggung aib Cancel majlis nikah dan sanding . Saya syg kan dia tapi takut dgn pendirian dia .jika teruskan majlis .takut kerana dia terpaksa . Saya tak tahu pendirian dia mcm mana . Jadi sy x teruskan majlis .ibu bapa saya pun dh kecewa ..takut sy akan diceraikan selepas kahwin atau pun wkt hari pernikahan pihak lelaki tiba2 tidak ada hati semula. Besarnya kuasa lelaki ... Sblh lelaki teruskan majlis sebagai kenduri tahlil dan doa selamat kerana adik iparnya akan melahirkan anak dlm masa terdekat . Disebabkan
      Malu , saya dan keluarga bawak diri ke luar negara pada tarikh majlis .takut ade org yg tidak dapat notis dtg rumah . Dia mahu berjumpa dgn saya selepas balik dari luar negara untuk berbincang
      . Dia ada nyatakan hasrat untuk bina semula hubungan ..tapi saya keliru ..takut akan ditinggalkan lagi..tp saya masih sayangkan dia. Byk kami lalui bersama selama dua tahun . Semua kenangan . Setiap kali tgk gambar dia saya menangis . Tanya hati saya masih sygkn dia. Saya bole lupakan detik hitam .tp xtahu penerimaan keluarga saya. YA Allah adakah dia masih jodoh ku ? Jika bukan dia , adakah masih ada jodoh utk ku lagi .. saya takut nk lepaskan dia sbb saya rasa saya dh xbole syg laki lain dah .Ya Allah , tolonglah hambamu ini . Aku redha dugaanMu ini ..tapi jodoh ini adalah rahsiaMu , berilah aku petunjukMu . Semoga aku diberi petunjuk ketika aku berjumpa kembali dengan dia untuk berbincang , tutupla pintu hati ku untuk dia jika dia bukan jodoh ku .. namun jika dia masih jodoh ku , permudahkanlah urusan kami . Aku berserah Ya Allah .Amin

      Delete
    3. mungkin ad lelaki yg lebih baik utk awk. Tiap ap yg berlaku ad hikmahnya. Sakit mmg sakit. Kembali kpd tuhan, mohon diberikn ketenangan. Tunjuk pd lelaki tu yg awk kuat dan blh hidup tnpa dia. Supya suatu hri nnti dia menyesal tinggalkan awk. 😉

      Delete
  25. Aku pernah putus hubungn dgn sidia, kami hampir² nk melngsongkn perkahwinan tiba² si dia putus kn mcm tu jew...bnda ni dh stahun lebih... sekarang bila ada yg ajak aku kahwin trus aku teringat kejadian tu... apa perlu aku buat? Perlukah aku terima lamaran yg baru?

    ReplyDelete
  26. Kalau macam situasi sy ni.. sy kenal dgn perempuan ni dr tempat kerja. Kami berkawan pada mula2nya tiada perasaan pn antara 1 sama lain.. lama kelamaan kami semakin rapat & pada masa tu sy mula menyimpan perasaan dan harapan pada si dia.. mula2 sy xnk luahkan isi hati tp memandangkn situasi pd waktu tu org sekeliling kami semua heboh tntng sy dgn dia.. jd dia pn mula menjauhkn diri dr sy ( block wasap n no) atas alasan tdk selesa dgn sy..sejak dr detik terus sy luahkan perasaan sy tp dia anggap sy hanya kawan sahaja.. sy cuba iktiar & istikharah .. jawapan tetap kearah dia..niat xnk jumpa lg n contact tp Allah S.W.t tahu rindu sy terhadap dia jd sy tersempak dgn dia walau dr jauh.. semakin sy jauh semakin rindu...... sedangkn dia masih milik org lain(bf)...
    Jd apakah sy patut lakukan lg? Tetap menanti atau move on.. sbb jawapanNya slalu kbanyakan trus kearah dia...

    ReplyDelete
  27. Hi , just nak bertanya pendapat . Saya ada kawan baik lelaki , sangat rapat . Share everything together .. tapi kami selalu gaduh , gaduh tu mmg kawkaw sampai main block2 pastu putus kawan . After that mesti dia akan datang balik , minta maaf and ckp missing me . Dah brp tahun dah . Situasi berulang mcmtu jugak . And i hv feeling for him . But i think he dont hm . What should i do

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriously...saye pun same...tapi menyesal lak bertukar relation...rsa lagi jauh...hahaha tapi taktau la kes awak...kalau la saya boleh putar kan balik masa saya nak kitorg still bff skarg saya rasa sunyi

      Delete
  28. Bila baca kisah org lain buat aku sedar yg sebenarnya cinta pd manusia tu hanyalah cinta yg rapuh sbb hati manusia sentiasa berubah. Jadi sy cuma nak nasihatkan kpd mereka yg membaca post sy ni supaya kecewa mcm mn pun hati kita, sakit mcm mn pun hati kita always remember kita ada cinta yg satu iaitu cinta kepada Allah..carilah cinta Allah sblm mencari cinta sesama manusia kerana bila kita cinta pada Allah secara automatik kita akan menjadi seorg yg lebih ikhlas dan percaya bahawa perancangan Allah itu lebih baik. Sesungguhnya Allah tak kan hampakan doa yg ikhlas dr hambaNya yg ikhlas berdoa kpd Dia. Cuma kita kena igt bahawa Allah tahu apa yg terbaik utk kita dan bkn semua yg kita rasa baik utk kita itu sbnrnya baik utk kita sbb Allah itu Maha Mengetahui dan Allah Maha Berkuasa atas segala-galanya

    ReplyDelete
  29. Teringat seseorang . Nak luahkan takot nti tak terbalas..dah dua hari dh . Hati jd resah dan gelisah badan jd sakit2..smpai saat menangis rsa lega sikit. Tp lg dok terbayang2 dlm ingatan.

    ReplyDelete
  30. Tgh jatuh cinta..smpai tahap tengok gambar pun nangis.rindu sangat2.dan rasenya ni lh kali pertama i jatuh cinta dalam hidup ku..aku takut.aku tak boleh kehilangan dia...

    ReplyDelete
  31. MEMAKANKAN BAGAIMANA MENDAPATKAN SUAMI EX ATAU KEMAHIRAN EKAT? RAHARI LEBIH LANJUT DI SINI ADALAH PELUANG ANDA ANDA EMAIL YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGIL +2347050270227 Saya GOT MINYAK DENGAN SPELL LOVE SANGAT KUASA.

    ReplyDelete
  32. Kalau jodoh sudah bertemu tapi c lelaki sudah berpunya. Mcm mna tu yaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari lain xkan jd perampas

      Delete
  33. Admin nk tya sy pye msalh ni mcm Pekin Dan buat sy pening.. Sy kena dgn sorg budak lelaki ni dh lame. Tp xlah rapat. Masa sekolah dlu dia budak Pndai sy biasa2 je. Kami sekelas dan dia pn salu usik sy. Tp lepas Tamat pmr dia belajar tmpat lain Dan kami Xpenah brjumpa.yg peliknya lepas dia pegi start dri sy form 4 sy salu Mimpi Pasal dia. Mimpi yg brlarutan. Lepas Mimpi msti sy akn jumpa dia dlm keadaan xsengaja Dan x sy duga.lepas Spm sy Sambung kolej Dan sy dpt taw dia nk smbung oversea. Masa tu sy fikir memg sy xkan jmpa dia lg tp ditakdirkan Allah sy terserempak LG dia Kat tmpat sy belajar rupanya dia tgah buat a level dan kolej dia Cuma 20 minutes je dri kolej sy memg sy x Jgka. Smpailah sy smbung degree Dan dia ke oversea memg kami x jmpa dh lepas tu. Utk pngetahuan admin sy masih mimpikan dia smpai umur sy 26 tahun.. Lame kan? Salunya klu sy Lupa dia ataw sy ade kenal ataw suka lelaki lain makin kerap sy Mimpi dia Smpaikan sy mcm nk Gila. Kami brdua spesis pemalu skit. Masa org dtg nk risik sy ade buat istikharah dan memihak pd dia. Sy Jujur admin mula2 memg sy xde ape2 rase Dekat dia tp lame2 rase Syg tu Muncul smpai LA skrg. Dh sy dpt rase dia jodoh sy Masa tu. Smpailah dia Tamat belajar Dan kelas kami ade buat reunion. Dan sy first time pegi..dan sgt x sgka yg dia on Setuju nk pegi. Even masa raya pn dia dtg open house sy smpai member2pn ckp yg dia x penah pegi rumah pmpuan kecuali sy. Sy seronok taw masa tu. Dan memg Harap dia jodoh sy. Tp dia tetap diam. Sy tebalkan muka pm Fb dia wish semua besday Dan kejayaan dia tp mcm Hambar je. Kdg sy xblh agak dia sebenarnya suka sy ke x. Last2 masa umur sy 26 mak sy ckp umi akn Terima sape je yg dtg pinang anak Umi klu baik. Ade la sorg lelaki ni dtg pinang sy. Frankly sy kenal xsmpai setahun kesungguhan dia tu buat sy buka hati Terima. Dan sy pn buat solat Hajat. Wlpn ade halangan tp Allah mudahkan kami brkahwin jugak dgn harapan mgkin sy xkan Mimpi dh lelaki Itu lepas kawen. Tp peliknya sy masih Mimpi wlpn xkerap. Cuma dlm sudut hati sy nk dia pn bahagia tp kan admin skrg dh umur 28 tahun Dan sy dpt tau beberapa hari LG dia nk kawen. Sy Sedih sgt. Xtau Knapa sy rase mcm ni. Sy xtau Knapa ade rase Syg klu bukan jodoh. It's hard to let ur feelings go mcm tu je. Mcm mane ye?

