Click here for Myspace Layouts

10++ HADIAH TERBAIK UNTUK LELAKI

Views

Sudah namanya lelaki, kadang kala sukar bagi wanita memahami peribadi dan perlakuan golongan berlawanan spesies dan jantina ini.

Saban hari, ada saja isu berkaitan lelaki dibangkitkan. Soal gaya, cita rasa dan keinginan lelaki sering menjadi topik perbualan wanita termasuk mereka yang sudah lama hidup berumah tangga dan berkongsi segala-galanya dengan lelaki.
Sifat dan keinginan lelaki yang sukar dijangka kadang kala merumitkan lagi usaha berdamping dengan golongan Adam ini.

Meniti senarai perkara mengenai lelaki yang sukar dimengertikan, isu mencari hadiah untuk jejaka misalnya, boleh mencetuskan kebuntuan setiap kali tibanya hari jadi, ulang tahun perkahwinan atau detik istimewa yang mahu dikongsi bersama lelaki.


Andai wanita jatuh cinta dengan barangan yang mahu dihadiahkan kepada teman lelaki, belum tentu si jejaka yang berjiwa kompleks gembira menerima pemberian itu. Silap hadiah, timbul pula perselisihan dek si dia berkecil hati andai hadiah yang diberi tidak begitu digemari kerana tidak memenuhi kehendak jiwa teman lelaki.

Dalam hal ini, tidak semestinya hadiah yang diberi berharga mahal atau produk berjenama mewah. Sebaliknya, apa yang lebih penting, lelaki merasa puas dan gembira dengan hadiah yang diberi sekalipun sekadar kemeja T murah.
Sehubungan itu, dalam melerai kekusutan mencari hadiah untuk jejaka idaman, wanita disaran mengkaji terlebih dahulu peribadi si dia termasuk tingkah laku, minat dan hobi lelaki. Dengan mendasari peribadi dan minat lelaki, tidak sukar wanita memilih hadiah terbaik untuk diberikan sebagai tanda ingatan dan kasih sayang.

Mengulas soal hadiah sesuai untuk lelaki, Pengarah Institut Sosial Malaysia (ISM), Prof Madya Dr Mohd Fadzil Che Din berkata, tidak kira lelaki atau wanita, faktor kriteria serta bajet perlu diambilkira dalam memilih hadiah sesuai.
Dr Mohd Fadzil berkata, secara psikologi lelaki tidak terlalu mengambil peduli soal jenis atau bentuk hadiah kerana bagi mereka, aspek hati dan niat pemberi lebih diutamakan.

“Berbanding wanita, bentuk hadiah kepada lelaki lebih menjurus kepada hubungan fizikal dan kaitan perhubungan yang terjalin. Ini sama ada membabitkan rakan sosial, teman emosional mahupun sebagai teman intim.

“Ini dapat dilihat daripada bentuk hadiah yang diterima lelaki daripada kumpulan rakan-rakannya dengan mengambil kira kesesuaian kriteria hadiah serta bajet yang mengikut kemampuan,” katanya kepada XY – Ikon Lelaki.

Ditanya apakah erti hadiah yang diterima dalam konteks jantina lelaki dan wanita, Dr Mohd Fadzil berkata, hadiah bagi lelaki lebih bersifat faktor luaran atau tersurat kerana setiap hadiah diterima dengan hati terbuka.

“Wanita pula mempunyai sifat yang lebih tersirat. Bagi wanita, bukan soal jenis hadiah yang perlu sempurna sebaliknya setiap bentuk dan warna dalam hadiah yang diberi mempunyai erti besar dalam pemikiran dan naluri diri wanita.
“Nampak sedikit cerewet tetapi wanita lebih beremosi dan cukup mengambil berat soal hadiah dalam apa juga keadaan,” katanya.

Mengenai hadiah yang sesuai buat si jejaka, Dr Mohd Fadzil berkata, adalah penting untuk wanita mengkaji sifat serta karektor lelaki bagi menentukan konsep hadiah sesuai untuk si dia.

Sebagai contoh, katanya, wanita boleh menentukan asas warna, bentuk dan fungsi hadiah yang difikirkan sesuai buat lelaki.

“Biasanya lelaki kurang cerewet dalam soal hadiah yang diperoleh kerana percaya kepada tanda ingatan dan niat si pemberi hadiah.

“Wanita pula seharusnya bijak memilih hadiah sesuai serta memastikan ia mewakili nilai hubungan antara lelaki dan wanita… Barulah pemberian itu bermakna antara dua pihak.” katanya.

Melalui pemilihan hadiah yang tepat, wanita bukan saja memahami cita rasa dan minat sebenar lelaki, malah lelaki dan wanita dapat membentuk perhubungan ideal.