    ReplyDelete
  34. Slm hi,sy ingin bertanya,,sy pn xtau knp smpai sekarang sy blm ada teman wanita ataupun calon untuk d jadikan isteri..walaupun usia sy masuk 32tahun...kadang2 sy iri hati dgn teman yg lain asyik tukar ganti teman wanita,tp bg sy..sy xperlu seperti kwn2 sy yg tukar ganti teman wanita,tp mungkin llki jenis mcm sy ni xmenarik bg perempuan ataupun ntah sy pun xtau,,padahal dlm hati sy selalu berkata klu la suatu saat nanti sy ada teman wanita,sy akan menyayanginya dgn sepenuh hati,setia dan akan berkerja keras untuknya wlaupun sy ni bkn la seorang yg brpljran atau mempunyai kerja yg diidamka oleh setiap wanita,tp sy blh berusaha untuk membahagiakanya,sy rasa mugkin sebab ni la x xda yg sukakan sy,hrp2 sy bertemu jg jodoh sy yg blh menerima diri ini seaadany,atau mgkn ada masalh lain yg sy sendiri pun xtahu..ada yg blh tlg sy selesaikn msalah sy ni,sy amat menghargainya..terima kasih,slm jejaka runsing@kesepian.

    ReplyDelete
  35. saya masih xboleh buang rsa sayang rindu dn cinta pada dia. tp kmi masing2 dah brkawin. kmi msh hubung wsap jer. kmi pasrah dn redha tawakal pd Allah. sy brsyukur dpt knl ng dy wlpn xda jodoh. kmi msh kwn. xpela. kmi redha. itu je mampu

    ReplyDelete
  36. Bagaimana pula dgn situation ini..pmpuan tu da Ada org yg dia suka..tapi..suatu Hari Ada sorg laki yg x dknali masuk meminang..then pmpuan tu terima atas penuhi permintaan kluarga..spanjang pertunangan..mereka brdua still gaduh Dan gaduh Dan gaduh Dan gaduh..si tunang xpndai amek hati pmpuan..Dan buat xde perasaan..si pmpuan trpaksa menerima atas penuhi permintaan kluarga..adakah itu jodoh? Walaupn dia suka lelaki yg lain..

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum, saya baru lepas putus sebulan yang lalu. Kami berkenalan hampir 8 tahun. Kami berpisah sebabkan salah saya yang terlalu emo dan terlepas cakap suruh dia lepaskan saya. Dan dia betul2 pergi tunaikan permintaan saya dan dia tawar hati dengan saya. Tapi saya menyesal dan masih sayangkan dia. Patut ke saya tunggu dia sampai terbuka hati dia dan berdoa agar dia jodoh saya? Boleh ke saya keep doa supaya dia ditakdirkan untuk saya?

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum, saya baru kenal pmpuan ni first time interview kilang dan dia tegur. Saya dan saya tegur la dia2 kat dia single dan saya pun single dan brpa bulan kami kwan dan hati saya pun rasa timbul sayang dgn dia secara tertiba saya termimpi dgn si dia ni dah 2 kali dia muncul dlm mimpi saya tp bila saya nk baru brtnya kpd si dia2 pun dah jadi kekasih org tetapi boleh ka kita brtnya kpda si dia masih kah ada ruang lg aq untuk jadi taman dlm bunga mu ?

    ReplyDelete
  39. Lelaki ni dah 3 kali datang dalam hidup saya ..first sy ptus masa sy study diploma dulu then kali kedua jumpa sy time sy dh kerja n time 2 sy ada kwn dgn seseorng...tp sy jmpa lah ex sy ni slepas jmpa sy trus hlngkn dri sbb sy fkir sy dh ada org laen...bla dh lma sngt tba2 dia dtg smula jmpa sy ...stiap kli jmpa kitaorng mcm biasa n tiba2 hati 2 berat utk dia

    ReplyDelete
  40. Bagaimana situasi sy pulak? Si lelaki ini minta putuskan hubungan atas banyak sebab, tapi yang pasti disebabkan dia beranggapan bahawa kami berdua tidak mempunyai peluang untuk bersama kerana perbezaan agama kami. Dia Islam manakala sy Kristian. Itu merupakan salah satu sebab dia mahu melepaskan saya. Kedua, dia mahu melepaskan saya kerana dia tidak mahu menyakiti saya tapi saya lebih rasa disakiti bila ditinggalkan oleh si dia. Ketiga, kawan sy kata dia ego walaupun tengah merindui sy. Tetapi sy masih belum tahu apa punca sebenar dia mahu memutuskan hubungan kami berdua. Sejujurnya, sy sengsara menahan rasa rindu terhadapnya. Bukankah saya lebih disakiti ditinggalkan sebegini daripada terus bersama? Tetapi selepas dia memutuskan hubungan dengan saya, dia tidak pernah menyukai perempuan lain. Dia juga mahu memutuskan hubungan dengan saya kerana dia fikir dia terlalu busy dengan hidup dia jadi dia tidak mampu untuk bagi kasih sayang terhadap saya dan dia berkata, "i am busy to have a girlfriend." Tetapi, sy sendiri busy dengan pelajaran dan pekerjaan part time sy. Tapi sy sentiasa mencari masa untuk bersama dia. Jadi, hampir 2 bulan lebih sudah kami putus dan sampai ke hari ini, saya masih menyayangi dia. Sy sumpah tidak pernah menyayangi lelaki dahulu seperti si dia sekarang ini. Jadi komen?

    ReplyDelete
  41. Jika mencintai, cintailah secara besederhana. Jika membenci, bencila secara sederhana. InshaAllah, bila disakiti, kamu takkan rasa kecewa dan lebih parah lagi menyalahkan Allah sebab kamu bertemu dengan si dia..

    ReplyDelete
  42. Bercinta itu memang indah tapi jangan letakkan harapan yang terlalu tinggi. Takut diri kita sendiri bila tak dapat apa yang kita nak, kita akan rasa kecewa..

    ReplyDelete
  43. Aku juga pernah kecewa. Tapi nasiblah aku ni jenis lupa ingatan apa itu rasa sakit hati bila ditinggalkan.. ��..Dan bila aku suka seseorang, aku istikharah, minta Allah bagi aku petunjuk jika dia baik untukku, permudahkan jika sebaliknya jauhkan.. Korang takkan rasa berharap waktu tu sebab dah letakkan Allah untuk pilih sama ada dia yang terbaik atau bukan..

    ReplyDelete
  44. Terima kasih kepada saya untuk memulihkan perkahwinan saya. Kami telah dipisahkan selama 3 tahun yang lalu. Saya mula mencari Internet untuk orang-orang yang Tuhan memulihkan perkahwinan mereka dan saya dapati misteri ejaan yang hebat, kerana dia telah membantu banyak hubungan, saya dihubungi dia untuk mendapatkan bantuan, tiba-tiba selepas mengeja, suami saya pulang ke rumah hanya 2 hari selepas tuang dan meminta maaf dan kini kami bersama-sama dengan gembira sekali lagi terima kasih murni hebat untuk bantuan anda.kemailah chuby hebat untuk bantuan EMAIL melalui: chubygreat @ gmail.com atau aplikasi apa yang +2348165965904
    Terima kasih dari kekasih anda

    ReplyDelete
  45. Hi semua, saya di sini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana suami saya kembali kepada saya dengan bantuan doktor ejaan yang besar bernama Ologodospellwork.I telah berkahwin dengan suami saya selama 9 tahun, kita hidup bahagia dan kita saling mengasihi kerana itu lama, kami mempunyai dua orang anak, seorang lelaki yang berumur 6 tahun dan seorang gadis yang berumur 4 tahun ... Kami sebenarnya seorang yang bahagia sehingga sikapnya seketika tidak berubah dan saya perhatikan bahawa terdapat banyak perubahan yang saya Tidak fikiran, dia diambil oleh wanita lain.
    Saya membaca tentang Dr. Ologhodo dan saya menghubunginya, saya memberitahunya masalah saya, untuk kejutan saya yang paling besar bahawa dia menyelesaikan segala-galanya apabila saya mengikuti arahannya, percayalah, saya dan suami saya bersama dan kita adalah satu keluarga yang besar dan bahagia Sekali lagi, terima kasih kepada Dr. Ologhodo, saya benar-benar tidak dapat membantu tetapi berkongsi kesaksian ini.Anda boleh mendapatkannya walaupun anda mempunyai masalah, sentiasa bersedia untuk membantu.
    Hubungi dia di e-melnya: Dr.ologhodopellwork@gmail.com atau alamatnya +2348156911977
    Selamat tinggal !!

    ReplyDelete
  46. Camana dengan saya pula. Dia ofismate saya. Tp, bila tak jumpa sehari rindu teringat sgt2. Bila lps jumpa kjap atas urusan kerja, bila balik rumah rindu tersangatlah rindu. Tp, sy tak tahu apa prsn dia pd sy. Sy tahu dia single. Masalahnya, sy tak tahu cara yg terbaik utk cuba luahkan prsaan sy pd dia.

    ReplyDelete
  47. Sdh sthn 25hri sya dgn dia,,tapi byk dugaan yg kmi tempuhi terutamanya timbul fitnah bkn2 psl hubungan sya dgn dia.. adk2 dia tdk suka sya.. apa yg patut sya buat?? Lepaskan dia ataupun tdk.. sya tdk brhrp sgt dlm hubungan sya dgn dia sbb sya tau jodoh d tgn Allah SWT.. sya juga pegang janji ibu bapa dia agar sya tdk sakitkn hati dia.. sya tau dia syg sya & sya pn syg dia.. apa yg patut sya buat dlm hubungan sya dgn dia?? Patutkah sya lepaskan dia dgn hati terbuka??

    ReplyDelete
  48. Semoga kita semua dikurniakan pasangan yang baik2, insyaAllah..

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum, nak tanya. Saya ada duduk sekelas dgn seorg lelaki ni, masa menengah form 1 hingga habis diploma which is dlm 8 thn duduk sekelas. Kami berdua takpe pape hubungan pon. Tapi kwn2 selalu matching kn kami dua bermula dari form 1 hingga habis diploma. Soalan saya, saya keliru dengan perasaan saya terhadap dia, dan perasaan dia terhadap saya. Nak dapatkan jawapan, tapi saya dan dia dua2nya pemalu, malu nak tanya. Setakat ni yang saya tahu, dia belum berpunya. Macam mana ya? Saya tak nak hidup dalam tanda tanya, tapi dalam masa yang sama, saya tak berani nak tanya.Apa yabg perlu saya buat ya? Tq

    ReplyDelete
  50. Klau saya nak tnya bolehhh takkk. Kita putus dah ng diaaa. Entah laa kenapa, ada sesuatu yg kita tak mahu berlaku, tap ia tetap berlaku juga, ada penghlang,dan ada perkaraa ygg agak series., dan sblum kami putus, kami kerap bergaduh, tak thu apa maslah, ia pun kdg², jdi pemarah bila Kita nk berbincg dgn dia, tap kadgtu juga, lepas putss dgn diaa,, kerap mimpi kn dia,mimpi dia dtg minta maaf pada kita, ajak kita bersama balik tap cara yg lag baik, bkan berkasih yg hanya mmbuang masa, tap cara yg lag baik, dan kita pn dah takda pape hbgn,.tapi, rasa dia mcm dekat ng kita, walaupn hbgn tu dah berlalu. Blh bgthu sbb knapa tak??? Adaa sesiapa fhm tak?

    ReplyDelete
  51. Ceritanya gini...saya sudah move on dr someone ni sbb dia sudah brpunya...so the best way is saya resign tahun lepas sbb tak mahu d sebabkn saya relationship dia putus hahahahah...then dalam masa 2019 dua kali sudah saya jumpa dia (padahal tadinya saya mengharap jumpa orang lain manatau jodoh kan)...saya sudh sedia trima org lain tapi lain pulak Allah plankan utk saya...what should i do? Apa cara nak elak agar xjumpa lnsg?

    ReplyDelete
  52. Org kata dicintai lebih baik dari mencintai. Citenya begini yg pmpuan mengenali yg lelaki sewaktu dia bekerja. Yg pmpuan mmg sejenis yg tak sombong, suka menyapa dan berbual kosong. Tapi yg lelaki seakan mulai menyukai perempuan tersebut.perempuan tidak menyimpan sedikit pun perasaan. Satu hari,silelaki nekad meminta no telefon si perempuan tersebut dan berjaya. Mereka mulai menjalinkan hubungan,tapi lewat 3 ke 4 bulan, hati siperempuan mulai tawar hati, tidak tahu kenapa. Difikiran perempuan tersebut menyimpan perasaan dekat org lain yg dia suka. Berbanding silelaki nie langsung bukan pilihannya utk disukai. Akhirnya mereka putus. Sepanjang tempoh putus, masing2 merasa kehilangan. Akhirnya mereka berbaik semula tetapi lewat 1 bulan. Yg perempuan masih lagi berbuat dmikian merasakan betul2 bosan dengan si lelaki tersebut. Apakah nasihat dr pada perempuan tersebut.

    ReplyDelete
  53. Nk tnylah klau kite terlmpauu syngkn si dia tu gn ikhlass dan stiaa last2 dye tngglkn dgn caraa yg baikk andthenn si diaa nk kjrkn kerjyaa dyee yg dye x prnh dptt slma nihh dluu...dyee bnyk kli ckp "Insyaallahh klau kite ade jdohh adelahh lauu xde u crilahh orngg yg lbihh baik dri i pstikn dyee btoi2 seriuss dlm hbungn nih"urmmm timee dyee ckpp nk kje bruu tu kt ats kpal aty ase mcm 50-50 ja nk lpaskn ke x sbb tu jerlahh stunyaa peluangg yg dyee ade dpt😥...ermmm skitt pon ade,sedihh pon hadehh gakk dyee nk pegii kje kt ats kpl tu slma 3@4taunn tnpaa memegang fon slmaa kjee kt situ...syaa phmm kje dyee mcmm mne,dye nk crii gjii lbihh tnggi skit for future dye cmne...tpii perasaan rndu tu yg amt mndlm,ase skitt gakkk arrr timee dyee ckpp cmtu and dye ckp lbih baikk kite kwan biasa jaa dlu,x nk wat syaa nihh cam trtnggu2 dyee slma 3@4 taun cmtu tkot dye dh brubahh aty for orngg lain yg lbihh bguss dri saya ke or x nk aty saya nihh dilukaii olehh dyee disbbkn kje jauhh tnpaa memegangg fon...kirenyaa kjee situu busyy jaa and x de line nk call orngg ke time kt ats kpal tu..Agk2 admin bolehh percya ke dye ckpp cmtu dye justt nk pkirr kerjyaa dyee jaa x nk ade bercntaa smuaa tkott aty dyee x senng kje nntyy kt sne tu😭😭😭😭...Admin rase2 dyee akn still ingt sya lgy x walaupon dlm bpe taun kje kt ats kpl tu x kshlahh tmpoh lme mne pon😔😔..pleasee bgyy kate2 yg smngt kitt for dlmm relay yg long distance nihh cmne