Biarpun hadiah menjadi tanda keikhlasan pemberi, nilai sentimental serta bentuk yang cuba dipersembahkan dalam hadiah memiliki pengertian lebih besar ertinya bagi lelaki. Ini terutamanya jika hadiah yang diberikan menjadi idaman lelaki sekian lama.

Mungkin selain kemeja, kasut, set minyak wangi dan jam tangan, barangan lain yang memenuhi karektor lelaki boleh dijadikan idea hadiah yang baru dan segar.
Siapa sangka, hadiah unik seperti sport rim, jersi bola sepak edisi terhad mahupun tiket Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix 2010 di Sepang boleh menggembirakan si dia. Bukan sahaja mencipta kejutan, hadiah istimewa itu pasti mengeratkan lagi hubungan intim anda berdua!

Hadiah idaman lelaki:

10 hadiah istimewa yang mungkin mewakili karektor dan hobi lelaki moden. Perhatikan, tiada minyak wangi, kemeja atau dompet yang seolah-olah menjadi ‘hadiah wajib’ buat lelaki.

Anda mencari-cari hadiah terbaik untuk teman lelaki? Tip ini mungkin ada jawapannya…


1. Jersi bola sepak
Jika teman lelaki fanatik bola sepak, pancing hati si dia dengan hadiah jersi bola sepak kelab pujaannya. Lebih bermakna andai jersi yang anda hadiahkan merangkumi edisi terhad yang sukar diperoleh di pasaran. Tapi kalau tak cukup budjet, boleh je beli Jersi tiruan. Asalkan kita ikhlas memberi..Tunggu apa lagi?


2. Telefon
Ikuti trend semasa, tidak salah untuk menghadiahkan telefon berteknologi seperti iPhone buat jejaka istimewa. Andai si dia tidak lokek membelikan anda barangan mewah, apa kata balas budinya dengan telefon pintar ini.


3. Monitor LCD kereta
Buat sedikit kejutan dengan menghadiahkan gajet berupa monitor LCD kereta. Bukan untuk dirinya saja, anda juga boleh menikmati hiburan dalam kereta bersama.


4. Sport rim
Masih lagi berkisar soal kenderaan. Sport rim terbaru dengan reka bentuk maskulin cukup untuk menambat hati si dia!


5. Tiket perlumbaan F1 Sepang
Andai masih tercari-cari hadiah berbeza untuk si dia, apa kata beli saja tiket perlumbaan Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix 2010 yang dijangka berlangsung di Litar Sepang pada 2 hingga 4 April ini. oppsss! sekarang dah habis..


6. Permainan video
Seolah keanak-anakan, majoriti lelaki sukakan permainan video. Daripada permainan video Sony PS1 hingga kepada model PSP terkini, lelaki cukup menggemari permainan video sebagai hobi waktu lapang.

7.MP3
Fenomena muzik tiada batasan. Begitu jugalah dengan teknologi muat turut lagu termasuk gajet MP3 yang boleh dijadikan sebagai hadiah istimewa buat orang tersayang. Bukan sekadar memberikan gajet muzik, lebih bermakna jika anda memuatkan sekali lagu kegemaran si dia tanda cinta!


8. Kasut futsal
Perlu bagi seorang wanita ‘mencintai’ apa yang lelaki gemari. Jika teman lelaki suka bermain futsal, kasut futsal berjenama boleh menjadi hadiah paling sesuai! Ia juga membuktikan anda memberi sokongan moral terhadap hobinya itu.

9. Set mengurut elektronik
Di pasaran, banyak peralatan mengurut elektronik diperkenalkan seperti set urut tapak kaki, pinggang dan bahu pada berpatutan. Kasihan melihat si dia keletihan selepas seharian bekerja, apa kita sambut kepulangannya dengan set mengurut ini?

10. Kejutan majlis hari jadi
Aturkan majlis hari jadi kejutan atau surprise party buat si dia. Himpunkan teman-teman rapatnya yang boleh memberikan kejutan terbesar dalam hidup. Siapa sangka, kejutan itu menambahkan lagi kemesraan anda berdua.

Tambahan Hadiah Budjet 

11. Jam Tangan

12. Set Tali Pinggang + Dompet

13.  Topi/ Baju Kemeja / Baju Tshirt Couple

14. Kasut Jalan (untuk keluar ke pekan)

15. Keychain Nama / Keychain yang boleh di pisah dua - satu korang ambil, satu bagi pada teman lelaki
 

p/s : Kalau korang setuju, tinggalkan komen kat bawah oke~ sesiapa kat sini lelaki, sila tambah hadiah apa yang korang nak sebagai panduan bagi perempuan mencari hadiah anda! tq so much :)
 

Comments
36 Comments

36 KOMEN TERHEBAT:

  1. bgaimana pula klo dngn lelaki yg brminat mmkai baju wrna hitam jenama lives?? ttapi dy amat mminati gadget.. adahkah patut d hdiahkn tlpon ?