    ReplyDelete
  54. Saya suka kan seorang gadis ni, dan si dia jauh lebih muda dari saya beza 16 tahun, mula2 aku anggap sebagai adik atau rakan kerja je,setahun kerja bersama sebab terlibat dalam satu projek yang sama,mula2 tu selalu bergaduh kerana berbeza pendapat, tapi entah la kenapa tiba2 perasaan suka tu muncul, cuba lupakan dia tapi sentiasa teringat bila pergi mana2 pun. Kadang2 pergi buat urusan kaunter bank tiba2 ada staff situ sama nama dengan dia,aduhhh....dalam dilema, harap semua ni berakhir kerana pada fikiran aku mustahil si dia akan terima aku sebagai kekasih sebab faktor umur yang jauh beza. aku berusaha nak move on tapi buat masa sekarang memang susah dan rasa teruk. semoga Allah beri petunjuk segalanya dan memudahkan segala urusan ku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau hampir setiap hari jadi macam tuh,boleh jd giler kot ...member, kau sdg diuji,bersabarlah...itu baru sikit, Ada insan lain pun mengalami perasaan yg sm,to cuma terungkap perasaan itu, sakit woh...to ttp jd rahsia yg terpendam, bila terserempak,mcm Ada Ada ombak tsunami yg melanda,to ttp rahsia sehingga kini, hei bro,ko Kena tough choose either one n ko Kena sobarrr...dgn decision tuh, k bro..

      Delete
  55. 8 tahun kami couple. Since form 4 lagi. Perangai, masalah dalaman semua dh kenal and faham. Tapi kami jarang ws. Kami jarang call. Last² nak setup utk khawin. Dia dh tawar hati sbb bnyk kali gaduh. Tapi dia tak pernah curang dan tak cri yang lain walaupun lepas putus. Sya taktahu dia masih sayangkan saya atau tak. Saya hanya menunggu dia je. Mengaharapkan dia yang satu abadi smpai syurga. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sakit, mmg sakit, 4 tahun bersama, 4 tahun berkongsi masalah dan kisah hidup,bercadang mahu menyulam cinta yang halal tahun berikutnya. tiba waktu, ibu dia telefon untuk menghalang meneruskan hubungan Kami sebab ibunya dah merisik wanita lain tanpa pengetahuan dia. Dia dan saya sama2 menderita, tapi dia lebih derita,antara ibu,kekasih, dan diri sendiri, siapa yang dia perlu pikir. demi hubungan dia dan ibunya, biarlah, biarlah Kali ini saya mengalah, selepas puas berdoa dan berusaha, ibunya tetap berkeras dengan pilihan ibunya,mungkin jodoh dia, tapi masakan boleh lupakan semua, kerana Kami berpisah bukan sebab bergaduh, apatah lagi benci. Rasa sayang itu yg menyakitkan jiwa

      Delete
  56. Macam mana pula kalau situasi macam nie
    Berjumpa dengan dua lelaki yang berbeza masa dan waktu, dan dua lelaki itu sama² mcintai saya dalam satu masa. Apa yang saya nak buat? Dua² sama² org yg baik dan org yg saya dh knl lma. keputusan yang merumitkan..

    ReplyDelete
  57. assalamualaikum. saya just nak minta pendapat. saya bercinta buat kali pertamanya.and lepas setahun dia tinggalkan saya. tetapi, selepas drpd kejadian itu. dia tetap text saya seperti biasa, hari-hari without fail. saya cuba untuk lepaskan dia tapi hati ni berat sangat. dan saya selalu risau pasal dia. maksud macam kalau tak care hati ni rasa tak sedap. adakah ini cabaran drpd allah, utk sy? dan adakah kemungkinan dia akan jd jodoh sy sbb tu allah masih izinkan saya care pasal dia dan jaga dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun macam ni jugak :(

      Delete
  58. Saya nk tnya masih ke ada harapan untuk jodoh saya , saya dah berkawan selama 6 tahun , tp bila saya msk satu office yg sama tbe2 kami gaduh kerana orang lain dan saya lost control , and sampai skrg saya masih berusaha tetapi dia still block ws apa semua masih ada harapan ke ? Untuk pertahan kn jodoh ke nk tunggu dlu

    ReplyDelete
  59. saya ingin mengucapkan terima kasih kepada chubygreat atas apa yang telah dilakukannya untuk saya. Dia mengembalikan kebahagiaan saya. Saya diperkenalkan ke chubygreat@gmail.com oleh seorang wanita yang dia bantu dengan buah rahim. dia menghubungi chubygreat dan memberitahunya masalahnya dan dengan bantuan mantra chubygreat dia mengandung dan sekarang pergi dengan bahagia bersama suami dan dua anak yang dia miliki sekarang. dia memberi saya perincian chubygreat untuk menghubunginya yang pasti dia akan menolong saya sekiranya saya menghubunginya. jadi saya menghubunginya dengan maklumat Whatsappnya 2348165965904, dia memberitahu saya perkara-perkara yang perlu saya lakukan dan memberikan bahawa dia akan menggunakan mantra untuk saya supaya suami saya akan kembali dan mengasihi saya lagi. setelah saya melakukan semua yang dia minta, dia kemudian melafazkan mantra dan mengatakan bahawa dalam masa 48 jam suami saya akan kembali, saya fikir ia adalah jenaka dan ketawa dan memutuskan untuk menunggu ,, Hebatnya kata-katanya benar kerana dia mengatakannya. anda boleh menghubungi e-mel maklumat berikut; chubygreat@gmail.com atau Whatsapp 2348165965904. hubungi dia sekarang dan masalah anda selesai kerana dia adalah jalan penyelesaian.

    ReplyDelete
  60. Assalammualaikum, saya nak tanya. Saya sebelum ni ada suka dekat someone. Lama jugalah almost 2 tahun. Then baru2 ni saya kenal dengan someone and dia jadi best friend saya. And one day dia confess. Saya terima sebab masa tu saya tak fikir panjang. The thing is sekarang ni... saya asyik teringat dekat ex crush saya. Like saya tk buag apa pun. Duduk diam je. Tiba2 teringat mcm2 lah psl ex crush. Yang tu macam mana pulak ya. Saya confused sangat. Sebab saya boleh nampak partner saya sekarang macam sayangkan saya teruk. Tapi saya mcm... dilemma. Saya harap dapat dibantu :)

    ReplyDelete
  61. Saya ada kenal seorang lelaki ni dia duduk jauh dengan Saya kiranya kitaorang ni LDR lah. Lepastu masing-masing ni busy and takde banyak masa bersama sebab dia pon nak sambung belajar. sebelum sambung belajar dia ni memang dah kerja, lepastu buat part time pulak and nak study lagi. So memang sibuk sangat. Saya faham dia sebab Saya pun busy dengan assignment semua. One day dia mintak stop semua ni dengan alasan masing ii busy, and this relay can't work sebab Kita duduk jauh and katanya dia hanya jadi penghalang Saya untuk cari partner dekat tempat Saya. Saya betul ii confused and kecewa. Why dia kena korbankan perasaan dia sendiri demi kebahagiaan saya. Saya rasa mungkin dia sangka yg Saya ni anggap dia ttm dià...and dia Tak yakin yg Saya sayangkan dia... Saya buntu sangat masa tetiba dia block Saya dekat WhatsApp tapi Tak dekat telegram. Saya rasa macam hubungan ni tergantung and Saya Tak faham apa yg jadi..Saya harap ada jalan penyelesaian disebalik masalah Saya ni

    ReplyDelete
  62. Saya pernah mengkhianati cinta org dia amat cintakan sy tp sbb 1 perkataan sy nekad dan lakukan pengorbanan katanya kalu sy xcintakan dia lg nk tgglkn dia baik dia jaga mak jaga adik2 dari masih bersama saya...masa tu agak lama sy nak tunggu dia pinang sy ...sampai la masa dah ada org jumpa ayah sy merisik sy melalui ayah sy , barulah dia dtg bawa cincin, sy hampa sebab dia cuba pertahank hbungan ni sehingga ke sy nk bertunang lg seminggu , tapi nk buat mcmana sy fikir ibu dia dlu dari diri sy.... bg sy lebih baik dia jaga ibu dan adik2 dari jaga sy ...sy lepaskn cinta sy pada dia , sbb sy nak dia jga ibu dia yg diabaikan bapanya dan baru2 ni ibu bapanya akhirnya bercerai. Sbb dia anak sulung lelaki ...bg sy sy anggap ni 1 pengorbanan besar cinta sy pada dia... tp mereka mesti anggap sy mengkhianati dia ...tp skrg sy dah kawin dgn org yg merisik sy tu .... cuma hampir setiap hari lepas solat sunat sy tidur dan ex sy mesti muncul dlm mimpi sy dia hanya berdiam diri dlm mimpi tu sy tau betapa kecewanya dia ...tp sy lakukan demi kebahagiaan mak dan anak.

    ReplyDelete
  63. saya nk mtk pndapat sesiapa yg baca.. sy ad kenal dgn dia ni dkat fb.. awl2 knal da bg hint psal kawen ckp pasal hidup bersama.. dan dia pernah voice message tnya bln ni nikah hjung tahun kawen nak. tp sy xjawab sbb xpernah jumpa. lepas dah jumpa semua still contact tp sy yg rasa ksungguhan dia yg dlu ajk kawen dah xde.. so sy pilih utk undur dri.. tp sampai hrni sy tringat kat dia rindu kat dia.. ap ptut sy buat ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. *bulan sekian merisik hjung tahun kawen

      Delete
    2. Situasi sama. Kenal dari FB, ajak kawin bersungguh. Bila dh terima tiba tiba putuskan. Buat seperti barang mainan. Pedihnya. Tak pasti dia sedang menguji. Hati ni sayangkan dia..

      Delete
  64. Assalamualaikum,saya sedih sngt2 kmi dh bercinta 8 tahun,dia MMG baik sngt2,tpi mak tak restu hubungan kami,dia ajak kwin bnyk kali,tpi mak tak bgi..baru dpt tahu dia dh pilih seseorang isteri ustazah, pilihan keluarga dia..saya sayang dia sngt2..nk buat mcm dia,ckp klau ada jodoh lagi dia nk kwin dgn saya..tpi bila dh jadi mcmni MMG hati dh hancur,dia gamak buat saya mcmni,saya sngt2 kat dia tpi mak MMG tak restu hubungan kami..saya terpaksa luka kan hati sendiri demi mak..saya sayang dia sngt2 hanya ALLAH saja yg tahu,31/7/2020 dia akan nikah.saya MCM tak blh terima sngt,sampai hati dia buat saya mcmni..

    ReplyDelete
  65. Saya nak bertanya. .Saya ada minat seorang lelaki ni .First time saya kenal dia 4 tahun lepas .Tapi masa tu kami tak rapat, terkadang terserempak Dan senyum saja .jumpa pun jarang2.tpi awal tahun ni,kami terjumpa semula melaui instagram dan kami mulai rapat.hampir 3 bulan kami rapat seperti org bercinta.actually kami x bercinta pun.saya dan dia beza umur 6 tahun.jadi kadang2 saya terpikir mungkin dia hanya mengagap saya sbgai adik dia.tapi,sejak akhir2 ni kami x terlalu rapat atas faktor dia sebuk bekerja.tapi saya pelik,kenapa bila saya jauh dri dia,sya rasa gelisah.bila saya dekat dngn dia,saya rasa tenang.adakah tu tanda2 jodoh.tapi bila dipikirkan balik,perjalanan hidup saya masih jauh.saya bru berusia 18 thun.bru mula pengajian.tpi,adakah tanda jodoh tu boleh dtg dngn awal.hmm

    ReplyDelete
  66. Saya nk tnye, kalau saya asyik ii teringat kat seseorang yang saya kena masa dahulu, dan saya rasa sesuatu bila saya teringat dia, sebb dia pernh layan saya baik.. Mcm dia tolong bukakan pintu untuk saya, jalan belakang saya smbil pandang saya dri belakang, masa saya tngh jawab soalan exam kat luar kelas tuisyen saya dia tiba ii keluar gi tandas.. Selepas hbis jawab exam saya masuk dlm brpe minit mcm tu dia keluar dri tandas.. Sebelum ni tak pernh nmpk dia keluar kelas, & dia selalu pandang saya setiap kali saya dtng masuk kelas tuisyen.. Sya nmpk dia pndng saya... Dia duduk meja sebelah tingkap... Saya masa tu tak perasan tpi bila saya selalu dtng tuisyen mesti dia pandng.. Orng lain dia x pndng gn saya dia pndng.. Dr. Rasa mcm mne?

    ReplyDelete
  67. Hai, just nk tanya, sy dlu pernah bercinta dgn dia, tak lama,sekejap je,sy yg putuskn hubungan dengan dia, sy tak suka dia dari dulu lg, tp nk dijadikan cerita, bercinta sekejap dan putus, yang menjadi masalah sekarang, sy cuba macam2 cara nk bebas dari dia, tapi selalu bertemu secara tak langsung, si dia pn ade mesej sy tak selalu, tp x pernah miss setiap bulan, dan ade ajk keluar, pastu setiap kali sy berdoa jauhkn dia dari sy, sy rasa dia makin dekat, dan otak sy x boleh stop fikir apa dia ni sebenarnya dlm hidup sy, knp dia asyik menghantui hidup sy secara kebetulan, makin nk dilupa dan dijauhi, makin dekat pulak, mcmne ya?

    ReplyDelete
  68. Assalammualaikum... sy baru je lepas berpisah dgn partner saya.. sedihnya sy bila tahu sy adalah orang ketiga..kalau lah sy tahu dia milik org.. saya tak kn teruskan mengenali dia. lastime gf dia contact sy bagitahu ttg hubungan diorang.. Allah je yg tahu hati saya macamana...setahun hubungan kami baik2 saja everytime call, WhatsApp.. harapan dia kat saya terlalu tinggi..semuanya mcm takda 1 pun dia hide dari saya.. sekarang ni dia lepaskan saya.. dia bercelaru dan nak selesaikan perkara ni 1 persatu. dia lepaskn saya sbb xnak saya terluka. padahal memang dh terluka pun.. saya tak tahu yg sy pun ganggu rs org lain.. sekarang ni dia just cakap nak away.. nak ubah diri dulu. dia pernah cakap dia teringin nak serious and kahwin dgn saya... tp xsangka semua tu cuma d mulut je kot... sedihnya xtau mcmna nak bgtau.. Allah je tahu. dia mintak utk saya simpan sikit kenangan utk kemudian hari. sy xfaham apa maksud dia... bh harapan ke apa.. ke nak tengok sy sakit macam ni.. kerana sy tahu sy org ke3 sy setuju dilepaskan.. hancurnya hati saya Allah sj yg tahu..

    ReplyDelete
  69. Saya Bertemu Jodoh Mesej Dia Wasap Dia Setahun Lebih Saya Kenal Dia Lepas Tu Saya Mesej Dia Tak Balas 2 / 3 Hari...

    ReplyDelete
  70. Saya ada crush talk dia ni kawan ayah saya.Tapi jangan ingat dia ni dah 30 lebih ke 40 lebih, umur dia ni muda dari ayah saya.Umur dia 20 lebih cam tu lah.. tapi masalah nya dia ni jutawan..saya boleh pendam perasaan tu.Saya takut kalau saya luah kan nanti orang cakap saya gatal... cause saya ni muda lagi 😪 baru 14 tahun.. jadi rasa macam.. resah dia lain macam.Apa jadi kalau aku cakap ngan dia? kena tolak ke? mungkin.Tapi kalau tunggu takut dia kahwin dulu... huhuhu merana nya..

    ReplyDelete
  71. saya sayang sangat dengan sidia tapi mskin kelamaan perasaan sayanh tu makin jauh kenapa eh? bila kita mula rasa give up n dia datang cakap baik baik buat kita jadi serba salah. kadang kadang penat jugak gaduh stiap hari tapi sebab kita dah sayang semua benda tu boleh sabar. tapi n now mcm dia dah tak amik kesah psal saya nk tak caring mcm dulu....so ape perlu saya buat eh? bole tolong tak

    ReplyDelete
  72. Nak tanya.. Apa pula maksud if jumpa nama yg sama dgn org yg kta suka tu ? Hari2 mcm ni, smpai kadang2 tu saya rsa nk move on tp tk boleh disbbkn oleh ni.. tlg respons.. Tq

    ReplyDelete
  73. Asalamualaikum..Nak tanya boleh tak kita rindu pada seseorang yang dah berpunya tp mslhnya yg dh berpunya tucrush saya 😅 saya msh blm dpt lupakan diaa..ahahah

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum..nk tye..saya bercinta dengan si die tetapi ibubapa nye ingin mnjodohkan kan nye dengan anak kawan mereka..ape patut sy buat..sy buntu..kekasih saya audah menjelaskan bahawa die mmpunyai pilihan sendri..tetapi ibubapa die xnk dgr..ape yg perlu sy dan kekasih lakukan..