    ReplyDelete
  2. karna c perempuan dh lama syok kat lelaki 2 scara diam2..

    ReplyDelete
  3. ini semua tidak betul.....

    ReplyDelete
  4. Terima kasih karna mmbantu...skrg dh dpt idea.... :-)

    ReplyDelete
  5. Itu la...letak hadiah macam kita ni mampu sgt... Adoi... Lagi bertambah pening kot...

    ReplyDelete
  6. kalau kita surirumah, mana mampu nk hadiahkan suami barang2 mahal mcm tu :(

    ReplyDelete
  7. ok dah dpt idea .. tq kepada admin blog ini :)
    tinggal nk kumpul duit je nk beli hadiah utk si dia :)

    ReplyDelete
  8. tq..monitor LCD n PSP tok dia

    ReplyDelete
  9. klu sume hadiah kt ats dh bg kt suami.nk.bg ape lg ek yg bes.

    ReplyDelete
  10. bg boxer la...baru mantap

    ReplyDelete
  11. Helmet motor...hehehee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes...helmet moto.......

      Delete
  12. spe de skill mlukis..bole la lukis n frame...pas tu wrap cntik2...kan jimattt...bonus la tok yg pndai mlukis mcm sy ni...heheh :p

    ReplyDelete
  13. camne nie...anniversery kmi da dkat..tp xtaw nk bg pe lg...aduh,,pning nye..please,,,.... :(

    ReplyDelete
  14. camne nie...anniversery kmi da dkat..tp xtaw nk bg pe lg...aduh,,pning nye..please,,,.... :(

    ReplyDelete
  15. camne nie...anniversery kmi da dkat..tp xtaw nk bg pe lg...aduh,,pning nye..please,,,.... :(

    ReplyDelete
  16. camne nie...anniversery kmi da dkat..tp xtaw nk bg pe lg...aduh,,pning nye..please,,,.... :(

    ReplyDelete
  17. camne nie...anniversery kmi da dkat..tp xtaw nk bg pe lg...aduh,,pning nye..please,,,.... :(

    ReplyDelete
  18. camne nie...anniversery kmi da dkat..tp xtaw nk bg pe lg...aduh,,pning nye..please,,,.... :(

    ReplyDelete
  19. camne nie...anniversery kmi da dkat..tp xtaw nk bg pe lg...aduh,,pning nye..please,,,.... :(

    ReplyDelete
  20. camne nie...anniversery kmi da dkat..tp xtaw nk bg pe lg...aduh,,pning nye..please,,,.... :(

    ReplyDelete
  21. Saya rasala,memang susah nk cri brg untk tman lelaki coz plg2 pn kalau bju,mzt kena yg branded bru diorg hargai, and kasut untk berjalan atau sandal jenama nike ke,jordan ke,at least la.

    ReplyDelete
  22. Tulha , lelaki nih pentingkan kualiti . Cth , kalau jam . Setakat jam cipai jea buat apa . Hmm , smua hadiah tu normal sgt lha . Tadak yg rare skett khaa ? :D

    ReplyDelete
  23. laki saya minat music.. nak belikan instrument dia dah ada set jamming.. nak beli gadget utk dia buat bisnes recording xtau pula.. huwaaaa.. bkn menambahkan idea ni.. mengusutkan fikiran adalah. huhuhu

    ReplyDelete
  24. saya buat kek harijadi je..buat sendiri.. dah xde idea nk bagi hadiah apa.. saya jenis suka bg hadiah yg boleh digunapakai... sgt messy rumah klu bagi jenis souvenier

    ReplyDelete
  25. Kalau jam, saya cadangkan jam tawaf untuk dijadikan hadiah.
    http://www.muslimchoices.com/?p=jam_tawaf_iftinan&s

    ReplyDelete
  26. bagi ja cadar@bantal peluk, bajet sikit tapi tiap mlm dorang akan ingatkan kita ;)

    ReplyDelete
  27. bagi suami kawin satu lagi

    ReplyDelete
  28. that good , i like ... kalau camtu beli kasut(rim) utuk kereta dia la ..

    ReplyDelete
  29. Urmm masih xthu nk bgi hadiah pew kt si dye =3= ~ haizz

    ReplyDelete
  30. hadiah paling lelaki suka dh tentu seks..hahaha

    ReplyDelete
  31. Mngkin lbih baik berikn T-Shirt couple dn juga necklace couple nmpak lbih mesra dn sweet

    ReplyDelete
  32. Pergi honeymoon.

    ReplyDelete
  33. Pening pale nk fikir hadiah utk suami...1st time ni nk bg hadiah setelah bergelar istri..

    ReplyDelete

BLOG INI HAKMILIK SEPENUHNYA AKU DOKTOR CINTA SEJAK 2012