    ReplyDelete
  75. assalamualaikum, sy nak tanya pendapat, sy keliru dgn perasaan sy sendiri, sy bekerja 1 tempat dgn ex sy. kami berpisah cara tak baik, dalam keadaan saling membenci sampai sy berhenti kerja, entah macam mane takdir Allah, sy kerja kembali ditempat yg same. sy & ex tak pernah berborak, 1 day sy sedar dy dah unblock sy, sy chat dy & cuba berbaik. kami berbaik sekejap lepas tu end up same macam dulu, saling menyakiti. now kami kembali saling membenci macam dulu. dah sebulan sy tak jumpe dy since pkp, semalam dy dtg ofis, mase dengar suara dy je sy dah rase berdebar debar, jantung sy rase lain. apakah maksudnya tu ea? adakah sebenanrnya sy masih mempunyai perasaan cinta terhadap ex sy? tapi my mind dah tak boleh terima segala yg dy dah lakukan pada sy, tapi at the same time hati sy berdebar setiap kali jumpe dy, sy sangat keliru dgn emosi sendiri

    ReplyDelete
  76. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum
    Saya ingin bertanya jika seseorang lelaki itu menjauh secara tiba tiba apakah maksud di sebaliknya ? Saya nak contact dia semua tak dapat sedih jugak lah. Saya hari hari tertanya" apa masalah saya dengan dia. Tapi kadang" bila dia buat saya mcmni saya takda rasa apa" .

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum..sy ingin bertanya..sy dgn si dia akan berkahwin dalam masa 3 bulan lagii..tapi semenjak 2 bulan lepas kami gaduh teruk, padahal issue nya sangatlahh kecil..dia buat bnda yg sy tak suka berulang kali, mmg pada dia bnda tu takde apa2, tp sy tak suka seolah olah dia tak hormat sy..kali ke 5 dia buat bnda yg sama, sy marah dia, sbb sebelom ni sy diam n keep on bgtau jgnlaa buat mcm tu sy tak suka tapi sy tak penah marah dia..tapi 2 bulan lepas sy merajuk, dia cuba pujum dlm 2 3 hari, lepas tu dia buat mcm takde apa2, kemudian dia sibuk, dia bekerja sebagai doctor, baru dahaja pindah ke hospital baru yg memerlukan dia oncall eod (selang satu hari)..dia buat mcm takde apa2 selama 2 bulan tu sampailahh dia dahh lulus tagging, dia barulahh nak msg sy panjang2 explain..yg buat sy tak suka n benci adalah setiap kali gaduh, dia mcm tak reti nak handle masalah, n dia mengadu pada parents sy dan jugak dia bgtau pada parents dia pasal sy..kemudian lepas 2 bulan dia mengadu balek pada parents sy kata sy tak syg dia n dia nak mintak putus sbb stress dgn sy..sy call dia tanye kenapa nk putus, sy tak oernah terfikir pon nk putus sbb sume pon dah ready, dan banyak yg akan kecewa klau hububgan ni outus sbb pihak lelaki megharap sngt sy kahwin dgn anak diorang.. dia ckp dia jd mcm ni sbb sy, sbb perangai sy, dia ckp dia tak salah apaa, dia takde buat salah kangsung, sy yg buat salah..sy jadi tawar hatii sangat pada dia tapi dlm masa yg sama sy yakin dia jodoh sy..tp setiap kali parents sy bercakap soal dia sy jadi stress, sy tak suka nak denga pasal dia..sy tak tau kenapa sy jd mcm nii..kemudian sy bgtau dia sy tak oernah terdetik pon utk putuskan hubungan ni, dia yg pandai2 bgtau parents sy tanpa bincang dgn sy..seminggu lepas berbaek, sy hari2 fikir, patot ke sy putus dgn dia sbb sy dah tawar hati dgn dia..sy bgtau dia apa yg sy rasa n dia merayu supaya jgn putuskan, dia minta maaf..sy ckp sy rasa sy kne pikir bnda ni, parents sy pon ckp bnda yg sama, pikirlah yg mana terbaek, diorg tak paksa,tp sy jadi confuse, sy sebersalah nk putuskan sbb sume persiapan dah siap, belah lelaki dah byk keluar duit, dia tak oernah curang tapi ego dia sangat tinggi buat sy rasa stress..patot ke sy teruskan ni, sy dah buat solat istikharah tapi tiada jawapan lagii..sy risau, sy jd takot nk kahwin sbb sy rasa tak suka dah pada dia..dilemaaa..tak tau nak buat apaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap.kali gaduh dia nak mengadu dgn parents dia n parents sy mcm seolah olah dia mangsa keadaan, sy tau dia rapat dgn mak dia, tp bg sy tak latot dia bgtau masalah kami oada mereka, dia patot selesaikan dgn sy bukan bgtau kat sume org masalah kami..mcm mana kalau dah kahwin nnti sume bnda nk cerita pada mak dia hal2 kami..

      Delete
    2. Kemudian dia banyak complaint kata sy selalu lambat reply msg, tak angkat call, padahal kami kerja sama bidang dan dia sepatotnye faham kerja sy

      Delete
  79. Sy akan bernikah pada Bulan Mei ni.. Sy berjumpa dgn pasangan ketika sedang bertugas.. Sebelum kenal pasangan sy pernag bercinta selama 6tahun..tetapi sy ditinggalkan akhirnya..
    Sy menerima pasangan sekarang atas sebab sy tgk keikhlasannya mahukan sy jd isteri.. Sampai sekarang dan tinggal sebulan lebih je lagi sy akan dinikahkan sy tak cintakna dan sy tak sayangkan dia.. Sy akur untuk menikah dgn nya kerana ayah sy sangat sukakan dia..dan berharap dia bolah jaga sy..
    Sy pernah mintak putus tunang dengan nya..tetapi sy kesiankan ayh sy..ayh sy mula sakit dada setelah sy memberitahu perkara tersebut..
    Setelag beberapa hari..sy kembali berbaik dgn dia sbb sy pikirkan ayh sy..sy syg kan ayh sy..sy xni jadi apa2 pada ayah sy..sy berkorban jiwa sy untuk bernikah dgn org yg sy tak cinta..
    Setiap hari sy menangis..sakit nye rase jiwa sy..sy seolah menipu diri sy sendiri,pasangan dan org sekeliling...sy tak cintakan dia..���������� tapi sy akan teruskan mjlis pernikahan pada bulan mei ini kerana ayah sy...
    Doakan sy kuat untuk mengharungi liku2 kehidupan selepas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun xsuka dgn perangai dia yg takut untuk pandu kereta..kalau pandu kereta di jalan yg tak sibuk or xde kereta lain dia ok..tp kalau ada kereta lain or sibuk,terus dia menggeletar dah mcm ape dah...sedangkan dia lelaki..setiap kali kluar sy yg akn memandu... Sy rse seolah sy ni lelaki dia tu ppuan..sy xrse happy mcm sy dgn ex sy dulu..ex pandu kereta dan bawak sy jalan2 mkan2...dgn pasangan skrg ni sy xrse bhagia...bila sy tnye nk pergi mne or nk mkn kt mne dia jawab xtau ikut lah...dh mcm sy ni lelaki tau x...! Sy akn rse gembira bhagia kalau dia yg drive bawak sy jln2...masalah dia penakut..!! Sy ni ppuan badan saiz kecik saje..tp sy berani untuk drive.. Tu yg membuatkan sy lgi2 benci dia...mcm nne nk dtg syg klau gini...

      Delete
    2. Sy pon kadang2 rasa mcm diri sy lelaki, bila merajuk dia tak pujuk, buat mcm takde apa2, ada issue sikit antara kami dia akan report pada parents sy dan parents dia..kemudian tak mengaku salah langsung dgn confidentnya kata dia tak salah,playing victim..sy paham perasaan awak sbb sy rasa bnda yg sama, sy bulan 6, parents sy suka kt dia sbb dia pandai ambek.hati, selalu sangat nk msg parents sy, sekarang sy ragu2 samada nk putuskan ke atau tidakk..hmmm

      Delete
  80. Saya ingin menghargai Dr WHITE untuk pemulihan perkahwinan saya dengan pemeran mantera setelah 1 tahun berpisah dengan isteri saya, dengan bantuan penyihir yang hebat Dr
    PUTIH isteri saya pulang ke rumah dan sekarang kami bahagia bersama untuk kebaikan, sekali lagi terima kasih kepada Dr WHITE Dia juga menyembuhkan semua jenis penyakit dan seperti
    1 SUKA MENGEJUTKAN
    2 MENANG EX KEMBALI
    3 BUAH WANITA
    4 Ejaan PROMOSI
    5 Ejaan PERLINDUNGAN
    6 Ejaan PERNIAGAAN
    7 Ejaan KERJA YANG BAIK
    8 HIV AIDS
    LOTTERY SPELL dan COURT CASE SPELL Hubungi dia untuk pertolongan anda melalui:
    WHATSAPP:
    +17168691327.
    E-mel: wightmagicmaster@gmail.com

    ReplyDelete
  81. Halo semua, saya dengan senang hati berkongsi kesaksian saya tentang penyihir mantra yang kuat bernama Dr WHITE. Saya Angela Darius Washington dan saya tinggal di New Jersey, saya dan suami bertengkar sedikit dan dia meninggalkan saya dan anak-anak untuk wanita lain, saya sangat menyayanginya saya mencari bantuan dalam talian dan saya melihat banyak kesaksian orang mengenai bagaimana Dr WHITE membantu mereka dan menghasilkan keputusan positif seperti Perceraian, Kanser, masalah Spiritual dan untuk Barrens melahirkan dan lain-lain. Oleh itu, saya menghantar e-mel kepadanya dan memberitahunya masalah saya dan dia memberi saya arahan yang saya ikuti dan setelah 48 jam kemudian dia pulang ke rumah memohon pengampunan dan sekarang kami hidup bahagia bersama-sama terima kasih kepada Dr WHITE kerana memulihkan perkahwinan saya kembali. Bagi anda di luar sana yang mempunyai masalah serupa, hubungi dia hari ini untuk mendapatkan bantuan berikut adalah e-mel peribadinya: -
    wightmagicmaster@gmail.com

    WhatsApp: +17168691327

    ReplyDelete
  82. Sy ni muda lgi xyah nak fikir psl cinta tapi itulah.. sy ni gagal tundukan pandangan kut sbb tu jadi mcm ni. Sampai mengebang ke tua. Memang ni entri psl jodoh.. sy comment psl crush. Org yg menarik perhatian sy tu segak, classmate sy. Tapu sy xmendekatinya sbb takut hati sy nnti jadi lain macam. Cinta ni ada banyak kan, nafsu, suci, ikhlas sbb tuhan, kawan, parents, teacher..
    Sy patut tegakkan pendirian supaya xmudah suka pada seseorang atas dasar dunia.
    Astagfirullah😔

    ReplyDelete
  83. nama saya Eden yang berpusat di Albania dan saya bekerja di bank pusat Albania sebagai penyelia sebelum saya berkahwin dengan isteri saya, saya berkahwin dengan pekerja lembu di organisasi saya dan saya jenis lelaki yang tidak tahu bercakap dengan teman wanita saya tidak dapat meluahkan fikiran saya kepadanya kerana saya selalu takut kepadanya dan saya tidak tahu mengapa dan saya rasa kurang percaya diri, saya membuat beberapa percubaan untuk bercakap dengannya sekurang-kurangnya untuk memberitahunya bagaimana Saya rasa tentangnya tetapi saya tidak dapat.
    Inilah kualiti yang saya dapati dalam dirinya yang membuat saya jatuh cinta di sini adalah seperti berikut, dia sangat cantik, penyayang, Perwatakan sangat baik, Bercita-cita tinggi, Tidak takut, Tidak mementingkan diri sendiri, Menarik dan Cerdas.
    Saya mengundangnya ke beberapa makan malam tetapi saya takut untuk menyampaikan mesej, nama gadis itu adalah Ajola, saya harus memberitahu rakan saya tentang apa yang saya lalui dan bahawa rakan rapat saya mendapat e-mel daripada Doktor yang membantunya untuk menyelesaikan pertengkaran antara rakan karib saya dan isterinya seperti dua tahun yang lalu.
    Saya tidak pernah mempercayai apa-apa mantra kerana saya seorang yang beragama tetapi saya hanya mencuba saya menghubungi doktor ini dan saya menjelaskan kepadanya tentang gadis yang saya sayangi dan saya mahu dia menjadi isteri saya dan doktor meminta saya mengikutinya beberapa langkah yang saya lakukan dan setelah hanya seminggu Ajola memanggil saya sendiri dan mengatakan kepada saya bahawa dia mencintai saya dan itulah yang membawa kepada perkahwinan kami dan kami menjemput doktor pada hari perkahwinan kami dan kami menyambut ulang tahun perkahwinan kami hari ini dan saya sangat gembira
    Sekiranya anda menghadapi kesukaran dalam hidup, jangan ragu untuk menghubungi Doktor ini melalui e-mel berikut spspialistcaster937@gmail.com

    ReplyDelete
  84. Nama saya Jame Saya berasal dari Mexico, saya berkahwin 5 tahun yang lalu dengan dua anak dan kami saling menyayangi satu keluarga, isteri saya tinggal di negara kita sendiri sebelum dan selepas saya membawanya ke Mexico dengan anak-anak, jadi, kami dapat keluar bersama sebagai keluarga tanpa berpisah dan setelah seperti 5 bulan saya mendapat pekerjaan dan dia bekerja dengan saya tetapi syarikat yang berbeza, bahkan tidak tahu bahawa dia sudah berkencan dengan pengurusnya di tempat kerja kerana pengurus itu menggodanya dengan wang dan bahan-bahan, saya perhatikan banyak tingkah laku buruk di rumah olehnya kerana dia terus mengingatkan telefon bimbitnya dengan meletakkan kata laluan di telefon bimbitnya yang tidak pernah berlaku sebelumnya dan sebagai suami saya bertanya kepadanya dia berkata, suatu hari dia pulang dengan perceraian surat dan dia melabuhkan punggungnya dan bergerak pergi dengan pengurus pejabatnya.
    Saya telah berusaha sedaya mungkin untuk memintanya dan menyelesaikan masalahnya tetapi dia bersikeras dan saya sangat menyayanginya dan dia meninggalkan dua anak yang saya tidak tahu apa yang harus saya buat lagi, saya mendengar nasihat Radion dari penyihir radion dan di TV dan saya menghubungi Doktor dan oi menjelaskan kepadanya dan dia meminta saya untuk mengikuti beberapa langkah dan setelah 48 jam isteri saya kembali dan mula meminta saya untuk pengampunan dan dia pada masa itu dia tidak pernah bersikap pelik lagi dan dia bahkan lebih menyayangi saya.
    dia kini Penyayang dan Prihatin Tanpa Syarat - sentuhan ini mungkin terlalu sesuai, tetapi penting. Isteri yang baik mengasihi suaminya tanpa syarat. Dia tidak menetapkan halangan atau penanda aras untuk tingkah laku umum, tidak menghakimi lelaki itu, dan tidak membuangnya pada masa pergaduhan, walaupun ada masalahnya sendiri. Walaupun dia dianiaya, dia berusaha menyelesaikan masalah daripada menyalahkan orang itu. Inilah sifat-sifat penting yang menjadikan isteri yang baik dan membina hubungan iman dan kepercayaan. Merawat juga berusaha untuk menilai sama ada dia bergaul dengan rakan, keluarga, dan saudara-mara anda. Pada penghujung hari, dia kembali hidup saya.
    jika anda menghadapi masalah yang sama dan anda memerlukan jalan keluar sila hubungi Dr.Pellar untuk mencari jalan keluar untuk masalah anda, ini adalah e-mel drpellar@gmail.com

    ReplyDelete
  85. Assalam maaf, saya ingin meluah kn perasaan sekaligus ingin meminta pendapat kalian yang baca ni..����

    Saya ade tersuka dkt sorng lelaki ni, dia anak sedara kepada jiran saya, saya pernah nmpk dia masa saya barumur 16 tahun, lps tu dh x jumpa sbb dia blik rumah dia, saya tertunggu-tunggu dia blik tpi x de, smpai lh umur saya 19 tahun baru saya dpt jumpa dia blik, n dia duduk dgn mak sedara dia iaitu jiran saya, sbb dia kerja berdekatan, saya mula ii x tau pon org yg saya jumpa masa umur 19 tahun itu adalah org yg sama saya jumpa masa umur 16 tahun sehinggalh ibu saya ckp tu adalah org yg sama, saya jumpa dia masa tu pon sbb kebetulan saya cuti sem, n setelah 3 bln saya kena blik matrik blik, disbbkn covid-19 saya terpaksa stay kt kolej selama 4 bln lbih so dlm 4 bln tu mmng x dpt jumpa lh, saya pon x tau dia nama pnuh dia ape, kerja ape, rumah ibu bapa dia kt mana, ig pon x tau apetah lg no tel. Dlm masa sebulan pertama saya di matrik, saya mmng x igt n x prnh fikir pon psl si dia, tpi ade 1 mlm ni saya bleh mimpi si dia, n start tu trus saya asyik terpikir psl dia n mula suka kt dia. Sebenarnya saya suka si dia bkn dri paras rupa sbb saya x prnh n x bleh nk igt muka dia walaupon tgk beberapa kali(saya pon x tau knape sbb stiap kali saya jumpa muka dia berubah-ubah�� walaupon adik ckp tu adalah org yg sama). Saya mula suka dia sbb dia layan ayh saya baik n mcm kwn ii,saya rasa tenang je bila dia bual dgn ayh saya, ayah n ibu saya pon suka dia sbb dia baik, n x tau knape perasaan saya tu dh kekal selama 8 bln, tpi 1 hari ni saya terjumpa ig dia x tau mcm mana tiba ii terjumpa walaupon dh jenuh 8 bln try cari x jumpa, saya stalk lh ig dia, dan mungkin ada hikmah kenapa Allah temukan saya dgn ig dia masatu, rupe ii nya dia dh ade makwe�� masatu saya memang mcm nk nngis, tpi perasaan sdih saya tu telah dihalang dgn perasaan tenang, saya pon x tau kenapa saya rasa tenang+sedih bila tau dia dh ade makwe n dh 6 tahun bersama, rasa tenang tu membuatkn saya sedar yg ape yg kita cinta mungkin bukan ape yg kita dpt miliki, n membuatkn supaya saya x berharap terlalu tinggi. Tpi saya slalu berdoa supaya hati saya ni x akn jatuh cinta atau suka dkat org yg bkn jodoh yg terbaik utk saya, setelah saya tau si dia dh ade makwe, saya pon berdoa kalau si dia tu bkn jodoh yg terbaik utk ku, maka lepas ini janganlh kau beri hatiku ini suka lagi dgn si dia, keesokn harinya, saya mula rasa benci n menyampah dgn si dia, tpi bila hari berikutnya saya msih ade perasaan kt dia walaupon dh x sekuat sebelum tu, tpi saya cuba nafikn sbb dia dh ade makwe, saya x tau nk buat ape sbb saya x nk rosakkn hubungn org, walaupon hati ni msih ade sedikit perasaan, jadi saya x faham apa sebenarnya perasaan saya terhadap dia, sbb saya x kenal dia tpi saya suka dia sbb ayah n family saya suka dia sbb dia baik ngn ayah dan ibu saya, saya pernah jugak perasan dia tgk saya tpi saya nafikn mungkin dia tgk je x de ape ii pon sbb dia dh ade makwe yg cantik drpd saya. Harap dpt membantu terima kasih

    ReplyDelete
  86. Selamat hari semua, nama saya Aria Nuno saya berasal dari singapura saya ingin mengucapkan terima kasih yang besar kepada Dr Ajobi atas kekuatan magis yang dia gunakan untuk mengembalikan ketenangan kembali ke perkahwinan saya. Setelah 7 tahun berkahwin dengan suami saya, Encik Nuno Fernando, dia memutuskan untuk meninggalkan saya dan dua anak saya untuk wanita lain, ketika saya melayari suatu hari Isnin pagi, saya melihat sebuah pos mengenai Dr Ajobi bagaimana dia menggunakan kekuatan ajaibnya untuk membantu orang yang saya putuskan untuk menghubungi dia untuk pertolongan juga saudara dan saudari saya percaya Dr Ajobi memberitahu saya apa yang harus saya lakukan dan wang yang dia minta saya bayar untuk membeli bahan asli untuk kerja saya setelah 7 hari suami saya yang tidak menelefon, dipanggil untuk mengatakan maaf kerana meninggalkan saya dan anak-anak. Sekarang kami bahagia hidup bersama seperti sebelumnya saya katakan Tuhan memberkati anda Dr Ajobi atas karya yang luar biasa. Dr Ajobi juga membantu dalam masalah berikut:
    1. JIKA ANDA INGIN MENYEMBUHKAN KANSER
    2. JIKA ANDA INGIN MENYEMBUHKAN DIABETES
    3. JIKA ANDA INGIN MENYEMBUHKAN STROKE
    4. JIKA ANDA MAHU KEMBALI EX ANDA
    5. JIKA ANDA TIDAK BOLEH MENINGGALKAN WANITA
    6. JIKA ANDA TIDAK BOLEH MENDAPAT KEHAMILAN
    7. JIKA ANDA INGIN PROMOSI BERGANDA DI TEMPAT KERJA ANDA
    Maklumat hubungan Dr Ajobi adalah seperti berikut:
    NOMBOR TELEFON: +2349059178529
    NOMBOR WHATSAPP: +2349064706881
    ALAMAT E-mel: drajobispell@outlook.com

    ReplyDelete
  87. Sejak kebelakangan ini, saya sentiasa kerap terserempak dgn 2 org bekas kekasih saya, walau saya sudah ada kekasih yang bersama saya 9 tahun .

    Tapi dua orang bekas saya ni selalu saja ada dimana mana.

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum sy sering mimpi kan dia ni, dan sy pernah mimpi dia bg sy cincin emas, dlu mmg ada ura2 yg sy dn family dgr yg dia nk dtg meminang Tp masalahnya smpai skrg xpernah dtg merisik atau apa Tp buk sudara mara bgtahu benda yg sma , Tp sy baru baru ni sy memimpikan dia lagi tapi kali ni berbeza dlm mimpi sy tu menunjukkan dia menjauh dri saya dan sy nmpak ada sosok seorang perempuan Tp sy xkenal perempuan tu??? Apa yg boleh sy tafsirkan ye maksud mimpi sy tu.

    ReplyDelete
  89. Terima kasih banyak dari Maya ke Dr Ajayi kerana membantu saya memulihkan rumah saya yang rosak. Ketidakkonsistenan telah menjadi perintah hari di rumah dan perkahwinan saya. Suami saya mempunyai masalah dan koyak pada daging saya sejak kita mula mempunyai terlalu banyak salah faham. Beberapa hari, dia hanya pergi dan tidak pernah kembali sehingga minggu -minggu yang lalu. Saya telah hancur dan mencuba semua yang saya dapat untuk menyelesaikan masalah tetapi tidak berjaya. Saya terpaksa mencari bantuan dan saya diarahkan oleh rakan untuk menghubungi Dr Ajayi yang saya lakukan. Saya tidak pernah tahu ia mungkin kerana masalah telah berlama -lama selama dua tahun. Dr Ajayi meyakinkan saya dan hanya memberitahu saya untuk mempercayai dia dan percaya bahawa keinginan saya diberikan. Dia menetapkan perkahwinan saya dengan ikatan reuni cinta yang kuat dan rumah saya hebat sekali lagi dan suami saya bersama saya tidak akan pergi lagi. Hubungi dia juga dan percaya dia boleh membantu anda kerana dia tidak mempunyai rekod yang buruk. Cukup SMS HIM melalui WhatsApp +2347084887094 atau e -melnya melalui: drajayi1990@gmail.com

    ReplyDelete

BLOG INI HAKMILIK SEPENUHNYA AKU DOKTOR CINTA SEJAK 2012